Solgt Rolex Seadweller 1665

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.966
Sted
Cockaigne
Det bygges hus, og jeg forventer budjettsprekk på Olemic-nivå. Med god hjelp fra kona har jeg overbevist meg selv om at en klokke eller tre kan brukes for å bidra til finansiering av spennende ting som kloakkrenseanlegg og speilbelysning.

En av kandidatene er denne: En Seadweller 1665 "Great White" fra ca 1983.

Tilbehøret er det jeg fikk med da jeg kjøpte den i juli 2014: Inner- og ytterboks (tidsriktig, men neppe den klokken opprinnelig ble levert med), en nesten uleselig kvittering fra Bjerke fra 2007 hvor det såvidt jeg kan se er foretatt overhaling, en servicelapp fra Askeland i 2009 (hvor det blant annet står at den sist var inne i 1990), og en salgskvittering fra Briljantwatches fra 2012. Ifølge forrige eier, en TS GG, har den vært ettersett en gang senere, men den har ikke hatt service i mitt eie. Den visstnok ble gang- og trykktestet like før jeg kjøpte den i 2014. Jeg har ikke testet gangen selv, men heller ikke reagert på noe når jeg har brukt den - det eneste er at den bruker litt tid på datoskift. Fin patina.

Sålangt jeg kan se er klokken original, bortsett fra minuttviseren som på et tidspunkt er skiftet til luminova, og lenken som er en nyere 93150 med 580 endeledd. Perlen i bezelen er borte.

Det er alltid vanskelig å finne sammenliknbare priser på vintage Rolex, da ingen objekter er like. Denne modellen dukker ikke opp på TS så veldig ofte. Briljantwatches har en ute nå til ca 200k, men den har originale papirer og selges av butikk, så denne bør vel legges endel lavere. Basert på Chrono24-priser tenker jeg 160k kan være riktig forlangende, men hører gjerne på argumenter om både høyere og lavere pris. Ny pris 145k Standard TS-oppgjør: F2F i Stavangerområdet, eller EON mot forskuddsbetaling. Jeg har en endeløs rekke med referanser; alle gode.

For ordens skyld: Klokken oppbevares hjemme, i nattbordskuffen sammen med Ritalinen, pumpehaglen og kamphundtreningsmanualen.

PM eller epost: enidgumby@gmail.com

86803_85ad08242da55732689be1e077c9c6a8.jpeg
86804_5816d2c335db6d4a9c16d2bd84f32a1b.jpeg
86805_04272f7fa8699c763d759738b56e8bdf.jpeg
86806_5652966206799a6a91a6df1474950ab0.jpeg
86807_8366a2439008ce8eee7d064f531ad2d8.jpeg
86809_7e44fce7001d5596c6f094bb88d70226.jpeg
6F11A762-6148-4F96-B866-E7BDFE4943B8.jpg
 
Redigert:
Bukseleggene er tilbake og linningene kryper oppover, pastellfarger, LPer og Instamatic er in, vi har en klovn i det hvite hus og en aggressor i Moskva, det er krig i Midt-Østen og verden står på randen av katastrofe. Med andre ord: Åttitallet er tilbake!

Ikke vær treig og utenfor - bli trendy du også!

daily_picdump_2724_640_93.jpg



Begynn i det små med en klokke fra fra 1983, året som på mange måter definerte åttitallet. Blant annet skjedde følgende:

-Sovjeterne skjøt ned et Koreansk passasjerfly i internasjonalt luftrom, etter å ha prøvd å varsle ved hjelp av maskingeværild som piloten på passasjerflyet ikke kunne oppdage og kontakte dem på radio uten at det ble registrert på ferdsskriveren. Det var alltid spennende å fly på åttitallet!

-Amerikanerne var godt igang med det som etterhvert ble historiens største hemmelige operasjon: Bevæpne og trene den afghanske motstandsbevegelsen som slåss mot de sovjetiske okkupantene. Operasjonen var så hemmelig at til og med Bjørn i OBS-klassen - han som måtte ha støttelærer i husstelltimene - visste at det var amerikanerne som bisto med våpen. Krigen fikk en lykkelig slutt da Sovjet måtte trekke seg ut, og Afghanistan ble det fyrtårnet for fred og velstand det er idag.

-Amerikanerne invaderte Grenada, vant krigen på tyve minutter uten større tap enn på en vanlig lørdagskveld i New York, ga tapperhetsmedalje til alle de 7000 soldatene som deltok, og reiste hjem igjen dagen etterpå med fornyet tro på rask og effektiv militær intervensjon. Den troen har vist seg å være lettere å få enn å bli kvitt.

-Jahn Teigen vant den norske MGP-finalen med headbangerklassikeren "Do Re Mi". Ketil Stokkan nådde ikke opp med "Samme sjarmør". Tenk på det, folkens, i LP-tiden kunne artister faktisk få et levebrød av å lage slikt. Takk og lov for strømmetjenester!

-Det var ingenting på TV og lite på radio, så man fikk de kinofilmene som kom. Den store hiten i 1983 var "Flashdance". Da Jennifer Beals danset rundt i høyt skåret trikot kunne man formelig høre steinene falle ned hos trettenåringene i kinosalen. Jeg tror jeg ble ferdig med stemmeskiftet i løpet av filmen.

"
"

-En kamerat med misunnelsesverdig frihet som i voksenlys nok fremstår som grov omsorgssvikt fikk av sin far en bærepose med kinaputter og knallskudd fra Sverige. Vi hadde det veldig gøy sålenge det var postkasser igjen i nabolaget. En annen venn måtte på sykehus med en konkurransepil i låret etter en resultatløs kattejakt med pil og bue. Omtrent som barn har det idag, med andre ord.

-En Rolex Seadweller kostet ny omtrent 7 000 kroner. Mohahahaha!

Høres det gøy ut? Vil du også bli et åttitallsbarn? KJØP DENNE KLOKKEN!
 
Redigert:
Etter byttetilbud mot en båt, og et par temmelig lave bud, må jeg nok konkludere med at jeg har priset klokken i høyeste laget. Bump med ny pris.