Rolex Datejust med "aftermarket" diamanter

Medlem
26. aug. 2010
Innlegg
15
Hei,

Vurderer å kjøpe klokke til min kone som bursdagspresang. Har i den forbindelse sett på en del Rolex Datejust med ulike versjoner av "custom diamons bezels" og "refinished diamond dial". De klokkene jeg har likt, ligger på 3000-5000 dollar på ebay. Hva synes folket her inne om slike modifiserte ur? Er det fortsatt en "ekte" Rolex? Eksempel på klokke her: http://www.ebay.com/itm/LADIE-STAIN...722021721?pt=Wristwatches&hash=item20c3afa559 .

Rolex med diamanter fra fabrikk ligger over mitt budsjett, men siden jeg vet at kona er en sucker for diamanter, så tenkte jeg at disse kunne være et greit alternativ.

Synspunkter, innspill og alternativer mottas med stor takk!
 
Masse bling på klokkene er i utgangspunktet ikke så veldig populært her inne.
Når det i tillegg er modifisert med aftermarket bling får du ikke stor respons.
Minus og minus blir ikke alltid pluss.;)

Men for all del. Hvis fruen blir fornøyd betyr det lite hva et par klokketullinger her inne mener.:)
Personlig hadde jeg kjøpt en 100% original hvis prisen på en slik lå på samme nivå som en moddet m/ bling.
 
Neida, ingen problemer med å forstå at modifisering ikke alltid er til det gode. Samtidig så er det jo ikke akkurat som å kjøpe en fake. Eller er det det? Takk for ditt innspill. Det var nettopp slike innspill jeg var ute etter (men gjerne flere da:)).
 
Personlig hadde jeg kjøpt en 100% original hvis prisen på en slik lå på samme nivå som en moddet m/ bling.

Utfordringen blir selvfølgelig at diamanter fantes før bare på modeller i edelt metall sånn at det er langt fra samme prisnivå som en godt brukt stål datejust med aftermarket bezel og/eller skive.
 
Utfordringen blir selvfølgelig at diamanter fantes før bare på modeller i edelt metall sånn at det er langt fra samme prisnivå som en godt brukt stål datejust med aftermarket bezel og/eller skive.

Jeg hadde kjøpt en 100% original uten bling fremfor en modifisert med bling. Ser at jeg var litt uklar i forrige innlegg.:)

Tilbake til spørsmålet om dette er fake eller ikke; Teknisk sett er den vel ekte, men mange vil nok mene noe annet.
Hvis den blir sendt til Rolex for service kan du risikere at de fjerner alle uekte deler, og erstatter dem med originale.
Dette skal visstnok koste endel etter hva jeg har lest. Hvis de da i det hele tatt tar service på modifiserte klokker?:confused:

Jeg hadde uansett ikke satset på en slik.
 
En ulempe til med "aftermarked" stasj på en Rolex, er at du kan risikere at AD setter den tilbake til orginaltilstand da den er på service eller trenger en liten reperasjon. Med andre ord, diamantene kan være fjernet fra klokken da du får den tilbake fra service. :(
 
En ulempe til med "aftermarked" stasj på en Rolex, er at du kan risikere at AD setter den tilbake til orginaltilstand da den er på service eller trenger en liten reperasjon. Med andre ord, diamantene kan være fjernet fra klokken da du får den tilbake fra service. :(

Har grublet på dette her. Noen her inne som faktisk har den erfaringen at Rolex skifter på din regning og beholder de uoriginale delene? Hvilken rett har de til å stjele andres eiendom (=beholde diamanter)? Eller til å utføre reperasjoner du ikke har bedt om (skifte deler du kan ha betalt dyrt for å få til å passe uoriginalt)? De gangene jeg har hatt mine Rolexer til service har jeg ikke inngått noen avtale med Bjerke som godkjenner en slik oppførsel. Kommer forsåvidt aldri til å komme i en slik situasjon heller, såfremt jeg ikke blir lurt til å kjøpe noe som ikke er ekte, men det får da være grenser for kåkki oppførsel? Så må innrømme jeg har litt vanskelig for å tro på dette, erfaringer???
 
Tror heller de nekter å ta service på en slik klokke fremfor å bytte ut deler.
 
Har grublet på dette her. Noen her inne som faktisk har den erfaringen at Rolex skifter på din regning og beholder de uoriginale delene? Hvilken rett har de til å stjele andres eiendom (=beholde diamanter)? Eller til å utføre reperasjoner du ikke har bedt om (skifte deler du kan ha betalt dyrt for å få til å passe uoriginalt)? De gangene jeg har hatt mine Rolexer til service har jeg ikke inngått noen avtale med Bjerke som godkjenner en slik oppførsel. Kommer forsåvidt aldri til å komme i en slik situasjon heller, såfremt jeg ikke blir lurt til å kjøpe noe som ikke er ekte, men det får da være grenser for kåkki oppførsel? Så må innrømme jeg har litt vanskelig for å tro på dette, erfaringer???

Jeg skrev ikke at de "stjeler" de uorginale delene, men at de blir byttet ut. Du får selvsagt igjen de gamle delene. I Norge finnes det AD'er som til og med nekter og sette inn en skive som ikke er tidsriktig, selv om den er orginal Rolex. Eksempler på at klokker blir satt tilbake til orginal stand, er vel kanskje mer et fenomen om de blir sendt til Rolex Sveits, eller om de blir servet i USA.
Rolex headquarter mener at klokkene skal være orginale, enkelt og greit.
 
En ulempe til med "aftermarked" stasj på en Rolex, er at du kan risikere at AD setter den tilbake til orginaltilstand da den er på service eller trenger en liten reperasjon. Med andre ord, diamantene kan være fjernet fra klokken da du får den tilbake fra service. :(

Jeg skrev ikke at de "stjeler" de uorginale delene, men at de blir byttet ut. Du får selvsagt igjen de gamle delene. I Norge finnes det AD'er som til og med nekter og sette inn en skive som ikke er tidsriktig, selv om den er orginal Rolex. Eksempler på at klokker blir satt tilbake til orginal stand, er vel kanskje mer et fenomen om de blir sendt til Rolex Sveits, eller om de blir servet i USA.
Rolex headquarter mener at klokkene skal være orginale, enkelt og greit.

Dette tror jeg, inntil noen kan dokumentere noe annet, er en myte. Jeg kan ikke skjønne at Rolex har noen hjemmel til å gjøre uautoriserte reparasjoner, utskiftninger eller på noen som helst annen måte gjøre noe arbeid på klokken din utover det som er avtalt. De kan selvsagt nekte å gjøre noen service på den, og sende den i retur uten å røre den, men jeg kan ikke tenke meg at de bare setter den tilbake i original tilstand uten å gi noe forvarsel/forespørsel om ekstrakostnader ifm service.

Jeg har sett denne myten i ulike variasjoner mange ganger på forum rundt om, men har aldri lest noen førstehåndsberetninger om noe slikt. Jeg husker t.o.m en påstand om at Rolex ville konfiskere lenke og klokke dersom en klokke ble sendt inn med feil (men original) lenke.

Kan noen komme med eksempler på at dette noengang har skjedd?
 
Dette tror jeg, inntil noen kan dokumentere noe annet, er en myte. Jeg kan ikke skjønne at Rolex har noen hjemmel til å gjøre uautoriserte reparasjoner, utskiftninger eller på noen som helst annen måte gjøre noe arbeid på klokken din utover det som er avtalt. De kan selvsagt nekte å gjøre noen service på den, og sende den i retur uten å røre den, men jeg kan ikke tenke meg at de bare setter den tilbake i original tilstand uten å gi noe forvarsel/forespørsel om ekstrakostnader ifm service.

Jeg har sett denne myten i ulike variasjoner mange ganger på forum rundt om, men har aldri lest noen førstehåndsberetninger om noe slikt. Jeg husker t.o.m en påstand om at Rolex ville konfiskere lenke og klokke dersom en klokke ble sendt inn med feil (men original) lenke.

Kan noen komme med eksempler på at dette noengang har skjedd?

Aller først er det viktig og forstå at ordene "aftermarked" og "custom" bare er en fortolkninger av ordet "kopi". Ingen urskiver, bezelringer, lenker, osv som er aftermarked eller custom er "ekte Rolex" produkter. Så lenge delene ikke er produsert av Rolex, er delene kopier. Av en eller annen merkelig grunn er det en del mennesker som synes det er greit og kjøpe for eksempel en lenke produsert av en gullsmed i Italia, eller en urskive besatt med diamanter av en juveler i Rotterdam. Dette er på en måte blitt legalisert, men så lenge produksjonen har foregått i Asia blir det sett på som kopivare. Forstå det den som vil. Hvis det er greit med en lenke produsert i Italia, eller en bezelring produsert og diamantbesatt i Belgia, kan vi vel like gjerne kjøpe hele klokka for en brøkdel av prisen fra Asia?

Så lenge varemerket Rolex er Copyrightet og verdenspatentert, vil jeg tro Rolex har sin fulle rett til og besørge at klokkene som er i omløp er 100% orginale.

