Rolex - et must?

Medlem
12. mai 2013
Sted
Oslo
Hei folkens!

Etter å ha snust rundt på forumet her en liten stund nå er det vel på tide med min første post! :eek:

Jeg har helt siden barndommen vært veldig interessert og fasinert av klokker og har rundt 20 klokker i skuffen i dag fra opp gjennom årene. Men det er først i de siste 2 årene jeg har begynt å legge litt penger i interessen og begynt å opparbeide meg en nogenlunde seriøs samling, hvertfall av klokker i høyere prisklasse 10'-50' (Alt er relativt :p). Så ser på meg selv som en relativt fersk samler..

Av klokker det er verdt å nevne har jeg i dag en Panerai PAM 240, Tag Heuer Carrera Twin Time, Omega PO 8500, Zenith Captain Power Reserve, samt en Citizen Promaster Eco-Drive Radio Controlled. Neste klokke ut blir mest sannsynelig en IWC Pilot Chrono!

Men nå er det blitt sånn at allerede før jeg har skaffet meg min neste klokke, har jeg begynt planleggingen av klokken etter det igjen... Noen som kjenner seg igjen??

SÅ, til tema for dette innlegget..

Med fare for å gjøre meg umiddelbart upopulær her på TS (go easy on me) må jeg innrømme at jeg lenge har hatt en viss fordom mot Rolex.. Gjennom årene har jeg fått den følelsen av at Rolex er for rikinger som kan merkenavnet, men ikke nødvendigsvis kan klokker. Nå skal ikke jeg påstå at jeg "kan" klokker eller at min samling sier noe bedre om meg.. :eek: Men har da fortsatt noe utfordringer med signalet merkenavnet gir og som gjør at jeg har litt problemer med å kjøpe Rolex.

Etter å ha lest rundt her på TS er det liten tvil om at Rolex og kanskje gjerne Sub er blant de mest populære her, og her det mange som KAN klokker!

Dette har resultert i at jeg har begynt å åpne øynene for Rolex.. Jeg synes jo det er fantastisk fine klokker og liker det tidløse og klassiske med Rolex!

SÅ igjen, det jeg egentlig lurer på (eller trenger å bli overbevist om) er hva er det som gjør Rolex så spesielt? Og er det slik at alle med respekt for horologien må ha et Rolex ur i samlingen?

Ser frem til å høre deres meninger!
(og håper første post her på TS blir konstruktivt mottatt ;))

Velkommen til forumet :)

Kort sagt, du er på vei inn i den prosessen som veeeeeeldig mange på forumet her har vært gjennom før deg. Ikke bare mister man fordommene mot Rolex, plutselig er det enkle det peneste og ikke minst innovasjonen bak merket noe av det mest fascinerende med hele klokkehobbyen. You have been warned ;)

Hei og velkommen!

Det er ikke veldig lenge siden jeg hadde lite til overs for Rolex. Mine tanker om merket var omtrent som dine er nå. Etter noen tid her på forumet, og ikke minst gjennom flere gtg-er (treff/møter/festligheter) med flere av medlemmene her, ble jeg gradvis påvirket - og overbevist. Lang historie kort, jeg er nå den lykkelige eier av et par nyere Rolex - i tillegg til en 59mod Oysterdate og en Oysterquartz (den siste kjøpte jeg til kjerringa). Opplevd kvalitet er høy, og tanken på at dette er klokker som står for en støyt og mest sannsynlig tikker og går lenge etter at min tid på denne planeten er over, har overbevist meg om at "this is it". Submariner er klassikeren over alle klassikere, men det er ikke denne jeg har lagt min elsk på. Explorer er min favoritt. At det nå har gått så langt at jeg liker både polerte flater og cyclop er en annen historie.

Tilgjengeligheten på brukte Rolex er enorm, og jeg tror at dette i noen grad gjør Rolex til en "folkeklokke" her inne - selvsagt i kombinasjon med at klokkene i manges øyne er flotte og kvaliteten udiskutabel.

