Rotasjonsfrekvens av klokker

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Er interessert i hvordan dere roterer på bruk av klokkene deres. Problemet når man har flere enn 2-3 klokker er at man vil holde dem gående, særlig hvis de har dato. Jeg har ikke lyst til å bruke winder, av flere årsaker. Med power-reserve på 45-50 timer betyr det at klokka ikke kan ligge mer enn 2 dager uten å bli brukt. Man kan selvfølgelig gjøre et rituale av å trekke dem manualt daglig, men er det slik dere gjør det? Et annet alternativ er å legge noen klokker helt bort i noen måneder og ta dem frem igjen, kanskje oppleve dem som nye?? Eller bytter dere klokker hver dag, event. flere ganger om dagen? Det jeg gjerne vil vite gjennom denne rablingen er hvor ofte dere som har mange klokker skifter "dagens klokke" og hvordan dere sørger for at dere ikke stadig må stille dem.

Godt spørsmål!
Jeg bytter klokker i hytt å pine. Tilogmed opp til 3-4 ganger daglig. Kommer helt ann på hva jeg har på meg, hva jeg skal gjøre osv osv. Når det er sagt kan det fort gå 14 dager mellom hver gang jeg bruker en spesiell klokke. Hvis jeg ikke husker feil har det nå gått 12 dager siden sist jeg brukte Breitlingen min. Den ligger nå "død" i klokkeboksen. Jeg har ingen winder, men heller ikke noe problem å måtte stille klokken på nytt når den skal brukes.
Så lenge man ikke har en klokke med evighetskalender og/eller månefase e.l. er det ikke noe problem at klokken stopper i ny og ne.

My 2 cents

Skifter klokke avhengig av klesstil og dagens gjøremål.
Skifter nok i alle fall "hverdagsur" hver uke.
Tar det opp fra klokkeboksen hvor det har kost seg med de andre, stiller klokken og tar det i bruk. Ser ikke noe problem i å måtte stille klokken.

Om man har ur med mange komplikasjoner, hvilket kan gjøre en manuell stilling av klokken til en utfordring, ja da er winder tingen.

Kjør på, og bytt klokke til den store gullmedaljen.:p

Godt spørsmål!
Jeg bytter klokker i hytt å pine. Tilogmed opp til 3-4 ganger daglig. Kommer helt ann på hva jeg har på meg, hva jeg skal gjøre osv osv. Når det er sagt kan det fort gå 14 dager før mellom hver gang jeg bruker en spesiell klokke. Hvis jeg ikke husker feil har det nå gått 12 dager siden sist jeg brukte Breitlingen min. Den ligger nå "død" i klokkeboksen. Jeg har ingen winder, men heller ikke noe problem å måtte stille klokken på nytt når den skal brukes.
Så lenge man ikke har en klokke med evighetskalender og/eller månefase e.l. er det ikke noe problem at klokken stopper i ny og ne.

My 2 cents

Du var litt kjappere enn meg til å trykke "legg til svar" Marius.
Imidlertid tydelig at vi har tilnærmet samme klokkebytter.

Jeg har ikke allverdens å velge i, min daglige rotasjon består hovedsakelig av to klokker. I perioder bruker jeg den ene mer enn den andre, og da kan power reserven gå tom på den som blir liggende. Jeg liker å "fikle" med klokkene mine, så det gjør meg ingenting å trekke opp i stille klokken igjen når den skal tas i bruk igjen:)

Alt etter dagsform, når jeg fremdeles hadde gull-Rolexen ble denne stort brukt fredag-mandag også gikk det i GMT`n tirsdag til torsdag. Før brukte jeg heller aldri Rolex på trening, da gikk jeg alltid for Seiko 007, denne klokken har mistet helt sansen for nå, så den bare ligger i skapet sammen med annet skrot.

Ellers har jeg også to watchwindere, men synes det er litt koselig å trekke og stille klokkene mine, derfor blir ikke disse så mye brukt.