"Review" av Rolex Explorer II 216570 "Polar"

Medlem
6. des. 2013
Innlegg
11.316
Rolex Explorer II 216570 - "Polar"

Dette er ingen teknisk review, men kun en personlig rabling av hvorfor jeg kjøpe denne klokka, hva jeg syntes om den da og hva jeg synes om den i dag.


10948309_404132026429938_1248504616_n.jpg


10953032_1405952646366374_1330291712_n.jpg



Hvorfor?
For omtrent ett år siden så besluttet jeg å kjøpe min første Rolex. Anledningen? Det var en kombinasjon av nært forestående bryllupsdag og at resten av familien ville reise på en ekstratur til varmere strøk - og jeg hadde ikke mulighet å være med dem. Mer enn det trengte jeg ikke rasjonalisere, selv om jeg synes det var uhorvelig mye penger for ei klokke den gangen.

I tiden forut, så hadde jeg handlet blant annet enkelte Steinharts - og disse er gjennomgående større enn den typiske Rolex på 40mm. Søkte rundt på nettet samt her på TS og fant ulike kandidater til en ny Rolex. Jeg skulle imidlertid kjøpe min første Rolex helt ny - i Norge - fra en AD. Jeg vurderte også en vintage den gang, men synes det var for risikofylt - så en ny var valget da. Submariner var naturligvis ett åpenbart valg som var på lista. Stakk innom en lokal AD og prøvde en Submariner og til min store overraskelse, så appelerte den ikke til meg in situ i det hele tatt. Skuffet. Den var jo søren meg alt for liten. Det var mao. bare å jobbe seg nedover lista til neste kandidat; Explorer II.

Da var det to valg - enten sort utskive eller hvit. Jeg var en tur i København og titta litt og da spesielt på den sorte, og likte den men fant ut at det sorte feltet på de fire viserne var av ulike lengde og det synes jeg var rotete og ødela litt av lesbarheten. Så - med nettopp lesbarhet og symetri i fokus, så var det ganske så opplagt at jeg endte opp med en splitt ny "Polar".


1799587_863153563741779_161578390_n.jpg



Hva?
Klokka ble bestilt og etter kort tid så var den på døra. Den svarte til forventningene. Jeg vil tippe de aller, aller fleste er fornøyd med valget rett etter at kjøpet er et faktum - så at jeg var fornøyd var jo ikke så usannsynlig. "Polar" hadde det jeg likte; størrelsen, renheten, symetrien og særdeles god lesbarhet. Og en ting designdetalj jeg liker også den dag i dag; hvitt datohjul sammen med hvit urskive gir en helthet / renhet få (om noen i mine øyne) andre Rolexer med dato har. Nå har jo madammens 16570 mange av de samme egenskapene, men frestår i virkeligheten mye mindre:


10661152_714702658599182_182240809_n.jpg



Klokka fremstår som frostet i det rette lyset. Alt er matt / børstet og det er egentlig lite bling ute å går her. Ser mange sier at denne er en klokke som "går under radaren" (sic) og "ser ikke ut som en Rolex" (sic). Vel, "Polar" er den eneste klokka frem til dags dato som har blitt kommentert av andre som ikke er i nærheten av å være klokkeinteressert (slik vi her inne på forumet definerer klokkeinteresse). Så, hvor mye den egentlig flyr under en eller annen radar kan diskuteres.

På vårparten etter innkjøpet så skulle jeg selvsagt finne ekstrautstyr til klokka - og siden avstanden mellom lugs ikke er hverken 20mm eller 22mm - men 21mm - så er det en PITA å finne reimer og Natoreimer til denne. Man kan benytte 22mm Natoreimer i skinn, som strekker seg litt. Nylonnato på 22mm derimot ser ikke bra ut, fordi da tyter reima litt ut. Jeg benyttet lysebrune lærreimer noen ganger, fordi jeg synes slike reimer passer svært bra til klokker med lyse / hvite urskiver. Det ble imidlertid en kort ekstrautstyrsaffære. Lenka er best.

Lumen. Det påstås at lumen er sterk på denne klokka, og det tror jeg nok - men jeg tror ikke den er spesielt mer lysintens enn andre moderne Rolexer. Det jeg imidlertid mener er en faktor til at man får det inntrykket er at arealet med luminiserende materiale på denne klokka er såpass stor at den fremstår mer lyssterk enn andre.


1516052_552145151554231_1316780096_n.jpg



Hva synes jeg om klokka i dag?
En økende samling har medført at den brukes ganske sjelden. Betyr det at jeg nå ikke lenger liker den? Nei. Men, det betyr at jeg i dag synes den er i største laget - og at min 114060 (ja, den kom inn til slutt likevel, men det er en annen historie) i dag er den største klokka jeg liker å bruke. Allikevel så tar jeg frem "Polar" innimellom og bruker den, og den minner meg på hvorfor jeg kjøpte den som min første nye Rolex. Alt jeg likte den gangen, liker jeg i dag også - men altså ikke størrelsen. Nå er det imidlertid slik at ting er sykliske og at preferanser endrer seg litt hit og litt dit innimellom, så å selge den er ikke et valg. Vår og sommer står for døra om ikke så fryktelig lenge, så da vil tråder som "Trenger sommerklokke", etc dukke opp her på forumet - og "Polar" vil høyst sannsynlig være ett av forslagene man får som tilsvar. Jeg har da allerede sommerklokka klar.

Takk for at du leste dette. :) Hva blir din sommerklokke?

10899274_382845838562554_1507056537_n.jpg



Og en ting til: Oransje er en morsom farge, så "Polar" gir litt energi.


10735220_716620871738022_1222548490_n.jpg
 
Redigert:
Digger å høre andres begrunnelse på hvorfor de gikk for akkurat den og den klokken, spesielt når det er snakk om det første steget inn i de gjevere segmenter. Så tusen takk for flott "review". Skjønner godt at du gikk for polar som første "skikkelige" klokke, gjorde det selv ;)
 
Har aldri hatt denne som favoritt, men etter dine flotte bilder og fin tekst så hadde denne vært kul!:D
 
Flott review, og det er som vanlig høy klasse over bildene dine!

Ps. Jeg kan godt passe på den om vinteren for deg:rolleyes:
 
En herlig write-up, og som alle nevner supre bilder! Er det bare størrelsen (og oransjetheten) som gjør at du liker den nye versjonen bedre enn den gamle?

(Min sommerklokke blir nok min polar!)
 
Du tar meget, meget gode bilder!

Og flott review!

Jeg har hatt både Polar og svart (begge 42mm). Syns det er en meget vellykket modell fra Rolex. Det er også en av få Rolex modeller med deres egenutvikldede støt-beskyttelsessystem (paraflex). Begge har forlatt samlingen til fordel for annet morro, men ikke fordi jeg ikke liker den, men andre Rolexer er mer interessante. I lengden syns jeg dessverre den blir litt kjedelig.

Liker spesielt godt stålbezelen. Og den oransje GMT-viseren. Og lumen! Om målet er en diskret og robust Rolex ville jeg kjøpt denne.

Selv hadde jeg Polaren på oransj RubberB, syns det var tipp topp tommel opp:) En perfekt bade-klokke. Noen bilder (selvsagt ikke på @Loevhagen sitt nivå :)) :






@Koffen maste seg til å få kjøpt den. På mange måter angrer jeg for den er så kul, samtidig så har både Daytona og Hulk kommet inn i samlingen i etterkant, hvilket ikke hadde vært mulig uten salg.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Haha, @Genta - mas lønner seg! :mrgreen:

Måtte nesten ta den på:
image_zps89707ce4.jpg


Jeg er også meget fornøyd med denne, og synes den er full av liv og glede. I motsetning til @Loevhagen, så har jeg bygd meg oppover i størrelse, og 42 mm synes jeg sitter som et skudd :D
 
Redigert av en moderator:
Strålende innlegg og fantastiske bilder! Jeg synes nå Polaren gjør seg meget godt om vinteren også. Stod og gravde fram hyttedøra i snøen i dag og måtte stoppe opp i 5 sekunder, se ned på Polaren min og tenke "fader så kul den klokka er" ;)
 
Takker - og flotte supplement til tråden.

Måtte bruke Polar i dag selv uten snø og i et miljø "safe for Rolex". :)

10946680_353315208185886_1346976810_n.jpg
 
Flott review, for ikke å snakke om bilder!

Jeg husker helt fra jeg var guttunge at forrige generasjon Polar frekventerte i ulike bilblader, og ofte med bilder tilknyttet snøfylte ekspedisjoner. Dette begynner å bli noen år siden, men bildene satt fortsatt på netthinnen . . . . . I fjor høst oppfylte jeg den mangeårige drømmen, og som deg ble det hvit skive. Kjempefornøyd! Også med størrelsen

Hva gjelder oppmerksomhet kan jeg ikke huske at noen så langt har stirret på den, langt mindre kommentert. PAM'en (351) derimot har jeg inntrykk av at suger oppmerksomhet til seg. Kanskje fordi den ikke går under skjorta, og dermed er mye mer eksponert?

Konklusjon: Superfonøyd med Polar'en, og en reell keeper
 
Man kan ikke annet enn trykke Liker på dine bilder, @Loevhagen, uansett om man liker klokka eller ikke. Explorer II er dessverre en klokke jeg kan styre min begeistring for, til tross for at Explorer er min absolutte favorittklokke. Tidenes mest misvisende fellesnavn synes jeg, de har lite til felles i mine øyne.

Jeg legger for øvrig merke til en positiv fotografisk utvikling hos deg i det siste; du har begynt å vise mennesker og ikke bare mer eller mindre hårete underarmer på klokkebildene dine. Det gir en ny dimensjon og er med på å heve kvaliteten enda noen hakk synes jeg; vi ser altfor sjelden ansikter på TS.
 
Redigert av en moderator:
Flott review av det som sannsynligvis blir min neste klokke. Håper bare ikke bruktprisene her på berget drives alt for mye opp etter dette :D