Rolex Datejust vanntett?

Raymond75

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2012
Sted
Bergen
Jeg er på jakt etter en Rolex Datejust, og trodde alle var vanntett til 100m men etter litt surfing på nett så ser jeg at det er noen som er oppgitt til bare 50m?:confused:

Er det noen "Oraklene" her på sonen som kan gi meg en oppklaring på dette?:)

Takk skal du ha @Teddy91:D

Jeg har kjøpt en Datejust 1603 fra 1977 til min forlovedes 30års dag!

Fremdeles en hemmelighet i familien, hun har ikke dag før om 6md!:mrgreen:

Hadde en tur til Bjerke i dag og ble tett godt imot av betjening og urmaker!

Fikk vite at disse urene var vanntett til 50m til en gang på 80 tallet, da gikk de over til 100m!

Fikk også vite fra urmaker at hvis klokken tålte trykktesten på 50m så kunne jeg både bade og dusje uten problem!

Han mente det ikke var noe stor forandring på konstruksjonen på 50m og 100m.

Disse rolexene er bygget for å tåle bruk, sa han!:D

Så lenge pakninger er byttet og verket har hatt service, så har du en god klokke lenge.

Min Datejust sto testen med glans! ikke gale for en nesten 40år gammel Rolex!

Urmakeren skrøt også av klokken da den, ser ubrukt ut og mente det hadde vært et godt kjøp!:D

Da håper jeg bare at hun som skal få klokken blir fornøyd!:eek:

Redigert av en moderator:
Så lenge pakningene er gode og krona igjenskrudd er ikke dette noe problem:D

Edit: Ser at du har fått svar også på Bjerke i dag!

Heldig frue dette :)

Jeg venter på at "min" DJ skal bli ferdig på service, så skulle selger sende den til meg :)
Det er en '59 model.

En av grunnene til at jeg vurderte Rolex var blant annet at jeg har hørt at de er robuste som juling.

Hvor mye koster en sånn trykktest?

Heldig frue dette :)

Jeg venter på at "min" DJ skal bli ferdig på service, så skulle selger sende den til meg :)
Det er en '59 model.

En av grunnene til at jeg vurderte Rolex var blant annet at jeg har hørt at de er robuste som juling.

Hvor mye koster en sånn trykktest?

Gratulerer! Du kan glede deg!:mrgreen:

På Bjerke tar de 200kr for en trykktest, men jeg var heldig som fikk det gratis, som en god service!:D

Ja eldre rolex modeller som ikke er dykkere er så vidt jeg har lest rated til omkring 50 m. Men har lest at folk har badet, stupet og snorklet med f.eks nipple dial gmt fra tidlig 70 tallet uten problemer flere ganger. Man skal selvfølgelig være litt forsiktig siden det gamle klokker, men de er tross alt laget for å tåle en støyt. Bare husk som nevnt over å ha den inne til jevnlig sjekk av pakninger o.s.v.

Kan være greit å vurdere en trykktest og å få pakningene sjekket har du planer om badeaktiviteter eller lignende. :) Har også hørt om korrosjon og/eller slitasje på case tube og gjengene til caseback som kan medføre utetthet på eldre rolex, men her kan sikkert noen utdype.