Rolex.. Eller noe mer "spennende"?

Medlem
27. sep. 2011
Sted
Rogaland
Ok, tenkt å kjøpe meg en litt dyrere klokke enn jeg gjør til vanlig. Sånn et sted mellom 50-65.000, brukt eller nytt spiller lite rolle, så lenge den er pen.

Greia er at jeg virkelig liker Datejust 2. Den er liksom alt jeg ser etter akkurat nå. Lett å lese, no nonsense, passe størrelse for meg. Lenke er et pluss. Robust.

Men så er det Rolex, da. For det første er det litt kjedelig, med tanke på hvilke andre ur som er der ute. For det andre vet jeg ikke om jeg ønsker assosiasjonene og kommentarene som kan komme. Har et yrke der de fleste ikke vil gjenkjenne et pent ur, men om det var noe de kunne gjenkjenne, måtte det være Rolex.
Og dere vet.. du blir dømt av andre for å bruke mer enn ti tusen på et ur, men bil til en halv mill er liksom greit.

Er det bedre å gå for noe som kun noen få vil gjenkjenne? Jeg liker svært godt Breguet xxi, for eksempel. Dama fikk en JLC av meg her om dagen, og det plager meg litt at hun uansett kommer til å ha et penere ur enn meg. Selv får jeg ikke helt til sølvfarga urskiver, så JLC utgår litt for min del.
Noen som ønsker å gi andre alternativ?

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Kjøp drømme DJ'n.
Ikke tenk på hva andre måtte finne på å tenke om du går med en Rolex, Breguet eller Omega, for den saks skyld. Ingen ser hva du har på deg uansett.

Lykke til. Vi gleder oss til første bilde ;)

• Liker
Reaksjoner: Gubben11 og SoulG
Jeg ville ikke brydd meg med hva andre eventuelt skulle tenke om klokken din. Er din klokke og ditt håndledd. Men om du vil ha noe pent, robust og klassisk kan jo kanskje den nye 40mm Ingieneuren til IWC være aktuell? Disse er jo virkelig pene, og vil fly under det aller meste av radar.

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Gubben11
Det er utrolig mye snadder der ute til 50-65k.
Hvis du går for brukt kan du få veldig mye for pengene her hjemme da bruktmarkedet for andre klokker enn Rolex, Omega og PAM er relativt slapt.
Blancpain, Breguet, IWC, etc.
Disse går ofte til skikkelig godpris på brukten her på berget.
Fantastiske klassikere har gått for gode priser her ift priser internasjonalt.
Sikkert fordi "klokkekulturen" ikke er blitt like vanlig i Norge ennå.

+1 Til UJU. Rolex er flott og fascinerende og lett å være glad i og alt dette her, men det er helt tullete rent horologisk at de selges til den prisen de gjør.
Du finner pent brukte virkelige high end fabrikanter til denne prisen. Girard Perregaux feks enormt value for money. Glashutte original, Jaeger lecoultre og også en god del andre mindre verk med imponerende craftsmanship bør vurderes.

Men, det viktigste rådet er å prøve.. prøv prøv prøv. Hos forhandlere, på GTG osv.

• Liker
Reaksjoner: SoulG og Gubben11
Ta med servicebehov og pris/returtid med i betraktningen.

Det er mange her på TS som omtaler mer "spennende" fabrikanter i positive ordelag - men kjøper sjelden ur etter egne råd. Det finnes selvsagt unntak heldigvis.

Tl;dr - kjøp det uret du har virkelig lyst på - uansett hvilket merke det er. Men ta som sagt med servicebehov og -kostnad med i betraktningen da det er en del av totalbildet ved kjøp av en keeper.

Husk at en del her inne kjøper keepere og har dem i langt mindre enn 1 år. For dem betyr ikke kostnader annet enn kjøp / salg noe spesielt.

Det er mange her på TS som omtaler mer "spennende" fabrikanter i positive ordelag - men kjøper sjelden ur etter egne råd. Det finnes selvsagt unntak heldigvis.

Tl;dr - kjøp det uret du har virkelig lyst på - uansett hvilket merke det er. Men ta som sagt med servicebehov og -kostnad med i betraktningen da det er en del av totalbildet ved kjøp av en keeper.

Husk at en del her inne kjøper keepere og har dem i langt mindre enn 1 år. For dem betyr ikke kostnader annet enn kjøp / salg noe spesielt.
Ja, godt råd. Har tenkt på det.

