Rett i dass eller hva...

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Kjapt før jeg blir pisket ut av kone. Er første skoledag for minstejenta i dag :)

Plutselig lekker en av doene hjemme. Gammel "klassisk". Dvs sisternen holder ikke på vannet, som da går rett i dass. Sildrer hele tiden. Jeg vet at det er noe som heter flottør og det er sikkert noe der.

Som den nyskjerrige forsker jeg er, så innbiller jeg meg at dette er noe jeg kan skru fra hverandre og evt fikse.

Er det noen som har en oppskrift og evt hva man ikke må finne på å gjøre. Skulle skrevet mer utfyllende men nå må jeg vist løpe :rolleyes::p:)

Jeg hadde samme trøbbelet. Da hadde det lagt seg vann oppi flottøren. Da ble den for tung, og det var som å halvflushe hele tiden. Koble fra denne, tøm for vann, montér og se hvordan det går. Mener hvertfall det var slik, men det finnes sikkert en rørlegger her som kan forklare det bedre:)

• Liker
Reaksjoner: Greg
Så lenge du ikke skrur fra hverandre noen rør som ikke med letthet kan isoleres vekk fra vanntilførselen i huset skal du være ganske trygg. Regner med du har stoppekran på toalettet?

Mest sansynlig er det enten flottøren eller gummiproppen som skal stenge vannet inne i sisternen frem til du trekker ned det er noe i veien med. Eventuelt at noe henger seg opp i aktiveringsmekaniskmen som gjør at det ikke lukkes helt.

• Liker
Er nettopp sånn det er. Må man skru av hovedkranen før man begynner å skru eller er det et "lukket system" dette her?

Edit: skrev dette før @Lien sitt svar...

Min erfaring er:
1) det er helt enkelt selv å fikse de aller fleste grunnene til problemet du beskriver
2) deler er enkelt tilgjengelge, selv til gamle dass

Skru i vei :)

• Liker
Min erfaring er...
* Er det et problem du kan løse uten å skru fra hverandre noe som helst, så kjør på.
* Er det en del av flottøren som er ødelagt kan du glemme å kjøpe ny del - du må ha ny shitter.
* Ikke forsøk å innstallere toalattet selv. Etter å ha brukt 500-1000 spenn på nippler i hele verdens dimensjoner, monteringspasta og all verdens dyre småtterier, bøyd vannrøret i kobber slik at det nesten knakk og brukt to dager på å se på hvordan vann kan finne enhver lille millimeter av åpning og renne ned på gulvet mitt, så ringte jeg rørlegger. Han brukte 20 minutter på jobben og skrev regning med gaffel.

Lykke til :p

// KAB

Enden på visa......?

Rørlegger kommer i morgen tidlig. Plastdeler var såpass morkne at de begynte å gå i oppløsning når de ble skrudd på... Ja ja.

• Liker
Reaksjoner: KAB
Enden på visa......?

Rørlegger kommer i morgen tidlig. Plastdeler var såpass morkne at de begynte å gå i oppløsning når de ble skrudd på... Ja ja.
Skulle bare handlet et nytt toalett på megaflis Greg. Ingen problem å montere for en urmaker av ditt kaliber ;)

• Liker
Skulle bare handlet et nytt toalett på megaflis Greg. Ingen problem å montere for en urmaker av ditt kaliber ;)

Da trengs det en DIYBG ( Do it yourself by Greg) Video av dette som en avlutning på dass lekk problematikken...Det hadde vært noe det :)

• Liker
Sist jeg skrudde på en dass fikk jeg hele flotøren med ventiler og mekanisk gratis hos min lokale rørlegger, hadde vist vært noe garantireperasjon på den typen en gang i tiden :)

• Liker