Rolex Sub vs GMT

Medlem
28. juni 2016
Sted
Bergen
Hei!

Etter å ha lest i forumet jevnt og trutt har klokkedillaen virkelig tatt meg.

Jeg startet i år med å spare opp til min første store klokkeinvestering.
Målet nærmer seg og jeg har sett for meg 2 alternativer som jeg har siklet på i lang tid.

Rolex Submariner vs Rolex GMT Batman.

Uavhengig av pris på de to overnevnte så blir det nok en keeper for livet og ut.

Jeg har prøvd begge klokkene og klarer ikke helt å sette fingeren på hvilken jeg har mest lyst på.

Inntrykket mitt er at flertallet velger submariner, men mulig jeg tar feil.

Hvilken klokke hadde du kjøpt? Hvorfor? Hva er dine argumenter for og i mot de to klokkene?

Jeg valgte GMT (116710LN) fordi jeg likte den bedre utseendemessig enn Sub. De polerte midtleddene og den noe mer "travle" bezelen synes jeg gjør at klokken er noe enklere å kle opp. Og så er det jo óg greit å følge med på en annen tidssone (no pun intended) fra tid til annen. Når det er sagt, GMT-lenka håndterer riper dårlig. Greit å ha i baktankene hvis du planlegger å bruke den til røft arbeid. Personlig har jeg andre klokker jeg bruker hvis jeg f.eks må ha noe som tåler vann bedre.

Synes forøvrig Sub er en utrolig flott klokke, og hvem vet - kanskje det blir Sub óg en dag.

Etter 7 Submarinere og 4 GMTer kan jeg bare si ja takk begge deler. Begge er så feite og så safe at det nesten ikke finnes argumenter for den ene eller den andre. Jeg ville gått for magefølelsen der og da, vel vitende om at jeg gjorde et bra valg uansett :)

Selv om jeg aldri har hatt en Sub selv så tror jeg dette er et meget sikkert valg... Men helt siden min klokkeinteresse startet på begynnelsen av 90-tallet så har det vært GMT'en som har fenget meg mest... Nå venter jeg på min tredje GMT (blnr denne gang) som er i bestilling. Jeg synes at GMT både er mer sporty og mer elegant enn Sub. Men nå er jo jeg også heldig eier av en SD4K (forøvrig valgt etter rådføring her på sonen slik som du nå gjør ).... Så om jeg går lei av datoboble, PCL eller blåfargen så er det jo bare for meg å bytte. Jeg tviler på at noen av disse to vil bli byttet til en Sub, men man vet jo aldri...

Her er en liten snutt om SD4K vs. BLNR;

Godt valg!

Spennende valg @Watcher123 . Jeg var i samme situasjon for noen år siden og brukte enormt med tid på å lese og søke opp wrist-shots av de aktuelle kandidatene.
Selv endte jeg med Sub 114060. Det er en fantastisk clean og kredibel beater. Den er nå byttet ut med en SD 116600. Hvis SD er innafor budsjettmessig vil jeg absolutt anbefale den. Først da snakker vi livslang keepermateriale.

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Velkommen til asylet, mange av oss har nok vert i denne situasjonen mitt valg falt på GMT 116710LN "sort bazel" da jeg personlig syns denne er litt mer gjennomført i detaljene uten og blir for pimpit.
Selv gikk jeg for Hulken Sub "grønn bazel" og det er en klokke du enten digger eller hater og kan kanskje være et letter flippe offer. Skal du ha en ville jeg godt for GMT
Masse lykke til på kokke ferden.

Hvordan vil klokken bli brukt?
GMT II er en litt penere klokke enn Sub med sine polerte midtledd.
En Sub kler litt riper og hakk bedre enn en GMT.

Det går jo alltids an å knytte klokkevalget opp mot livsstilen din.
Er du en sjømann som har tatt havet som din elskerinne, og dykker blant haier og sjømonstre?
Eller er du en reisende eventyrer som beveger deg verdensvant mellom tidssonene i de syv verdensdelene?
Den livsstilen man identifiserer seg med er jo en fin unnskyldning til å velge en spesiell modell.;):p

Dette er jo et enkelt valg:) Svart sub all the way! Jeg oppfatter den som mer tidløs enn Batman, den kler riper bedre, tøffere image, WR osv osv. Du ser for deg at du skal ha den livet ut og da er sub en klokke som bare vi se bedre og bedre ut etterhvert som du bruker den. Det motsatte skjer med Batman, riper og annet fysj på de polerte midtleddene. Batman faller litt mellom to stoler, hverken tøff eller dressy...

Se på den a, ganske kul! Ripene øverst på lenka er fra et fridykk i Marianergropen hvor jeg kom borti halen til en djevelrokke;)

Personlig liker jeg vel egentlig best utseende på GMT’en, særlig tallene på bezel gjør denne noe mer spennende enn Sub. Imidlertid har jeg et ambivalent forhold til polerte midtledd, og blåfargen på BLNRs bezel gjør seg bedre på bilder enn i virkeligheten. I så måte hadde jeg faktisk heller vurdert en «vanlig», sort GMT.