Nå har jo du allerede noen flotte klokker i boksen og du kommer neppe til å føle deg utenfor her inne om du ikke kjøper deg en Rolex. Følg hjertet og gi blanke blaffen i hva andre mener selv om du blir tutet ørene fulle av Rolex-preik her på sonen. Rolex er absolutt ikke et "must". Audemars Piguet derimot ... ;)

Jeg kan svare bare for min egen del og dette er jo høyst subjektivt. Jeg har funnet ut at jeg alltid må ha en Rolex og en Audemars Piguet i samlingen. Dette er mine absolutt favorittmerker og jeg opplever kvaliteten på disse to merkene som høyere enn på alt annet JEG har prøvd.

Kort sagt, du er på vei inn i den prosessen som veeeeeeldig mange på forumet her har vært gjennom før deg. Ikke bare mister man fordommene mot Rolex, plutselig er det enkle det peneste og ikke minst innovasjonen bak merket noe av det mest fascinerende med hele klokkehobbyen. You have been warned ;)

+1 :)

Det er ikke lov til å kritisere Rolex når man først har kjøpt en PAM 240! :)
Rolex er litt harry, men en Rolex vil alltid være en Rolex. Alle vet hva det er for noe.

Rolex er litt harry, men en Rolex vil alltid være en Rolex. Alle vet hva det er for noe.

Bortsett fra kanskje den Leopard-Daytonaen, synes jeg det blir feil å si at Rolex er harry. Klokkene isolert sett er jo ikke det. Men det finnes en del harry folk med mye penger som kjøper seg Rolex fordi det er det de har hørt om. Viktig forskjell.:)

Av merkene du eier, finnes det mange andre eiere som har kjøpt det kun fordi det er eksklusive ur. Tag feks er en klokke som i mitt hodet, eies hyppigere av folk som har fått det i konfirmasjon enn ekte WIS'er. Men! Og det er et stort men! Det betyr ikke at tag er noe dårlig merke.

Det virker på meg, og jeg kan ta feil, som at du gjerne vil eie klokker som utstråler klokkekunnskap?
Isåfall. Få merker har så mange forskjeller innen tilsynelatende samme modell.
Rolex sub big crown
Rolex sub bart Simpson
Rolex sub tropical
Rolex sub spider
Rolex sub redsub
Rolex sub tophat
Rolex sub under line
Rolex sub gilt
Osv.

The devil is in The details;)

Ps. Eier heller ikke rolex

Det finnes få / ingen klokkemerker som har samme kombinasjon av kvalitet vs pris vs brand vs historie som Rolex.
Personlig har jeg samme fordommene mot Tag som Entropy, men det betyr jo ikke at det er sant og gjelder alle som bærer en Tag.

Velkommen hit. Du må bare se å legge ut bilder av samlingen din:)

Over til saken; Nå ser jeg bort fra alt som har med verdens mest velsmurte myteskaper å gjøre, altså PRavdelingen til Rolex. De har forøvrig gjort en helt sinnsyk jobb gjennom årtier.

Jeg samler ikke, jeg bare elsker ur. For meg er et ur mer enn nok. Da er Rolex et veldig bra kompromiss. Jeg får litt av alt. God kvalitet, god følt kvalitet, godt urverk, god holdbarhet. Ja du forstår, litt av alt. Det er mange produsenter som presterer bedre på det meste men jeg synes pakken man får når man kjøper en Rolex er en god pakke. At de prises høyt ja det er jeg enig i men det kan man ikke gjøre stort med.

Det eneste som egentlig irriterer meg med Rolex er fruktene av PRarbeidet de har gjort opp igjennom:) Jeg tørr knapt si til vanlige folk hvilket ur jeg har, fordi da kommer den vanlige pakken.

Hvilket ur som er et must i en samling er det kun du som avgjør. Herlig ikke sant??:)

I skrivende stund sikler jeg voldsomt på Auto sin Aquatimer chrono han nettopp lå ut for salg og det uret innehar ingen av de tingene jeg som enklokkesmann etterspør for tiden. Utover at det er dødstøft;)

Legg nå ut bilder av samlingen din:)

Bortsett fra kanskje den Leopard-Daytonaen, synes jeg det blir feil å si at Rolex er harry. Klokkene isolert sett er jo ikke det. Men det finnes en del harry folk med mye penger som kjøper seg Rolex fordi det er det de har hørt om. Viktig forskjell.:)

Jeg tror det er ganske representativt at Rolex oppfattes som Harry av mannen i gata (og til og med "lærde" folk, hvis man kan kalle BI-lektorer for det.) Dette viser min superenkle forskning og spørrerundersøkelser blant venner, bekjente og kollegaer over mange år ;) Men som WIS´er kan man jo rett og slett drite i hva andre mener og tror- that´s the beauty of it..

Ellers er lite nytt under solen.
http://www.tidssonen.no/forum/rolex-og-tudor-14/rolex-er-definitivt-harry-6294/

Har du lyst på Rolex, kjøp Rolex.

Kjøp hva du selv liker, hva andre mener er uinteressant. 99 % av de du møter til daglig legger uansett ikke merke til hva du har på armen. De fleste under 30 synes du er «teit» som går med armbåndsur.

Rolex er en kvalitetsklokke med utvilsomt det sterkeste varemerket i klokkeindustrien, samtidig er det også et veldig overvurdert merke. Klokkene er masseprodusert på samlebånd, Rolex utvikler og lager sine egne urverk, men verkene er ikke noe bedre enn tilsvarende urverk fra ETA.

Jeg har prøvd å kjøpe Rolex to ganger, fikk ikke noe følelse for klokkene, og valgte i stedet andre merker.

Er Rolex et must? Definitivt ikke!

• Liker
Reaksjoner: Furch
Rolex er på ingen måte et must. Selv om man kanskje kan argumentere for at en person med klokkeinteresse skylder seg selv å hvertfall prøve en Rolex, men det gjelder jo mange andre merker også.

Noe av det beste med TS er at de fleste er her av en genuin interesse for klokker, og kan glede seg over klokker i alle prisklasser og fra forskjellige merker. Kjøp det du har lyst på. Om det er en del av "TS-GRUen" eller ikke syns jeg er likegyldig. Noen klokker har universell appeal, og andre appellerer smalere. Ingenting er "riktig", de er bare forskellige.

• Liker
Reaksjoner: Furch

Takk for velkomsten!!

hehe.. akkurat det jeg frykter! ;)

Hehe.. jeg ventet en kommentar på det ja! ;)

Når det gjelder Paneraier synes jeg selv at mange modeller kan være for flashy og kanskje for store for meg, men akkurat denne i titanium og brun/grå skive synes jeg var så kul og clean at den måtte jeg ha! :cool:

Av merkene du eier, finnes det mange andre eiere som har kjøpt det kun fordi det er eksklusive ur. Tag feks er en klokke som i mitt hodet, eies hyppigere av folk som har fått det i konfirmasjon enn ekte WIS'er. Men! Og det er et stort men! Det betyr ikke at tag er noe dårlig merke.

Det virker på meg, og jeg kan ta feil, som at du gjerne vil eie klokker som utstråler klokkekunnskap?

Hei!

Jeg er helt enig det.. og sånn vil det nok alltid være med de mest kommersielle og kjente klokkemerkene.

Når det gjelder klokkenen mine, vil jeg ta det du sier som et kompliment :D Å eie klokker som utstråler klokkekunnskap er aldri noe jeg egentlig har tenkt på. Valgene mine har alltid gått ut på hva jeg er komfortabel med å ha på hånden og liker utseende på, samt historikken og kvaliteten. Men i tillegg har det også betydning for meg å stå inne for imaget de forskjellige merkevarene gir. Selv om jeg i all hovedsak bærer klokkene for min egen del, og ikke for show :)

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Jo mer du kjemper mot følelsen. Jo sterkere blir suget!
Til slutt ender du også opp med en Rolex :cool:

"The force is strong with this one"