Rolex - mer enn bare subs og sportsur..

Medlem
29. jan. 2010
Sted
S & Fj
Noe å kose seg med på en sommerdag...
Kom over en artikkel på RolexMagazine hvor en bok av en av de største Rolex kjennere på planeten, omtales (100 Superlative Rolex watches , av John Goldberger).

Bilder og noen ord om en rekke ultra-sjeldne Rolex klokker...Nå er jeg ingen stor kjenner, men hadde ingen ide om at Rolex hadde produsert noe som dette.

Artikkelforfatter trekker frem supperlativene ekstra for spesiellt ett ur - Black Dial Star Moonphase 6062.
Absolutt fantastisk!

(jeg legger inn en teaser)
Page+145-%5BRef-6062%5D.jpg

Les artikkelen her
http://rolexblog.blogspot.com/2008/09/book-review-100-superlative-rolex_4937.html

Absolutt en bra artikkel, takker så mye!

Jeg hadde faktisk ikke denne bloggen i readeren min, legger den til nå. Tilfeldigvis har jeg en annen Rolexinteressert fyr der fra før, Nicholas Hacko, en australsk urmaker. Han samler og selger bl.a vintage Rolex på nettsiden sin, men han selger også bøker, særlig forseggjorte bøker for samlere. Prisene er sky high, men mange av bøkene ser både flotte og veldig interessante ut.

Bare hyggelig :)

En meget omfattende Rolex-blog dette, ja, krille.

Selv er jeg fasinert av ting som har med Everest å gjøre (og fjell generellt), så denne artikkelen skal jeg hygge meg med i nærmeste fremtid (og tilfeldigvis er en hvit Explorer II en av mine favoritter)
http://rolexblog.blogspot.com/2008/11/sir-edmund-hillary.html

Burde ikke McQueen Exploreren egentlig hete Reinhold Messner-Explorer?....tross alt McQueen brukte den vel aldri (ingen bilder finnes), samt Messner kan vel kalles en smule mer exlporer enn godeste Steve ;)

Reinhold-Messner.jpg

Kom over en artikkel på RolexMagazine hvor en bok av en av de største Rolex kjennere på planeten, omtales (100 Superlative Rolex watches , av John Goldberger).

Bilder og noen ord om en rekke ultra-sjeldne Rolex klokker...Nå er jeg ingen stor kjenner, men hadde ingen ide om at Rolex hadde produsert noe som dette.

Artikkelforfatter trekker frem supperlativene ekstra for spesiellt ett ur - Black Dial Star Moonphase 6062.
Absolutt fantastisk!

Les artikkelen her
http://rolexblog.blogspot.com/2008/09/book-review-100-superlative-rolex_4937.html

Lurer på hva som blir vanskeligst; finne en som er til salgs eller betale for den?

$ 400.000 eller 2.5 millioner kroner... mye penger for en klokke med ETA urverk...

Sannsynligvis begge deler...
Bruke 2.5mill på noen gjenstand enn hus/hytte (er ingen båtmann) eller til nød en Aston, hadde nok ikke kommt på tale selv om det hadde vært meg som slo til med vikinglottokupongen i går.. :)

Lurer på hva som blir vanskeligst; finne en som er til salgs eller betale for den?

$ 400.000 eller 2.5 millioner kroner... mye penger for en klokke med ETA urverk...

ETA-urverk? Hvor kommer dette fra? Det dreier seg om en Rolex fra 50-tallet. Blir jævlig overrasket hvis den er utrustet med et ETA-verk.

ETA-urverk? Hvor kommer dette fra? Det dreier seg om en Rolex fra 50-tallet. Blir jævlig overrasket hvis den er utrustet med et ETA-verk.

Jeg husker ikke calibernummeret, men er temmelig sikker på at urverket er et Valjoux. (Valjoux var en del av ETA, Manufactur des Ebauches fra 30'tallet) Rolex brukte også Valjoux verk i chronographmodellene på 50 og 60'tallet.

Jeg husker ikke calibernummeret, men er temmelig sikker på at urverket er et Valjoux. (Valjoux var en del av ETA, Manufactur des Ebauches fra 30'tallet) Rolex brukte også Valjoux verk i chronographmodellene på 50 og 60'tallet.

Det stemmer faktisk!
Hold dere fast: de tidlige Daytonaene hadde modifiserte eta valjoux verk!
Men det gjør urene slett ikke dårligere av den grunn. Tvert i mot. Meget solide verk modifisert til utmerket presisjon!:D

Absolutt fantastisk!

Les artikkelen her

Ligger en slik uten månefase til 22' USD på eBay.

Det stemmer faktisk!
Hold dere fast: de tidlige Daytonaene hadde modifiserte eta valjoux verk!
Men det gjør urene slett ikke dårligere av den grunn. Tvert i mot. Meget solide verk modifisert til utmerket presisjon!:D

Jeg tror Valjoux SA. var uavhengig (ikke kjøpt opp ennå) av ETA på det tidspunktet. Dette skjedde vel først på 70/80 talletmener jeg.

Utrolig kult bilde av Messner, en levende fjellegende :) Har Rolex brukt ham i reklameøyemed? De frontet jo explorerII med Kagge etc...

-V

Bare hyggelig :)

En meget omfattende Rolex-blog dette, ja, krille.

Selv er jeg fasinert av ting som har med Everest å gjøre (og fjell generellt), så denne artikkelen skal jeg hygge meg med i nærmeste fremtid (og tilfeldigvis er en hvit Explorer II en av mine favoritter)
http://rolexblog.blogspot.com/2008/11/sir-edmund-hillary.html

Burde ikke McQueen Exploreren egentlig hete Reinhold Messner-Explorer?....tross alt McQueen brukte den vel aldri (ingen bilder finnes), samt Messner kan vel kalles en smule mer exlporer enn godeste Steve ;)

Reinhold-Messner.jpg

Jeg tror Valjoux SA. var uavhengig (ikke kjøpt opp ennå) av ETA på det tidspunktet. Dette skjedde vel først på 70/80 talletmener jeg.

Ebauches SA ble etablert i desember 1926, som et markedssamarbeid mellom tre urverkfabrikker,
A. Schild, FHF og A. Michel SA.

ETA gikk inn i samarbeidet fra 1932 og Valjoux fra 1944. Ebauches SA bestod etterhvert av ca 30 uavhengige fabrikker.

Noen av fabrikkene som var med i samarbeidet:

ETA
Valjoux
Peseux
Unitas
AS
FHF
Venus
EB
A. Schild
AM SA

ETA og senere Hayek/Swatch Group kjøpte opp de fleste av fabrikkene på 70, 80 og 90 tallet og alt ble samlet under ETA.