Jeg hadde nok likevel valgt Sub med dato som eneste klokke. Den er et mer sporty valg enn BLNR/LN, som påpekt kler også børstet lenke riper og hairlines bedre enn polerte midtledd. Jeg vil også fremheve justeringsmulighetene av lenken på Sub.

Siden det er tradisjon å foreslå en budsjettsprekk vil jeg anbefale SD4K – eller en eldre SD, dette er de ultimate bruks-Rolex’ene :)

Takk for mange gode svar!

Bruken blir nok mest til casual men også til dress på jobb.
Tidssoner er ikke av den største betydning sånn sett.

Jeg liker klart bedre bezelen til GMT contra sub og jeg ser helt klart utfordringen med polert vs ikke polert.
Dato er et must for min del, så Sub uten er uaktuelt.

Hvordan er det evt. med skifte av bezel?
Er det innafor å feks kjøpe sub, for deretter på sikt å investere i en ekstra bezel som pepsi/ batman eller coke?
Det er jo en billig pris for litt forandring i hverdagen innimellom?
Lar det seg gjøre i det hele tatt?

SD4 er absolutt en flott klokke det også! Her får man vel i både pose og sekk hva gjelder bezel og dato.
Jeg skal absolutt ta den i betraktning før det endelige valget blir tatt.

Redigert:
Hvordan er det evt. med skifte av bezel?
Er det innafor å feks kjøpe sub, for deretter på sikt å investere i en ekstra bezel som pepsi/ batman eller coke?
Skifte bezel på sub ville jeg frarådet på det sterkeste - det kan fint gjøres på f.eks Seiko SKX007/009 med mange spreke aftermarket-bezel.
Mener det skal være et alternativ å, i hvertfall på ikke-ceramiske bezeler til GMT bytte mellom, Coke-Pepsi-Sort.
Men usikker på hvor enkelt (rimelig) det er å ha flere ceramiske bezel(-insert) på nyere GMT.

Så her må nok valget klaffe greit i første omgang og så heller bytte på med flere ur.
Ser du nekter for det, men slår dog uansett et slag for 114060 :)

• Liker
Reaksjoner: Ruos
Til vanlig bruk trenger du ikke være bekymret for riper på de polerte delene. Jeg har begge klokkene du ser på. Vanskelig å finne en favoritt, men uten tvil sitter gmt'en bedre på hånden. Dette fordi den bygger litt mindre opp, og har smalere lugs enn submariner. Begge kan gå som allroundere, men GMT er nok hakket mer elegant. Batman utførelsen er også en litt sjeldnere fisk også, og gjør klokken visuelt mer interessant enn sub. GMT funksjonen er også nyttig hvis du er på reise til fremmede strøk. Rett og slett en klokke til alle anledninger. Lykke til på jakten. Det blir spennende å se hva du ender opp med!

For meg er Sub den ultimate allround-klokken og trolig min livslange keeper. Jeg har hatt SD4K også siden jeg ikke egentlig likte cyclopsen, som jeg likte meget godt, men Sub er Sub. Kjedelig og vanlig... Men liksom perfekt..

Som KMK9000 sier, til vanlig bruk trenger du ikke å bekymre deg for de omtalte middleddene på blnr. Har begge, blnr vinner på litt bedre bære komfort, kanskje holder subc stilen bedre 15 år down the road. Velg den du liker best, ikke bruk for mye tid på å lure. Her kan du ikke gjøre feil :)

• Liker
Reaksjoner: Gubben11
Blåser liv igjen i denne gamle tråden.

Jeg har i dag 114060, men kjenner jeg savner datoen mer enn jeg trodde jeg ville gjøre. Jeg lurer derfor på å om jeg skal bytte denne ut til fordel for dato-submarinern eventuelt Batman.

Hvem foretrekker dere og hvorfor?

Er begge ca like vanskelig å skaffe seg med tanke på ventetid, eller vil Batman være enda verre å få tak tror dere?

Blåser liv igjen i denne gamle tråden.

Jeg har i dag 114060, men kjenner jeg savner datoen mer enn jeg trodde jeg ville gjøre. Jeg lurer derfor på å om jeg skal bytte denne ut til fordel for dato-submarinern eventuelt Batman.

Hvem foretrekker dere og hvorfor?

Er begge ca like vanskelig å skaffe seg med tanke på ventetid, eller vil Batman være enda verre å få tak tror dere?
Tror nok du bruker mer krefter og kroner for å få fatt i en Batman enn en dato sub. Vi har jo sett det er mulig med 3 mnd for å få fatt i ny sub med dato fra AD. Tror ikke det er mulig å få Batman så raskt fra AD og at man da må ut på investormarkedet.

Har også en følelse av det. Batman som legges ut legges ut til høyere pris en suben, og det er vesentlig færre av de på markedet også, kan virke som den blir den dyreste å få tak i. kvier meg for å kjøpe noe investormarkedeto_O