Review: Vintage Datejust

Medlem
30. april 2012
Sted
CPH/OSL
Fra tid til annet blir det stilt en del spørsmål om eldre datejust-modeller her på forumet, og jeg har ofte vært en av dem som har spurt hyppig. For min egen del har jeg i lang tid siklet på dette ikoniske uret, og 2013 åpnet med et brak, og vips var jeg den stolte eier av en Datejust 1603. Rolex 1603 og 1601 er antageligvis de mest populære (hvertfall lettest tilgjengelige) vintage DJ’ene, og hovedforskjellen er i bunn og grunn bezelen. Begge har den karakteristiske prestekragen, men 1601 sin er laget i hvitt gull, og har litt annet utforming enn på 1603.

Når har min 1603 vært på armen mer eller mindre sammenhengende i tre måneder, og jeg føler derfor jeg skylder asylet en kvartalsrapportering. Uret mitt en produsert i 1966, men solgt av AD Klarlund i København i mai 1967 (all orginal dokumentasjon og boks medfulgte!). Så vidt det er meg bekjent er jeg 3. eier av uret, og det bærer preg av at det var vært pent behandlet. De hvite prikkene bak index markørene har herlig kremfarget patinering, og datohjulet har selvsagt åpne 6 og 9 tall – noe som får blodet til å bruse hos enkelte her inne, undertegned inkludert. I tillegg er min en såkalt wide boy, med tykke index markører, fremfor de vanlige tynne - en liten vri, som gir litt ekstra sjarm!

Eldre DJ er nok ofte en relativt rimelig inngang til Rolex verden, sammenliknet med andre modeller, men definitivt ingen dårligere inngang i mine øyne. Uret målet 36 mm i diameter, noe som enkelte finner litt i underkant – For meg er dette selve sweet-spot’en. Det gir en følelse av herlige diskret eleganse og en viss gentlemannsjarm over det hele. Jeg bruker uret på skole, jobb og fest – til dress såvel som t-skjorte og jeans. Til tross for sitt elegante ytre, bor det en skikkelig travhest inne i kassen: Urverket er et caliber 1575*. Cal 1575 ble introdusert av Rolex i 1965, og har en gangreserve på 42 timer, og er uten hack-funksjon og uten quick-set dato. Urverket sier å være noe av det bedre Rolex har laget, og ser ser stadig poster på internasjonale forum om DJ’er som har gått årevis uten service, men som tikker og går som de skal. Når jeg koblet opp uret til timegraph’en etter at jeg kjøpte det, viste den 260 i amplitude og 9-/+ i rate, noe som må sier å være respektabelt for en 47-åring. En annen ting som ofte blir påpekt er lyden – noe klager på at uret lager for høy lyd, men dette er halve opplevelsen imho – og jeg tar meg selv titt og ofte i å legge øret inntil kassen for å høre lyden av det vakre samspillet som foregår der inne.

Til tross for å en nesten 50 års gammel klokke med plexiglass, må jeg si at den takler daglig bruk bra. Den får være med på alt, bortsett fra trening, skitur og annen hard medfart. Dette er ikke på grunn av urverket, men på grun av plexi og jubilèe lenke.
84DC5F76-383F-4C03-85BA-2F181170E4DE-19254-000019A934FC2E4A_zpsb18bd3bb.jpg

image-1_zps9be98ea6.jpg

image-1_zpse8499d59-1_zps0c1389b8.jpg

sbilde.jpg

image-1_zps163b3713.jpg

image-1_zpsc73f733d.jpg

Hvis noen går rundt og lurer på om de skal kjøpe en gammel DJ, håper jeg at jeg nå har dyttet dem over stupet – takk for meg!

*Har ikke åpnet og sjekket. Kan også være 1570, eller et 1575 som er merket 1570. Forskjellene er ikke store.

Redigert:
Flott anmeldelse. Fikk ikke akkurat mindre lyst på en Datejust nå...

Fikk jo igjen på skatten tross alt… Merkelig hvordan denne siden lar det meste rasjonaliseres :eek:

Takk for fin anmeldelse av en klassiker. Flotte bilder også.
Du har helt rett i at dette ikke gir mindre lyst på en DJ.:p

Veldig bra, slike innlegg vil gamle TS ha!

Har siklet en stund på Tores DJ, Datejust er virkelig en perfekt allrounder!

Liker at noen slår et kraftig slag for DJ! Syns de får for lite oppmerksomhet. For meg er DJ "mer Rolex" enn det sportsmodllene er. Flott review, inkludert litt læring på morgenkvisten:)

Og forøvrig er plexi, blå skive og jubilee den optimale DJ:)

Utrolig flott, og bra det er flere som slår ett slag for DJ. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med min, og det virker det ut som du er også:cool: Den komplette allrounder etter min mening.

Flotte greier! Datejust er min favoritt - en skikkelig klassiker! Min første eksklusive klokke var en Datejust, og siden har jeg hatt mange eksemplarer. Neste uke får jeg min tredje inn i samlingen, med Lotte sin har vi da 4 DJ i huset..

Du har fått tak i et lekkert eksemplar, ikke rart du er fornøyd :)

Takk for fin review, det er noe magisk med disse gamle DJ, på et tidspunkt skal en inn, det er det liten tvil om!

Takk for en flott og lærerik review! Datejust er en klassiker av dimensjoner, og er nok en av klodens mest gjenkjennelige klokker. I likhet med Submariner, er det ikke få andre produsenter som har lånt designelementer fra denne, og ikke uten grunn! Rett og slett en fantastisk klokke :)