Rolex for dummies

Medlem
2. mai 2009
Hepp,
Hoppalong og dere andre Rolex geeks!

Er en stor fan av air king modellene, med vekt på de eldre typene. Jeg sikler med andre ord på en rolex, og kanskje det blir en air king. Jeg ønsker en vintage modell, men som mange andre har jeg et begrenset budget.. så begrenset at mitt spm blir, hva er den rimelisgte rolex modellen fra 50/6070 tallet? ( som fortsatt kan kalles en "skikkelig" rolex)Hva burde jeg tittet etter, og hva burde jeg absolutt ikke titte etter? Kjør debatt.

God helg.

Inge
- Mannen som kanskje snart kan le.

PS:
Jeg vet at det kanskje ikke finnes noe fasitt svar, og at markedet, trender etc avgjør. Men om dere kan skissere opp tendensen slik det er nå om dagen?

mannensomikkekunnele skrev:
Hepp,
Hoppalong og dere andre Rolex geeks!

Er en stor fan av air king modellene, med vekt på de eldre typene. Jeg sikler med andre ord på en rolex, og kanskje det blir en air king. Jeg ønsker en vintage modell, men som mange andre har jeg et begrenset budget.. så begrenset at mitt spm blir, hva er den rimelisgte rolex modellen fra 50/6070 tallet? ( som fortsatt kan kalles en "skikkelig" rolex)Hva burde jeg tittet etter, og hva burde jeg absolutt ikke titte etter? Kjør debatt.

God helg.

Inge
- Mannen som kanskje snart kan le.

PS:
Jeg vet at det kanskje ikke finnes noe fasitt svar, og at markedet, trender etc avgjør. Men om dere kan skissere opp tendensen slik det er nå om dagen?

Nå er jeg langtfra noen ekspert på Rolex, men som du sikkert vet er sportsmodellene mer ettertraktet og høyere priset enn selskapsurene. De rimeligste Rolexene du vil finne på bruktmarkedet er enkle, eldre "Precision"-modeller, Air King`er, Datejuster i gull/stål m.v. De e rlikevel relativt høyt priset i forhold til jevnaldrendè ur av samme kvalitet. Enda billigere er Tudor-ur; klokker med Rolex-kasser og standardverk. Det ligger en temmelig pen (etter bildet å dømme) Tudor med den gamle roselogoen på Finn for en overkommelig pris: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18504318

Jeg deler din begeistring for Air King. En Air King med Oysterlenke i grei stand er tidløs klokke med vidt bruksområde, og relativt mye Rolex for pengene.

Skal på INGEN måte kalle meg noen ekspert i dette selskapet, men jeg har en nydelig 1604 DateJust fra midten av 70-tallet. Stål med hvitt gull, Oyster og sølv/lin pie-pan. Utrolig flott ur som kostet meg noe sånt som 11-12 lapper for noen år siden.
Har en "pusher" som sikkert skaffer noe tilsvarende vintage til riktig pris.

Hei dere!

Har vel etterhvert lært endel om Rolex.
AirKing modellene er svært vakre. Selv om de er en av de to modellene snere år som ikke er chronometer sertifisert, har de samme urverk som bl.a. Explorer.
Mao. SVÆRT presist.
Men sjekk også Date modellene. De er nydelige, med dato og chronometer. Samme urverk som Datejust.
De kan kjøpes på e-bay for latterlige priser. Bruk paypal for sikre kjøp. Sjekk også feedback på selger så blir det aldri feil.
Ikke glem at moms tilkommer prisen.

Min Rolex "samling": Explorer (favoritt)cal 3000, Seadweller cal 3135, Submariner (5517) cal 1520, Datejust cal 1570.

Kan masse mer!!! Elsker de gamle!!! :D :D :D