Rolex versus Eta..

Having said that though there is absolutely no question in my mind, that I prefer the ETA 2892-2A over the other two.

Det hadde jeg ikke tippa på! :cool:

Hvem gidder å springe rundt hele dagen for å holde verket i gang?

Nei, vi sofagriser holder oss til verk i 3000-serien...:D

Its two main advantages over the 3135 are that it’s quite a bit thinner, only 3.6mm thick versus 6mm, and has only one major weakness – the inefficiency of its automatic winding system, as I mentioned in my earlier review of it. While good enough for most reasonably active folk, it is not efficient enough for those people, young or old, who lead a sedentary lifestyle.

Å ta en review fra en bruker på et annet klokkeforum og hause den opp som om at det er siste ord i saka blir vel dumt for min del men jeg tror vi kan være enig i at Topgrade-verkene fra ETA mangler ingen verdens ting og kan sammenlignes med det meste på High-end-skalaen hva nøyaktighet angår men et Rolex-verk vil altid være overlegen overfor ETA-verkene da det er et In-House-verk fra ende til annen, noe som i dag nesten er et MUST på klokker over 40 000. Selv oljene er laget av Rolex sjøl. Hadde ETA kun levert Top-grade og Chronometer-versjoner av verkene sine istedenfor å fòre "low-and-midle-class" merkene med dårligere versjoner hadde de vært like eksklusive som High-End-merkenes In-House-verk. Et eksempel for min del er at jeg godt kunne tenke meg en IWC Mark XVI men det rett og slett plager meg at jeg finner samme verket (Elabree: lavere kvalitetsgrad) i merker som Hamilton, Fortis, Oris osv. Ja, IWC har fiklet litt på eget hånd med dette verket men jeg tenker fortsatt at det samme verket står i klokkemerker i lav-budsjettklassen. Derfor blir det fort enklere og legge til noen tusenlapper og heller gå for en brukt Rolex med et skikkelig In-House-verk i.

Tja. Artikkelen er ganske objektiv i sin form. Men dette dreier seg i realiteten mer om følelser, etter min oppfatning.
Personlig trives jeg godt med begge.

Virker jo veldig objektivt det her da ihvertfall, ser ikke noen grunn til at et Rolexverk skal være så mye bedre bare fordi det er laget av Rolex.. =)

Virker jo veldig objektivt det her da ihvertfall, ser ikke noen grunn til at et Rolexverk skal være så mye bedre bare fordi det er laget av Rolex.. =)

Poenget er at ETA selger dette verket i 4 (eller er det 5?) forskjellige kvaliteter.
Å gå rundt å tro at Hammy'en eller Orisen din er like god som en hvilken som helst Rolex blir en smule feil.

Et Chronometer sertifisert ETA-verk stiller vel sånn nogenlunde i samme kategori som 3135.
De mindre påkostede verkene kan vel bare pakke sammen.

Poenget er at ETA selger dette verket i 4 (eller er det 5?) forskjellige kvaliteter.
Å gå rundt å tro at Hammy'en eller Orisen din er like god som en hvilken som helst Rolex blir en smule feil.

Et Chronometer sertifisert ETA-verk stiller vel sånn nogenlunde i samme kategori som 3135.

Eta 2892 levers i følgende varianter etter deg jeg forstår:

The Elaborated grade is adjusted in four positions with an average rate of +/-5 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-20 seconds/day;
The Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-15 seconds/day.
The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the COSC: an average rate of -4/+6 with a maximum daily variation of +/-5 seconds/day

Det rimelige 2824-2 leveres i følgende varianter:

The Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/-12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
The Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
The Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day

Gode spesifikasjoner ift. pris.

Nettop:) Enkelt og greit:)

Men, men, men ..... er ikke dette fryktelig gammelt stoff da? Mener at jeg leste denne artikkelen for et par år siden første gang. Og alle er jo skjønt enige i at 2824-2 i top grade er et skikkelig bra verk. So what's the fuzz?

Frode.