Rolex Explorer II 16750 - Fremtid?

Medlem
31. jan. 2011
Nå er jo denne gått ut av produksjon, og erstattet med en 42mm orange hand. Man ser jo allerede nå antydning til prisøkning på gråmarkedet, noe som jeg antar er i relasjon til oppgraderingen. Hva tror dere Rolexkjennere om prisfremtiden til denne modellen?

Uten at jeg kan kalle meg noen rolexkjenner, velger jeg å svare på denne posten.
Populæriteten i fremtiden avgjøres om det blir noe prisstigning. Historisk sett kan man jo se på milsub, redsub osv, disse var ikke spes populære for 15 år siden mener jeg å ha lest. Jeg tipper de kommer til å ha en jevn og moderat prisstigning som de fleste rolexmodeller har hatt opp igjennom. Så kan det jo selvfølgelig tenke seg at noe variasjoner øker mer i verdi enn resten, men det er umulig å si hvilke.

Min påstand: prisene på utgått Rolex går bare én vei; opp.

Spørsmålet da blir om det er en stigning som slår inflasjon osv som er mer usikkert, men jeg blir ekstremt overrasket om man taper penger på noen som helst utgått Rolex modell.

Det skal dog mye til for å finne den neste redsub, greia med de er lavt tilgjengelig antall. Moderne modeller er laget i vanvittige volumer og forskjellene innad i en serie er ekstremt små og subtile.

Noe som dog drar ned volum i fremtiden er antall solgt. Vi vet jo ikke helt hva de selger mest av, men min egen hypotese er at en millgauss med grønt glass er den som vil stige mest de neste 10-15 årene. Men vi får se :).

Er nok redd for at vi ikke får noen ny redsub jeg heller. Som du sier, produksjonsantallet er noe helt annet nå, enn det var på den tiden.
Min hypotese om mest prisstigning er SD 16600, Den har endel særegenheter, og en god historie. Samt at modellen som avløste 16600 er såpass anderledes at den ikke kan sammenlignes.