Rolex Oysterquartz

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Sted
Fredrikstad
001.jpg

Hva synes dere om Rolex Oysterquartz?
Quartz er jo sjeldent å foretrekke, men føler at denne modellen er ett av få unntak (sammen med bla. Breitling Aerospace og Airwolf).

For de som ikke kjenner til modellen, dreier dette seg om Rolex sin store quartz satsning på 70-tallet, og siste modell ble produsert i 2001.
Mer inngående info kan leses på http://www.oysterquartz.net og http://www.oysterquartz.nl

Tja, min generelle holdning er at quartz er for kjerringer (hehe, kona har Breitling Callisto), men akkurat OysterQuartz er fet. I alle fall hva gjelder utseende. Urverket er sikkert OK, men "not my cup of tea".

Skjønner helt hva du mener.

Jeg er allikevel av den oppfatning at en det alltid er rom for ett quartz eller to i en entusiasts samling. Da er det kanskje ennå mer viktig at uret representerer noe unikt og er av høy kvalitet.

Selv har jeg noen quartz ur liggende, men det er stort sett bare rimeligere klokker som med unntak av en Certina DS3, ikke er så veldig interessante.

Det bør også føyes til at Rolex (med unntak av Submariner og en skikkelig 80-talls Datejust) ikke nødvendigvis er så veldig attraktive i mine øyne. Oysterquartz er noe friskt og annerledes.

Designmessig så er den jo pen, penere enn de fleste rolexer etter min mening. Eller i hvertfall ett mindre oppbrukt design. Ikke noe galt med standard rolex datejust design, det er bare oppbrukt.

Når det gjelder quartz klokker generelt er jeg ikke så utrolig for det. Jeg syns noe av poenget med å ha en klokke er at det er en liten maskin hvor delene er i konstant bevegelse og samspill, ikke bare noe som forteller tiden. Eneste er i situasjoner hvor form tar andreprioritet i forhold til funksjon, hvor du trenger en klokke ikke bare for klokkens skyld, men fordi den må yte. Da må det være en klokke som enten er utrolig avansert slik som for eksempel Casio Pro-Trek PRG-80T som har kompass, altometer, barometer, magnetikk deteksjon osv osv osv som kjører på solenergisk quartz.
prg_80_T.jpg

Eller så kan det være en mer som Breitlings Colt Quartz. Lagd for å gjøre nytten til en vanlig Breitling dykkerklokke, men bygd for å ta imot så mye juling som mulig, noe quartz er helt ideelt for.
coltquartz.jpg

I og med at denne ikke faller innenfor noen av kategoriene er jeg egentlig ikke så fan. Det eneste som er fordelen med kombinasjonen av rolex designet og quartzen er at man kan kjøre en veldig konservativ stil mens man spiller golf, i og med at man ikke kan (eller bør i hverftfall) spille golf med ett mekanisk ur. Golf er nok en av de minst røffe sportene jeg vet om, men om du svinger skikkelig og setter kølla rett i bakken istedet for på ballen kan det fint være slag nok til å ødelegge en mekanisk.
schl_holstein_0706_golf_hoved_artic.jpg

Tror kraften i retardasjonen man opplever på slutten av en sving faktisk er mer enn nok alene til å skade urverket på de fleste mek. ur. Golf er mao. en lite gunstig sport for mek. klokker uansett om man er Pro, eller setter kølla i bakken slik som meg ;)

Stort sett med på hva du sier.
Men Oysterquartzen representerer en tid hvor Rolex slet, og quartsbølgen begynte å komme for fullt. En artig bit av den moderne klokkehistorien. Jeg har allerede begynt å kikke litt etter en. Om jeg kommer over en Oysterquartz Datejust i stål med jubilee-lenke og sølv eller sort urskive er jeg solgt.

Jeg synes Oysterquartz er helt fantastisk.. etter min mening, verdens beste quartz. og ikke nok med det, den fineste datejust kassa! Holde på og kjøpe en med sølvskive til 14 tusen her en dag... trur det er en klokke som vil stige i pris, ikke takt med redsub og millguss, men den vil stige i pris :D ...

Det er bare et problem.... urverket tikker som f***, altså enn har ikke mulighet og dele seng med den.... det er forde uret har ankergang... :eek:

Feil

Dette er ikke et Oysterquartz men derimot en mekanisk Date i et forsøk på lage nye mekaniske modeller. Se på skiven "Perpetual".

Dette er ikke et Oysterquartz men derimot en mekanisk Date i et forsøk på lage nye mekaniske modeller. Se på skiven "Perpetual".

Det er sant at det er en 1530 og ikke en OQ på bildet.
1530 og 1630 er relativt sjeldne klokker som introduserte safirglasset på de mekaniske modellene.
En Oysterquartz har forøvrig en mye penere design ( IMHO) da den slipper en tung réhaut som vi ser på den mekaniske versjonen.

( det var en forhistorisk post du har funnet her :p )

Redigert: