Rolex debutant - What to buy?

Medlem
17. feb. 2013
Innlegg
12
Sted
Oslo
Fikk teste en vintage Sub for et par uker siden og har ikke hatt ro i sjela siden. Var også og så på Explorer 1, også den var fantastisk. Lurte på om noen hadde noen tips om hvilke modeller av disse en bør kjøpe evt årganger en bør styre unna.
Av Explorer har jeg bare sett den nye 39mm, ikke de eldre. Litt bekymra for at disse blir for små. Har en vintage Omega som dressur, men vil ha et skikkelig hverdagsur som også kan bli med på fisketur, fjelltur osv:)
Takknemlig for alt av tips!:)
 
Sub er vel ikke til å komme unna, men jeg vil også foreslå den nye GMT med sort og blå bezel
 
Når det gjelder Rolex sportsur er det lite å styre unna.
Alt med 3130, 3135, 3185, 3186 eller 3187 verkene går som en drøm.
Her er det kun personlige preferanser som gjør noen særlig forskjell.;)

Hvis du får tak i en GMT II med 3186-verket må du slå til.
Disse er sjeldne og prisene er deretter.
 
Høres bra ut! GMT ser jo ikke akkurat feil ut den heller, skal være på jakt:)

Du sier ikke noe om prisnivå?

1. For +/- 40´ får du de fleste nye stålmodellene (brukt). Og av dem ville jeg valgt 216570 sort eller hvit. Syns den er fantastisk med sin solide bezel, nyeste Rolexurverket og korrekte historiske referanser.
2. Om nytt ikke er så viktig ville jeg kjøpt en strøken 1680, mener du skal få det også for 40´.
3. Legg på ca 15´så ville jeg kjøpt GMTc TT.
4. Dersom budsjettet er 30-35´ville jeg kjøpt en 16570 polar med 3186 verket og RBR...

Mine meninger, basert på mine erfaringer. Kan dog betraktes som en fasit:)
 
Har vel i utgangspunktet tenkt og kjøpe brukt med et budsjett på 30 + - i første omgang. Har sett et par Explorer 1 og Sub er under 30. Så GMT går jeg utifra er utenfor rekkevidde i denne omgang.
Var egentlig innstilt på en Explorer 1 36mm, men gjorde den feilen at jeg fikk prøve en Sub. Har egentlig mest lyst på en vintage Sub nå, typ 5513.
 
Om budsjettet ditt ligger rund 30k hadde jeg fokusert på en Sub med luminova (alt fra `00`ish og oppover) eventuelt en 16570 med enten hvit eller sort skive. Særlig de sorte får du ofte ned i 24-25k her på k/s. Og sitter 3185 urverk i dem sort sett, og seriøst mye klokke for pengene;)
Good luck!
 
Redigert:
eventuelt en 16570 med enten hvit eller sort skive. Særlig de sorte får du ofte ned i 24-25k her på k/s. Og sitter 3835 urverk i dem sort sett, og seriøst mye klokke for pengene;)

3185-verk mener du?:) Løp og kjøp!

7804-Exp1.jpg
 
Her er det bare å velge og vrake blant sportsmodellene. Du skal gjøre mye dumt om du ikke får tilbake ca det du gav ved et evt salg.

Ellers er det min oppfatning at den angivelige samlerverdige GMT Master II med 3186-verket er ren internet-hype og ikke er noe å betale noen samlerpris for, i hvert fall på sikt. Det skal være produsert ca 30 000 slike. Alt imho.:)
Is a GMT Master II with caliber 3186 worth having ?

Lykke til!
 
Her er det bare å velge og vrake blant sportsmodellene. Du skal gjøre mye dumt om du ikke får tilbake ca det du gav ved et evt salg.

Ellers er det min oppfatning at den angivelige samlerverdige GMT Master II med 3186-verket er ren internet-hype og ikke er noe å betale noen samlerpris for, i hvert fall på sikt. Det skal være produsert ca 30 000 slike. Alt imho.:)
Is a GMT Master II with caliber 3186 worth having ?

Lykke til!

Tildels enig angående 3186, både på Expl og GMT.

Enig:
- Det er neppe noen god investering (som i at pengene skal bli betydelig flere). For mange produsert og for lite interessant forskjell.
- Om prisen er lik på 216570/116710 (som i dag er mulig å skaffe for ca 38') ville jeg heller kjøpt disse, men eks en 16570-3186 koster vel ikke så mye?

Uenig:
- 3186 har parachrom blue hairspring, som etter sigende skal gi et mer nøyaktig urverk da fjæra er mer motstandsdyktig mot både temperaturforskjeller og magnetisme (som etter hva jeg har lært er to av de tre viktigste eksterne faktorene for pålitelighet i mekaniske ur, den tredje er støt hvor rolex i sine nyeste ur, eks 3187, har utviklet sitt eget paraflex-system).
- (litt usikker ift GMT, så svaret her gjelder Expl) I tillegg til urverkforskjellen har 3186 RBR, en liten detalj-design-oppgradering jeg selv liker veldig godt.
- De siste modellene kommer også i ny boks... :)

Så for meg er det ikke kun en internet-hype, men samtidig så tror jeg heller ikke vi kan snakke om en investering bedre enn andre stål-Rolexer, samt at 3186-modellene har noe som kan være verdt å betale litt ekstra for.
 
Redigert:
Ikke hør på alle de andre som mener Rolex må ha bezel med tall på...
Kjøp en nydelig Datejust II!

681529d1334507274-one-rolex-datejust-ii-watch-1.jpg
 
Har vel i utgangspunktet tenkt og kjøpe brukt med et budsjett på 30 + .... Har egentlig mest lyst på en vintage Sub nå, typ 5513.

Hvis det er 5513 du helst vil ha, så ville jeg ventet på den rette 5513'en. Du får dem for 30+ - det er ikke sikkert det er noen til salgs nå, men smør deg med tålmodighet så dukker den rette opp.

Lykke til!

For å dytte deg i riktig retning, her er min 5513 fra ca. 1974:

158E2AE9-2DD7-4B78-88DC-FB357295208A-1667-0000023A4CF06111_zpse1bcd3c0.jpg
 
Redigert:
Submariner er aldri feil!
Mye å velge mellom!
Blå 16613 og LV er mine favoritter!
Klassisk og litt circus på samme tid!

God jakt!

8-D