+1 Til UJU. Rolex er flott og fascinerende og lett å være glad i og alt dette her, men det er helt tullete rent horologisk at de selges til den prisen de gjør.
Du finner pent brukte virkelige high end fabrikanter til denne prisen. Girard Perregaux feks enormt value for money. Glashutte original, Jaeger lecoultre og også en god del andre mindre verk med imponerende craftsmanship bør vurderes.

Men, det viktigste rådet er å prøve.. prøv prøv prøv. Hos forhandlere, på GTG osv.
Ja, jeg liker godt Girard Perregaux. Var innom butikken deres i New York et par år tilbake. Vintage 1945 er en absolutt vinner, satt som et skudd på håndleddet.

+1

Det virker for meg som om en del av brukerne her inne (kremt @Loevhagen) ;) ikke helt greier å forholde seg objektive til spørsmålet ditt. Og vet du hva, det synes jeg er helt riktig. For det kommer ned til personlig smak og ønsker til syvende og sist. Jeg er selv i samme situasjon som deg og skal bruke rundt 30k på en ny klokke. Jeg kommer til å gå for den nye Tudor Black Bay Black med inhouse urverk. Der syns jeg jeg får mye for pengene og en nydelig klokke som passer til absolutt alt. Men hadde jeg hatt ditt budsjett så hadde jeg også vurdert en av de andre forslagene her som IWC, JLC, eller såklart Rolex. Glem hva andre synes eller hvilket "signal" du sender ut. Det er du som skal ha den. Det er du som skal ta den på deg hver morgen, kjenne vekten av den, se på den flere ganger om dagen i måneder og år. Og da MÅ det være noe DU liker.

Helt enig med de andre her at du bare må prøve prøve prøve. Spør, les, grav og plag selgerne på Bjerke til de er lei av deg :p Vi gleder oss til å se uansett hva du kjøper! Lykke til :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SoulG

Enig med @Loevhagen
Men noter deg også at NOS, LNIB, pent brukt i rotasjon også hører sjeldenhetene til. Nesten like sjeldent som rosa enhjørning.
Er du i tvil, ring en venn, eller walk away.

For mitt vedkommende går det (dessverre) etter eliminasjonsmetoden.
Til mitt bruk vil jeg ha vanntetthet til 100m.
Pen stållenke.
Robusthet.
Skal kunne gå til både sporty og pent antrekk.
Skal kunne skli under skjortemansjetten.
Datovisning.
Nesten alle Rolexmodellene oppfyller disse kravene. Ikke rart at valget tilslutt faller på en Rolex.
En Datejust er nesten helt perfekt.
Eneste bakdelen er vel at din bedre halvdel også vil innse dette, og dermed får du ikke enerett på klokken.;)

For mitt vedkommende går det (dessverre) etter eliminasjonsmetoden.
Til mitt bruk vil jeg ha vanntetthet til 100m.
Pen stållenke.
Robusthet.
Skal kunne gå til både sporty og pent antrekk.
Skal kunne skli under skjortemansjetten.
Datovisning.
Nesten alle Rolexmodellene oppfyller disse kravene. Ikke rart at valget tilslutt faller på en Rolex.
En Datejust er nesten helt perfekt.
Eneste bakdelen er vel at din bedre halvdel også vil innse dette, og dermed får du ikke enerett på klokken.;)
Masse gode råd fra flere hold her. Liker dette. Hva trenger jeg egentlig? Er litt enig med deg, UJU. Trenger noe som tåler en støyt, som passer til t-skjorte like godt som til penskjorte. Da passer liksom ikke helt en Girard Perregaux 1966 i rødt gull, selv om det aldri så mye er den peneste klokka i verden.

Mitt beste råd er at du investerer mer tid i å velge hva du skal kjøpe - enn penger. Lag din egen origami*).

*) Sjekk video vedrørende det å skape et eierforhold; Dan Ariely:)

IKEA-effekten skal man ikke kjimse av innen denne hobbyen...

Helt klart mye "spennende" manufaktur der ute. Men skal du ha et ur som oppfyller UJU's krav (som egentlig ikke er stort mer enn designkriterier for et armbåndsur som faktisk kan brukes) og i tillegg legger på 5cm på penislengde så er det jammen meg ikke mye å velge i :cool:

Hør hør.

En tanke jeg spinner om dagen i evig jakt på neste (og eneste ur) er; kan man ha en feks Blancpain dykker som eneste klokke når servicetid er et år pluss??

1 år er en spøk håper jeg. Hvis ikke, så skal man kanskje besøke hvem-eier hvem-tråden til @2JHead...og lese den en gang til.

Ligger kanskje mer informasjon mellom de linjene enn man liker å tro.