Jeg kjøpte en Seamaster og en Volvo V40 av noenlunde samme årsmodell i fjor og betalte omtrent like mye for dem. jeg kjenner ikke nyprisen som måtte betales den gangen men jeg går utfra at Volvoen var mye dyrere, kanskje 10 ganger dyrere? Nå var altså prisen lik.
Seamasteren har kosta kanskje 2000 i justering av lenke og kjøp av nye reimer, reimene kan vi se bort fra for de var strengt tatt ikke nødvendige. Så da står vi igjen med 150 kr til justering av lenke. Seamasteren gir meg glede hver eneste gang jeg ser på den! Og etter en full overhaling til 5000kr ? vil den gi meg glede livet ut og vil glede mine etterkommere når jeg forlater denne jammerdal. Skulle jeg finne på å selge den vil jeg få tilbake det jeg ga for den.
Volvoen er en nydelig bil som bare har kosta meg olje, bremseklosser og arbeidsinnsats, men jeg blir veldig overaska hvis resultatet av eu-kontrollen blir billigere enn en full service på Seamasteren. Jeg håper den holder i to eu-kontroller til, men jeg trur ikke arvingene min får den bilen. Skulle jeg selge den i dag får jeg kanskje halvparten tilbake.
Og konklusjonen på dette vrøvlet?
Gamle Omegaer er en investering i tid, glede og nytte som du ikke taper så veldig mange kroner på.
Gamle Volver er et nødvendig onde som du må tape penger på. (Volvo med bakhjulstrekk er en annen sak)
"Invisteringer" har jeg ikke greie på og jeg har ikke lyst til å tjene penger på flå andre entusiaster.