Rimelig beater

Medlem
26. mai 2013
Innlegg
157
Hei alle TSere! Jeg har noen dyrere klokker, men er på jakt etter en "rimelig" beater. Trenger en klokke som jeg kan ha på meg uansett, og som tåler det meste. Trenger ikke være vanntett til flere hundre meter, men må kunne bades med. Jeg er veldig glad i klokker med en "clean" look, gjerne ikke så mye mer enn dato, men kan være alt fra dykkerklokke til chrono. Når det gjelder pris tenker jeg vell noe rundt 10k, men kan strekke meg lenger også. Kommer sikkert til å få noen tips om Seiko, men er ute etter noe mer "spennende". Gleder meg til å se forslag, så kjør på! :)

Edit:
Må også være nogenlunde enkel å få tak i fra en "sikker" forhandler.
 
Jeg synes også at du beskriver Omega Seamaster her, det er i hvert fall akkurat denne posisjonen den har i min boks. Kan brukes til absolutt alt fra strand og skog til skjorte og (til nød) slips. Jeg har 2254.50, den må du nok strekke deg et stykke utover 10k for å få tak i men det er mulig at James Bond-variantene ligger litt rimeligere i pris.

IMAG0511_1_zpsede1c9d6.jpg


IMAG0073_1_zpsef35547d.jpg


IMAG0353.jpg


IMGP4752-1.jpg
 
Longines Legend diver:D

Super cleant utseendet og kan brukes til de fleste anledninger.

LLD er en ubeskrivelig fin klokke, men jeg føler pga at glasset er hevet såpass mye som det er, så er ikke LLD en bra beater.

916570d1356640451-fs-longines-legend-diver-lld-side-sm.jpg


Ut ifra spørsmålet så virker det som at du trenger en klokke som kan tåle så og si alt.

Hvis vi ser hva andre ting longines har så kunne du jo sikkert kjøpt en hydroconquest og puttet den på en NATO?

DSC_2133.jpg


en annen klokke som har en storebror som er kjent får å være en beater kunne jo vært en Omega Speedmaster Reduced

200809065257reduced28zq6.jpg
 
Hmm, mange bra forslag her. LLDen er ingen dum klokke, som absolutt skal med i vurderingen. Seamasteren er også for all del en fin klokke, og har prøvd den flere ganger, men aldri helt fått godfølelsen. Speedmasteren derimot er nok den store favoritten blant de som er blitt foreslått til nå :) Det eneste problemet er at jeg er litt usikker på Reduced modellen. Synes det er fin størrelse, og prisen er absolutt appelerende. Problemet er at jeg ikke synes skiven er like pen som på den orginale Speedyen, og at jeg er litt usikker på ETA verket sammenlignet med Lemania verket som sitter i den orginale. Noen som har noe forhold til problemstillingen? Skal jeg kjøpe meg en moonwatch må jeg jo et stykke opp i pris.
 
Skal du ha en Speedmaster som beater, så velg glass etter hvor mye beating den egentlig får. Om det er snakk om jogging og plenslåing er hesalitt helt sikkert greit, er du litt mer Handy Manny anbefaler jeg safir.
Optimal beaterbeater i denne prisklassen blir etter mitt syn Sinn 856/857:

fancybox_4.jpg


857_V.jpg


Begge modeller får man som UTC også.

Om magnetisme ikke er et stort problem ville du kunne klare deg like fint med 556:

556 I:
sinn556f_1783_detail.jpg


556 A:
fancybox_b193_sinn_556a_2.jpg



556 måler 38mm mot 856 sine 40mm. Siden begge har 20mm reim virker den minste mest harmonisk på hånden, IMO. 556 A ser nesten identisk ut som 856, men har datoen plassert parallelt med Logoen på skiven. Det er hylende uforståelig for meg at dette ikke er utført på 856 (Og alle andre med datoen her)også, men, ce la vie.

Mange vil nevne Sinn U1, men jeg synes den er for høy til å være en beaterbeater - dog helt grei til plenslåing.
 
Redigert:
Skal du ha en Speedmaster som beater, så velg glass etter hvor mye beating den egentlig får. Om det er snakk om jogging og plenslåing er hesalitt helt sikkert greit, er du litt mer Handy Manny anbefaler jeg safir.
Optimal beaterbeater i denne prisklassen blir etter mitt syn Sinn 856/857:

fancybox_4.jpg


857_V.jpg


Begge modeller får man som UTC også.

Om magnetisme ikke er et stort problem ville du kunne klare deg like fint med 556:

556 I:
sinn556f_1783_detail.jpg


556 A:
fancybox_b193_sinn_556a_2.jpg



556 måler 38mm mot 856 sine 40mm. Siden begge har 20mm reim virker den minste mest harmonisk på hånden, IMO. 556 A ser nesten identisk ut som 856, men har datoen plassert parallelt med Logoen på skiven. Det er hylende uforståelig for meg at dette ikke er utført på 856 (Og alle andre med datoen her)også, men, ce la vie.

Mange vil nevne Sinn U1, men jeg synes den er for høy til å være en beaterbeater - dog helt grei til plenslåing.

Her var det mye lekkert! Liker spesielt 856 og 556 I, har veldig mye av det jeg leter etter. Hva ligger noe sånt på i pris, og hvor er det beste stedet å kjøpe en klokke fra dette merket?
 
Jeg henger meg på Legend Diver. Setter du den på en fin croco, er den i mine pen nok til dress. Sleng på en tøff nato, så har du også sommerens badeklokke:)
 
En pålitelig ting

Hmm, mange bra forslag her. LLDen er ingen dum klokke, som absolutt skal med i vurderingen. Seamasteren er også for all del en fin klokke, og har prøvd den flere ganger, men aldri helt fått godfølelsen. Speedmasteren derimot er nok den store favoritten blant de som er blitt foreslått til nå :) Det eneste problemet er at jeg er litt usikker på Reduced modellen. Synes det er fin størrelse, og prisen er absolutt appelerende. Problemet er at jeg ikke synes skiven er like pen som på den orginale Speedyen, og at jeg er litt usikker på ETA verket sammenlignet med Lemania verket som sitter i den orginale. Noen som har noe forhold til problemstillingen? Skal jeg kjøpe meg en moonwatch må jeg jo et stykke opp i pris.

Har hørt at selve ETA urverket i reduced er en presis workhorse. Derimot har jeg også leste mange steder at kronograf-modulen som sitter oppå ETA'en er så og si umulig å ha service på. De fleste urmakere som får en reduced som skal på service, sender bare krono-modulen til produsenten og får produsenten til å sende de en ny modul som de putter inn i klokken.

Jeg liker "mindre" klokker så for meg er reduced en super klokke, spesielt med tanke på hvor billig du kan få den på bruksmarkedet!
 
Om du ikke vil ha 300m diveren til Orient (som er ei utrolig solid klokke ifht pris, men den er jo 45mm) eller annet japansk (seiko/citizen) så er vel Damasko og allerede nevnte Sinn solide beatere som du kan finne til ditt budsjett.