Dette tror jeg, inntil noen kan dokumentere noe annet, er en myte. Jeg kan ikke skjønne at Rolex har noen hjemmel til å gjøre uautoriserte reparasjoner, utskiftninger eller på noen som helst annen måte gjøre noe arbeid på klokken din utover det som er avtalt. De kan selvsagt nekte å gjøre noen service på den, og sende den i retur uten å røre den, men jeg kan ikke tenke meg at de bare setter den tilbake i original tilstand uten å gi noe forvarsel/forespørsel om ekstrakostnader ifm service.
Jeg har sett denne myten i ulike variasjoner mange ganger på forum rundt om, men har aldri lest noen førstehåndsberetninger om noe slikt. Jeg husker t.o.m
en påstand om at Rolex ville konfiskere lenke og klokke dersom en klokke ble sendt inn med feil (men original) lenke.
Kan noen komme med eksempler på at dette noengang har skjedd?
Aller først er det viktig og forstå at ordene "aftermarked" og "custom" bare er en fortolkninger av ordet "kopi". Ingen urskiver, bezelringer, lenker, osv som er aftermarked eller custom er "ekte Rolex" produkter. Så lenge delene ikke er produsert av Rolex, er delene kopier. Av en eller annen merkelig grunn er det en del mennesker som synes det er greit og kjøpe for eksempel en lenke produsert av en gullsmed i Italia, eller en urskive besatt med diamanter av en juveler i Rotterdam. Dette er på en måte blitt legalisert, men så lenge produksjonen har foregått i Asia blir det sett på som kopivare. Forstå det den som vil. Hvis det er greit med en lenke produsert i Italia, eller en bezelring produsert og diamantbesatt i Belgia, kan vi vel like gjerne kjøpe hele klokka for en brøkdel av prisen fra Asia?
Så lenge varemerket Rolex er Copyrightet og verdenspatentert, vil jeg tro Rolex har sin fulle rett til og besørge at klokkene som er i omløp er 100% orginale.
Jeg hevder ikke at Rolex konfiskerer klokkedeler. Jeg sier bare at Rolex HQ sine retningslinjer er strenge, og at de ikke ønsker at klokkene deres skal være infisert med uorginale deler. I dette legger de tydeligvis også strenge føringer ovenfor AD'er.
Jeg har selv opplevd og ikke få kjøpt en urskive til en DJ av Bjerke på Karl Johan, fordi klokken og skiven ikke stemte overens med produksjonsår. Jeg fikk klar beskjed om at skulle de bytte en skive, måtte jeg kjøpe en urskive som passet med produksjonsåret til klokken. De frasa seg altså et salg på ca 15k på grunn av dette prinsippet. Episoden skriver seg fra høsten 2010.
Det er trolig også av samme årsak, at du for eksempel ikke kan bestille en
redsub skive til en hvilken som helst Submariner, selv om skivene passer om hverandre så lenge klokken har samme # urverk. Etter samme prinsipp, kan du heller ikke få ettermontert gullkrone og gullbezel på en klokke som er solgt som rent stålur, selv om delene passer overens.
Det skal i samme åndedrag sies at prinsippet praktiseres ulikt hos de forskjellige AD'er. Jeg har personlig vært i samtale med en Rlx urmaker som fortalte at dette regelverket var enkelt og omgås, ved og bestille reservedeler til en klokke med et kjent serienr fra riktig tidsperiode. Det er altså forskjellig oppfattelse om hvorledes man skal håndtere dette ovenfor kundene.