Restaurering av Elgin lommeur - hvor i Oslo?

Medlem
4. okt. 2014
Jeg arvet i dag et flott Elgin lommeur, det har patina av en annen verden og en flott gravering av et tog på baksiden. Aberet er at den ikke går. Så jeg tenkte å få en urmaker til å se på dette. Hvem i Oslo kan sånt?

Sutterud på Bjølsen restaurerer gamle ur og lommeur. Ta en tur innom butikken, eller send han en pm her på forumet :)

Redigert:
Den kan du levere til alle urmakere.
Siden den ikke virker og hvis noe er ødelagt må du regne med at det kan bli et høyt prisoverslag.

Funnet ut at uret er fra 1908. Har 7 jewels er grade 294 som ble produsert i stort kvanta. Ebay florerer med ekstradeler så forhåpentligvis er det ingen stor sak. Det ser ut til at koblingen mellom fjæren og opptrekksmekanismen er røket pga overtrekk. Sekundviseren går nemlig når jeg setter i gang balansehjulet manuelt. Jeg tar en tur til Sutterud så ser vi hvordan dette blir.

Er uansett stas å ha et funksjonelt ur som har vært i familien i over 100 år. På den tiden kostet disse godt over en månedslønn så dette var noe av høy bruks og statusverdi. Så jeg mener det er verdt å investere litt for å la denne få leve videre.

Redigert: