Rolex vs. Omega

Guybrush Threepwood

Støttemedlem
Medlem
4. mars 2011
Sted
Lier
Er det mulig å ta en saklig diskusjon rundt disse to manufakturene? På internasjonale forum ender det jo ofte opp med trolling og dårlig stemning, kanskje vi kan klare det her uten slikt tull? ;)

Bakgrunnen for en diskusjon er vel kort og godt at det er de to merkene som konkurrerer om mannen i gata når det gjelder klokker over 25K. Rolex som kongen på haugen og Omega som lillebror og utfordrer.

Rolex har gjort utrolig mye rett med å være svært konservativ i forhold til å holde modellene nærmest uendret over flere tiår. Jeg liker utrolig godt at de kjører Daytona som eneste kronograf, der Omega til motsetning nærmest lager en kronograf for hver eneste serie de lager. Rolex har også sine svin på skogen med et par modeller som aldri burde sett dagens lys. (Leopard Daytona f.eks :) )

Samtidig synes jeg Omega har gjort mange spennende modellvalg, ikke minst med å ha klart å lage en moderne klassiker i Planet Ocean-serien som må være en pengeku for merket. De er som regel også raskt ute med å teste ut ny teknologi og ikke minst nye typer materialer. Speedmaster alene har vel berget merket gjennom quartzkrisen, og står nå som en fordømt solid milepæl i manufakturhistorien.

Personlig har jeg 2 Omegaer og 1 Rolex og liker vel begge merkene ca. like godt. Føler Omega har mye spenstig, men har gjort en del rare valg som forsøpler statusen litt, mange rare ltd. ed. og varianter som kunne vært forlatt på tegnebrettet. Rolex er på den andre siden kanskje litt kjedeligere og mer "gubbete", men det er jo også litt av sjarmen med hele merket og historien ;)

Hva tenker dere? Når til og med Mathfjeld har skaffet seg en Omega siste året, er det vel lite krangling som kan komme ut av dette, eller? Hehe

For meg er begge merker en nødvendighet i en samling. Begge merkene har sine populære modeller.
Rolex er nok høyere på statusstigen, noe som også kansje gir flere fordommer hos mannen i gata.

Du har vel gjort en god review der du måler PO og sub mot hverandre. Omega har vel flere modeller.

Merkene er for meg temmelig likestilt, men rolex vinner knepent. Hører oftere om feil på omega enn rolex.

Liker begge, men ikke alt de gjør.

Omega er mer innovative, og PO er jo en herlig, moderne sak med hsitoriske elementer i seg, men samtidig er ikke det innovative udelt positivt- bla fører dette for Omegas del med seg uendelig med LE modeller osv.

Rolex har flere klassikere som omtrent har vært uendret siden midten av 50-tallet, DJ, GMT, Submariner, Explorer, Daytona... Jeg liker det, mens andre ikke synes noe om en sånn konservatisme. Omega har ikke den klassikerkatalogen, men har jo Speedy og Seamaster.

Etter at Omega laget inhouse 8500 og 9300-verkene føler jeg at de "nærmer" seg Rolex om det går an å si det på den måten. Dessverre også når det gjelder pris ;)

Man må jo bare elske disse ;) ;)

01_02.jpg

Rolex-GMT-Master-II.jpg

Ikke trolling, men oppriktig spørsmål: Kan man kalle Omega manufaktur når det er et underbruk av et større konsern og bruker urverk fra et annet av underbrukene?

Angående det opprinnelige spørsmålet, så er det naturligvis subjektivt. Veldig mange orienterer seg etter loven om prisen på det billigste produktet, og derfor vil mange aldri synes at Omega er like stas som Rolex, siden den billigste Rolex koster 4(?) ganger så mye som den billigste Omega.

For de som ser på hvilke produkter produsentene faktisk kan levere, og ignorerer de billigere eller teite produktene (det er jo noen Rolexer de fleste må lukke øynene for også), eventuelt verdsetter mangfold, så blir spørsmålet noe ganske annet. Jeg er tilhenger av den siste måten å tenke på.

Kan man sammenligne dem uten å regne med Tudor-modellene til Rolex. Riktignok at Rolex er konservative, men de prøvekører jo en del (all?) design på Tudor først.

Manufaktur i klokkeverdenen brukes vel for å betegne de som nærmest kun kjører in house? Eller blir det en feil definisjon? En manufaktur av ordets rette oversettelse er vel en bedrift som lager ting for hånd? Eller er det også feil?

Hva tror dere er grunnen til den statusdifferansen man ser i dag? Meget rette businessvalg hele veien fra Rolex sin side, eller noen feile valg fra Omega sin side som har gjort at dem har endt opp som nr. 2? Kanskje helst en kombinasjon av begge to? Utgangspunktet er det jo hvertfall ikke så mye å si på, Omega er jo et eldre brand, men kom kanskje senere på banen når det gjaldt å hevde seg blandt de to produsentene? Er hvertfall veldig spennende å se hvordan de legger forretningsplanene sine for markedsføring. Rolex med sin megahemmelige nesten mystiske framtoning vs. Omega som prøver å virke mer kul og appelere til den moderne mannen gjennom mye produktplassering og en annen type sponsing.

Omega kom ikke sent på banen. De var sidestilt og kanskje et hakk foran Rolex på 60-tallet . Den statusen mistet de i løpet av quartz-krisen, og prøver nå desperat å ta igjen det tapte. Synes de er på god vei nå siste 3-4 år.

Tyskerne har en liste over hva de anser som manufaktur her: http://de.wikipedia.org/wiki/Uhrenmanufaktur

Jeg er ganske sikker på at jeg aldri kommer til å kjøpe et ur fra en produsent som ikke står på den listen.

Ting Omega kan gjøre:

- Kutte ETA-urverk (eventuelt kan ETA gjøres til en del av Omega om Swatch skal slutte å levere urverk til andre fremover)
- Kutte kvartsurverk
- Kutte modeller som ikke er essensielle for merket
- Kutte modeller og tilpasse priser for å forsiktig øke de laveste prisene
- Løsrive seg fra Swatch og overføres til en stiftelse, som Rolex (lite sannsynlig)

Men det er ikke gitt at Swatch ønsker at Omega skal være noe annet enn det er i dag. De har så mange produsenter/merker som de skal balansere og finne et markedssegment til. En bedrift skal ikke gjøre noe annet enn å tjene penger til eierne eller øke i verdi til fordel for eierne, og det jobber nok ganske flinke folk i Omega som forsøker å gjøre gode valg med de hensiktene. Anser de det ikke som lønnsomt å prøve å gjøre Omega mer eksklusivt, så kommer de ikke til å gjøre det.

Når det gjelder anseelse så er det også forskjell på klokkeinteresserte, de som leser DN, og folk flest. Vanlige folk kjenner bare til Rolex. DN-leserne kjenner til Rolex og PP. Hvem er det Omega bør forbedre sin anseelse hos?

Hvorfor skal de kutte ETA og Quartz? Også Rolex lager quartz.
De tjener gode penger på disse urene.
Er jo da meningsløst å slutte for å tilfredstille en ytterst marginal "wis"-kjøprgruppe.
Tipper Omega har litt peilig på hva de driver med, gjerne mer enn oss som skriver her ;)

Den listen over manufakturer som tyskerne har snekret sammen er i beste fall utdatert, men mest sannsynlig veldig subjektiv.

IWC for eksempel, de står på listen, men ikke Omega. Omega har in-houseverk i noen av sine modeller og modifiserte ETA i andre. Det samme gjelder IWC, så hvorfor står de på listen? Eller hvorfor står ikke Omega på listen?

En definisjon hentet fra Wikipedia Eng. her:

The Dictionnaire professionnel illustree de l'horlogerie (The Illustrated Professional Dictionary of the Watchmaking Industry) defines manufacture as follows:

In the Swiss watch industry the term manufacture is used of a factory in which watches are manufactured almost completely, as distinct from an atelier de terminage, which is concerned only with assembling, timing, fitting the hands and casing.[1]

The concept of manufacture in the Swiss watch making industry refers to any firm that at least designs calibres, produces the movements parts thereof called ébauches, and assembles them into watches. For example, a company that does not manufacture crystals (the watch glass) or hairsprings may still be regarded as a manufacture.

Er jo ekstremt vanskelig å finne finansinformasjon ang. Rolex siden firmaet er privateid, men er det noen som har peiling på hvor langt Omega og Rolex er fra hverandre når det kommer til rent overskudd, eventuelt omsetning hvert år? Er kanskje umulig å finne ut av, ettersom det sikkert aldri har blitt publisert en finansrapport fra Rolex sin side, noensinne. Kanskje noen industrispioner har lekket noe via Wikileaks? :mrgreen:

Er jo da meningsløst å slutte for å tilfredstille en ytterst marginal "wis"-kjøprgruppe.
Tipper Omega har litt peilig på hva de driver med, gjerne mer enn oss som skriver her ;)

Men det var jo akkurat det jeg prøvde å formidle. Det finnes ting de kan gjøre som vil gjøre dem mer "eksklusive", men det betyr ikke nødvendigvis at jeg, eller viktigere, de som styrer henholdsvis Swatch og Omega, mener det er en god idé. Jeg regner med at du ikke lurer på hvorfor kvartsurverk er mindre stas enn mekaniske urverk.

IWC for eksempel, de står på listen, men ikke Omega. Omega har in-houseverk i noen av sine modeller og modifiserte ETA i andre. Det samme gjelder IWC, så hvorfor står de på listen? Eller hvorfor står ikke Omega på listen?

Enig i det. IWC står på listen fordi de produserer egenkonstruerte urverk helt fra bunnen av selv. At de i tillegg bruker andres konstruksjoner og halvfabrikat gjør ikke at de ikke lenger er manufacture. Jeg lette fort, men fant ikke noen oversikt over Omegas egenkonstruerte urverk som produseres nå. Er det noen som kjenner til noe slikt?

Idéen om å flytte ETA inn i Omega er forøvrig ikke helt fritt fra fantasien, det ville vært det samme som Swatch gjorde med Piguet, som nå er en del av Blancpain såvidt jeg har forstått.

Jeg mener jeg leste lenger oppe i tråden at Omega hadde in-houseverk, og tok dette for god fisk.
Om så ikke stemmer henger fortsatt tyskerlista på greip:D

Å blande realisme og fornuft inn i diskusjonen er vel ikke nødvendig vel :) :)