Harry hva er det? Hvem i "bondelandet" Norge uansett rang, skal bestemme det? Reis til Milano, her blir til og med gull-rolex i finans miljøene betraktet som helt korrekt, bare resten av antrekket er korrekt..
Se også megler Nordvik i dagens Finans avis, han bærer hel-gull daytona med glans. Klokken kler den mannen som bare det!
AW
+1
Forøvrig er diskusjonen interessant å følge, men en smått selvutnevnt "lokal helt" av en akademiker på BI er strengt tatt ikke helt representativ eller kompetansen jeg ville bruke som referanse for en markedsanalyse av Rolex. For det er ikke slik at finansbransjen oppfatter Rolex slik.
Stammekulturer finnes imidlertid over alt. Innenfor bransjer.
Men å generalisere et helt "brand" som harry blir selvsagt bare tøvete.
- Ja, jeg er blåruss.
- Nei, jeg studerte ikke ved BI, men NHH.
- Ja, jeg vanker i både bank, finans, forsikring, megling og andre bransjer.
- Og ja, ur representer for noen status.
Men felles er likevel det faktum at ingen ur
merker er "bannlyst". Men innenfor en og annen "stamme" (en gruppe) kan ett og annet
ur være det. I noens øyne.
Dette er likevel mest fordi "noen" i all sin iver ønsker å fremstå unike og spesielle, godt ispedd en dose behov for å hevde seg selv. På bekostning av andre. Hvilket sjelden er en god kombinasjon eller egenskap.
Dette gjør i mine øyne disse personer mer "harry" enn det/de dem definerer som harry.
Dessverre (eller heldigvis) er det innimellom slik at vi må utenfor landegrensene for å få en litt mer balansert fremstilling på enkelte ting. Litt som i denne diskusjonen.
Men BI-mannen hadde selvsagt ikke trengt det i dette tilfellet. Et generelt og bredere innsyn i finansbransjen i Norge ville hjulpet.
På den annen side; - det er noe som heter "ikke ødelegg et morsomt poeng med fakta".
Selvfølgelig føles det betimelig å slenge ut en slik påstand, for på den måten å heve seg selv overfor ferske studenter.
Forøvrig er det godt å registrere at vi i denne "TS-stammen" viser den riktige raushet, der det er lov å eie ethvert eksemplar av noe som viser tiden, uten at det skaper negative reaksjoner.
Hvorfor?
Sikkert fordi vi bare er genuint interessert i ur, gleder oss over dem i enhver form de måtte ha, og ikke bryr oss om andre ytre faktorer.
Det skal vi fortsette med.