Review: Longines Conquest L3.687.4.99.6

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Det virker som det er litt interesse rundt denne klokken da jeg har fått PM'er med både kjøpsforespørsler og generelle spørsmål om klokken. Jeg tenkte derfor at det kanskje er på plass med en liten review. Alle bilder er tatt med mobilen og er derfor ikke av topp kvalitet.

DSC_0204_Sophia_zps80a9a07c.jpg


Urskiven: Jeg opplever urskiven på denne klokken som veldig ryddig og lettlest. GMT-viseren, med sin rødfarge, skaper en fin kontrast mot den blå skiven. Blåfargen i skiven er helt nydelig og skifter nyanse avhengig av lyset. Når lyset treffer denne skiven perfekt tenker jeg bare "ahh.. perfeksjon!" og glemmer helt bort å sjekke hva klokken faktisk var. Lumen på klokken er ganske beskjeden. Det som kan nevnes er at den mangler lume kl 12, 3 og 6. Lumen på de andre klokkeslettene består av en tynn stripe inni markørene og lumen på viserene er ganske bra.

DSC_1046_zps6788e8aa.jpg


dsc_0036.jpg


DSC_0539_1_zps18cb17d2.jpg


Kassen: Kassen måler 41mm i bredden (uten krone og kronebeskytter), 48,9 mm lug-to-lug og 14,4 mm i tykkelse. For mine håndledd på ca 18,5 cm er målene på bredden og lug-to-lug perfekt. Høyden er kanskje litt i meste laget, noe som kan gjøre at klokken blir litt klumpete. Det positive med denne høyden er at kronen løftes litt opp slik at den ikke ligger å gnager i håndleddet. Utformingen av kassen gjør også at klokken generelt ligger veldig behagelig på armen. Når det gjelder utseende synes jeg Longines gjør en fulltreffer i måten de kombinerer børstet og polert stål på denne klokken!

3b132528-7307-4fa0-ab2d-9bb86d88ea2c_zps5905c523.jpg


Lenken: Dersom denne lenken er representativ for hva Longines leverer generelt må jeg si at jeg er svært imponert! Jeg plages generelt med at lenker kan lugge litt i armhårene, men ikke denne. Den er helt ulik noen andre lenker jeg har prøvd og kan bare beskrives som utrolig behagelig. Målene på lenken er 20 mm ved lugsene og 18 mm ved låsen. Det er godt mulig at denne klokken kan ta seg godt ut på noe annet enn lenke også, men jeg har aldri så mye som vurdert å ta den av. Rett og slett fantastisk!

DSC_0663_zps6b9640cf.jpg


Urverk: Urverket i denne klokken er det Longines kaller L704. Det er basert på ETA A07 171. Så vidt jeg kan forstå er dette i bunn og grunn et litt forstørret ETA 2893. Personlig mener jeg at rotoren på dette urverket bråker i overkant mye. Dette gjelder spesielt hvis klokken får en liten flikk og rotoren begynner å spinne fritt. Dette opplevde jeg som veldig irriterende i starten og jeg var til og med innom urmakeren og hørte om det faktisk skulle være sånn. Etterhvert forsvant dog irritasjonen og nå legger jeg nesten ikke merke til det. Jeg skulle gjerne vist fram et bilde av urverket, men det har jeg dessverre ikke.

dsc_0040.jpg


Bruksområde: Med vanntetthet på 5 bar og ingen dreibar bezel blir ikke dette for meg en skikkelig sportsklokke. Dersom jeg var ute etter en ren sportsklokke ville jeg nok heller gått for HydroConquest. Den blir også for høy og klumpete til å passe som en skikkelig dressklokke. Det denne klokken da har blitt for meg er en skikkelig god hverdagsklokke. En klokke som passer fint til hverdagen og alle aktivitetene det innebærer, men som gjerne blir lagt i boksen til fordel for andre klokker når joggedressen eller finstasen tas på.

Oppsummering: Alt i alt vil jeg si at Longines har gjort veldig mye rett med denne klokken. Komforten og urskiven er de store plussene, mens høyden og rotorstøyen er de største negative sidene. Vil du ha en klokke du blir glad av å se på vil jeg si at denne klokken absolutt er verdt å vurdere. Prøv den på hånden og kjenn hvor behagelig den sitter, og ikke minst se urskiven med dine egne øyne. Bilder klarer rett og slett ikke å fange skjønnheten til denne skiven!
 
Redigert:
Du har virkelig en flott Longines der:)

Tusen takk for super lesning. Dette var interessant!
 
Takk for ein interessant post. Longines har myke flott. Saknar litt min gamle Longines Master Collection når eg las dette:)
 
Kul klokke og bra review!

Flere skulle tatt seg tid til å dele erfaringer på denne måten... (Meg selv inkludert :p)
 
Veldig pen. Liker godt fargen, og var nær ved å skaffe meg en, men endte til slutt med en diver istedet. Flott bidrag.
 
Tusen takk for nyttig review! For en "rookie" som meg var dette helt knall - og gjorde at jeg turte å kjøpe denne typen klokke fra en av "good guys" her inne i går! Hurra! ...mens jeg venter på bursdagsgaven ;\;)