Jeg hevder ikke at Rolex konfiskerer klokkedeler. Jeg sier bare at Rolex HQ sine retningslinjer er strenge, og at de ikke ønsker at klokkene deres skal være infisert med uorginale deler. I dette legger de tydeligvis også strenge føringer ovenfor AD'er.
Jeg har selv opplevd og ikke få kjøpt en urskive til en DJ av Bjerke på Karl Johan, fordi klokken og skiven ikke stemte overens med produksjonsår. Jeg fikk klar beskjed om at skulle de bytte en skive, måtte jeg kjøpe en urskive som passet med produksjonsåret til klokken. De frasa seg altså et salg på ca 15k på grunn av dette prinsippet. Episoden skriver seg fra høsten 2010.
Det er trolig også av samme årsak, at du for eksempel ikke kan bestille en redsub skive til en hvilken som helst Submariner, selv om skivene passer om hverandre så lenge klokken har samme # urverk. Etter samme prinsipp, kan du heller ikke få ettermontert gullkrone og gullbezel på en klokke som er solgt som rent stålur, selv om delene passer overens.

Det skal i samme åndedrag sies at prinsippet praktiseres ulikt hos de forskjellige AD'er. Jeg har personlig vært i samtale med en Rlx urmaker som fortalte at dette regelverket var enkelt og omgås, ved og bestille reservedeler til en klokke med et kjent serienr fra riktig tidsperiode. Det er altså forskjellig oppfattelse om hvorledes man skal håndtere dette ovenfor kundene.
 
Av en eller annen merkelig grunn er det en del mennesker som synes det er greit og kjøpe for eksempel en lenke produsert av en gullsmed i Italia, eller en urskive besatt med diamanter av en juveler i Rotterdam. Dette er på en måte blitt legalisert, men så lenge produksjonen har foregått i Asia blir det sett på som kopivare. Forstå det den som vil. Hvis det er greit med en lenke produsert i Italia, eller en bezelring produsert og diamantbesatt i Belgia, kan vi vel like gjerne kjøpe hele klokka for en brøkdel av prisen fra Asia?
Jeg tror du bør skille mellom falske klokker produsert i Asia, Italia eller Sverige og ekte klokker/klokkedeler som blir modifisert med stener, gull eller andre ting. Produserer du falske klokker med Rolex-logoen på (eller sågar bare falske skiver eller urverk), gjør du noe straffbart i de aller fleste jurisdiksjoner. Gjør du en endring på en ekte Rolex du har kjøpt på lovlig vis, gjør du så vidt jeg vet ikke noe straffbart noe som helst sted i verden.

Så lenge varemerket Rolex er Copyrightet og verdenspatentert, vil jeg tro Rolex har sin fulle rett til og besørge at klokkene som er i omløp er 100% orginale.
Kan du backe opp den påstanden med noe? Mener du da at Volkswagen på samme måte har rett til å lakkere om Passaten min når de har den inne til service, siden den er lakkert i en uoriginal farge av en fyr som driver et lakkverksted i ei bygd i Nord-Norge? To add insult to injury er radioen, felgene, antennen og høyttalerne byttet ut med deler produsert av andre enn VW.....
 
Krille, du kunne like godt kjøpt deg en slik kinabil, så fake som den VW din er nå.


Når du kjøper en Rolex så er det jo det du gjør, KJØPER den. Ikke leaser den eller låner den. Den er din og Rolex har ingen rett til å gjøre noe annet en å nekte deg service.
 
Når du kjøper en Rolex så er det jo det du gjør, KJØPER den. Ikke leaser den eller låner den. Den er din og Rolex har ingen rett til å gjøre noe annet en å nekte deg service.

Først til trådstarter: SORRY! Ikke menignen å kuppe tråden, ser at jeg kanskje burde startet egen tråd ettersom svarene ballet på seg. Og hvordan går det egentlig med klokkekjøp?

Heisann gutter (antagelse)

Det var ikke meningen å fyre opp til en amper debatt på dette ellers så sindige forumet. Bare lurte på denne, for meg usannsynlige, påstanden om Rolex oppførsel. Min konklusjon er å forholde meg til Andersens oppsummering sålenge ingen kan referere til en egenopplevd historie med tilbakeføring til original for eiers kostnad e.l.

Takk for god debatt.
 
Først til trådstarter: SORRY! Ikke menignen å kuppe tråden, ser at jeg kanskje burde startet egen tråd ettersom svarene ballet på seg. Og hvordan går det egentlig med klokkekjøp?

Ikke noe problem. Når det gjelder klokkekjøpet har jeg god tid, siden hun ikke fyller før i desember, men jeg heller nok i retning av å holde meg unna modifiserte ur.

Når det gjelder spørsmålet om service og risikoen for at klokken blir satt tilbake i original stand for eiers regning, er jeg i hvertfall helt sikker på at forhandler ville fått et stort problem i forhold til norske rettsregler, hvis ikke dette var avklart med eier på forhånd. Jeg har sett at spørsmålet har blitt diskutert på andre utenlandske fora, og oppfatningen der synes å være at Rolex ikke utfører service på modifiserte ur.