Russisk, hvilken?

Medlem
1. des. 2010
Innlegg
2.160
Sted
Haugesund
Er en tur i Russland og har i den forbindelse tenkt på å kjøpe meg ett "ekte" russisk ur mens jeg først er her.
Problemet er bare at jeg har aldri vært opptatt av Russiske ur tidligere så jeg aner ikke hva jeg bør gå for?
Etter det jeg har forstått er det to merker som er av betydning, Poljot og Vostok? Noen andre merker?

Ønsker kun å kjøpe ett ur i budsjett klassen da jeg egentlig ikke er på jakt etter ett eksakt ur, gjerne med en kul historie bak eller noen kule funksjoner? Om det er ett ur jeg faller for kan jeg såklart strekke meg fra budsjett klassen også :cool:

Noen tips til modeller evt andre merker? :mrgreen:
 
Her er en fin introduksjon til russiske klokker.
Russian Watch Guide

Bare husk at Vostok og Vostok Europe ikke må forveksles med hensyn til russisk klokke. Sistnevnte er ikke russisk men har ofte russisk verk (i noen tilfeller har de Seiko eller Miyota).

Her er en russisk nettside med et bredt utvalg. Ganske grei omså bare for å orientere seg.
http://smirs.com/en/

Samme med denne amerikanske siden
http://www.russia2all.com/#&panel1-1
 
Redigert:
Ønsker kun å kjøpe ett ur i budsjett klassen da jeg egentlig ikke er på jakt etter ett eksakt ur, gjerne med en kul historie bak eller noen kule funksjoner? Om det er ett ur jeg faller for kan jeg såklart strekke meg fra budsjett klassen også :cool:

Noen tips til modeller evt andre merker? :mrgreen:

I budsjettklassen er Vostok Amphibia i en særstilling. De er godt vanntette og har et robust verk med total mangel på quickset-date. Og ikke minst har de en meget interessant design-historie, som man kan lese en svært interessant beskrivelse av her:
VOSTOK AMPHIBIA: An Analysis of Design Methodology
og her
In Depth: The Vostok Amphibia

De koster nesten ingenting og har flere forskjellige kassseformer og mange skiver å velge mellom for nesten enhver smak og håndleddsanatomi. Krona er løs (av gode grunner! - se artiklene over) og bezelen er multidireksjonell og klikkløs, lenka er søppel og endring av dato er et mareritt. Likevel har jeg fire stykker av dem som jeg har blitt veldig glad i. Det er også relativt lett å få tak i reservedeler hvis man vil mekke og modde.

Hvis man vil gå litt høyere opp i pris (3-4 tusenlapper?) trenger man også en Poljot-kronograf med det klassiske 3133-verket. En gang på 70-tallet solgte Valjoux maskinene som ble brukt til å produsere kaliber 7734 til Sovjetunionen, og disse ble da brukt til å produsere 3133. Dette verket er altså temmelig likt 7734 men med noen modifikasjoner.

I motsetning til Vostok amphibia som har en meget god vanntetthetstroverdighet, ville jeg holdt meg langt unna vann med en Poljot-kronograf.

Lykke til, det er mye klokkemoro for pengene her...