Ingen som har noen mening om dette?
Det er nok mange som har meninger om disse to klassikerene, men spørsmålene dine er litt vanskelige å svare på. Dersom du hadde bedt om råd om hvilken modell du skulle kjøpe, og hvorfor, ville du nok fått flere svar. Men jeg kan prøve:
1. Forskjell i popularitet
Dersom du med dette mener hvilken modell som selger mest, er det ingen andre enn Rolex selv som kan svare deg. Og de vil ikke. Rolex`salgstall er ikke offentlige. Basert på tilgangen av nye og brukte ur og Sub`ens ikoniske status vil jeg imidlertid gjette på at det selges betraktelig flere av denne enn av GMT`en.
2. Status i markedet.
Hvis dette er et spørsmål om hvilken modell som holder prisen best i markedet, kan man generelt si at både Submariner og GMT-Master er gode valg. Det er sjelden noen god investering å kjøpe ur, men begge disse vil beholde en relativt større del av verdien enn de aller fleste andre alternativer. Hvilken modell som vil holde seg best er umulig å si. På kort sikt er det neppe noen forskjell. Over tid vil noen varianter fremstå som mer samlerverdige enn andre, men det er vanskelig å spå hvilke.
Hvis du er ute etter hvilken modell som gir eieren mest status, tviler jeg på at det er noen forskjell. I noen miljøer vil en hvilkensomhelst Rolex kun gi eieren status som nyrik dåsemikkel, mens man hos andre vil bli anerkjent som kvalitetsbevisst urkjenner. Begge modellene er, på grunn av sin lange produksjonstid og popularitet like lett gjenkjennelige, og vil antakelig bli vurdert på akkurat samme måte. Er det eldre ur du leter etter, vil nok statusen variere sterkt med hvem du spør. For meg, og mange andre her inne, fører bilder av Frodos milsub til sikleskader på tastaturet, mens for andre vil den bare fremstå som en gammel klokke på en kjip rem.
3. Spesielle ting å ta hensyn til ved kjøp?
Skal du kjøpe ny hos AD - egentlig ikke. Skal du kjøpe brukt, derimot, er det veldig mye å tenke på. Dersom du leter etter en spesiell brukt modell kan sikkert noen hjelpe deg med råd.