Russisk marine kronometer

Medlem
5. okt. 2012
Jeg har sett litt på marine kronometer i det siste, meget interessante saker dette, da dette er urverk av utrolig høy kvalitet produsert i små serier ligger prisene høyt. Men ettersom jeg har skjønt har ikke prisene beveget seg noe særlig de siste 20 årene (i motsetning til armbåndsur!) og i realiteten er prisene halvert om man tar hensyn til inflasjon, dette kan tyde på at kjøp nå er gunstig.

Jeg har sett litt på de russisk produserte utgavene som prismessig ligger relativt lavt.

Det ligger to på ebay nå, en til ca 2300 euro fra Finland og en i UK som til nå er bydd opp på 510 pund, er det noen som kan si noe om "riktig" pris på disse da jeg har funnet store variasjoner!

Skal man passe seg for fake?

http://www.ebay.co.uk/itm/251377693284?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Redigert av en moderator:
Jeg har sett litt på marine kronometer i det siste, meget interessante saker dette, da dette er urverk av utrolig høy kvalitet produsert i små serier ligger prisene høyt. Men ettersom jeg har skjønt har ikke prisene beveget seg noe særlig de siste 20 årene (i motsetning til armbåndsur!) og i realiteten er prisene halvert om man tar hensyn til inflasjon, dette kan tyde på at kjøp nå er gunstig.

Jeg har sett litt på de russisk produserte utgavene som prismessig ligger relativt lavt.

Det ligger to på ebay nå, en til ca 2300 euro fra Finland og en i UK som til nå er bydd opp på 510 pund, er det noen som kan si noe om "riktig" pris på disse da jeg har funnet store variasjoner!

Skal man passe seg for fake?

RUSSIAN NAVY MARITIME CHRONOMETER | eBay

Jeg vet ikke så mye om disse russiske marine kronometerne, men generelt vil jeg si at hvis du skal investere i vintage er kunnskap om det aktuelle emnet helt nødvendig. Mange faktorer kan spille inn på verdi som tilstand, sjeldenhet, historisk verdi, flere samlerområder (klokke, militært, rederi..) og salgskanal. Husk også at pris på auksjon kan variere mye.
Det finnes en del litteratur om emnet, og ja det er et interessant tema :)

Takker for info om den tidligere tråden, ser at det ble nevnt fra 1000 usd for et litt slitent fungerende eksemplar uten papirer, og i regionen 1500-2000 usd for komplette velholdte eksemplarer.

Det som ligger på ebay ser ut til å være i god stand men har ikke papirer, eier sier at han kjøpte dette i en maritim butikk i Amsterdam for ca 15 år siden, det kan se ut som beltet som går rundt den ytre kassen mangler, jeg har spurt selger om dette og også om han kan bekrefte at serienummeret på skiva stemmer overens med det på urverket.

Om det stemmer at kronometeret er i god stand ellers kan man vel anta at en pris på 6-800 pund bør være helt akseptabelt.

De går rimeligere om man handler fra Russland/ukraina men siden det alltid vil være en økt risiko med dette vil jeg følge denne auksjonen, tror jeg vil legge meg på max 700 pund og håpe på det beste :)

Budrunden er nå over og jeg vant klokka! Jeg la inn bud på 750 og vant den for 705, noe jeg er fornøyd med :p

Snakket med selger i går som bekreftet at den har matching serienummer og også at reima rundt ytterboksen mangler.

Selv om jeg er mest interessert i armbåndsur ser jeg fram til å hente klokka i morgen, da jeg føler at det ikke er helt trygt å sende slikt i posten har vi avtalt å møtes på halvveien.

Budrunden er nå over og jeg vant klokka! Jeg la inn bud på 750 og vant den for 705, noe jeg er fornøyd med :p

Snakket med selger i går som bekreftet at den har matching serienummer og også at reima rundt ytterboksen mangler.

Selv om jeg er mest interessert i armbåndsur ser jeg fram til å hente klokka i morgen, da jeg føler at det ikke er helt trygt å sende slikt i posten har vi avtalt å møtes på halvveien.

Gratulerer! Regner med at du legger ut en haug med bilder etter hvert... :)

Gratulerer! Blir spennende å få en rapport når den kommer i hus :)

Jau, klokka ble hentet som avtalt i dag, selger meldte at han faktisk hadde det originale beltet rundt ytterkassen, men kunne ikke finne det pga han holder på å flytte, hørt den før?! Han skal sende den når han finner den.

Klokka går meget bra, verket ser rent og pent ut. Jeg har gjort litt mer research på disse klokkene, stenen som sitter i balansen er ikke en syntetisk rubin men en ekte diamant som er hardere enn vanlige klokkerubiner, balansefjæren er i palladium, det var ikke alt som kom fra det gamle Sovjet som var av tvilsom kvalitet og dette er nok noe av det bedre.

Selger mente at den er fra 50-tallet men det tror jeg er feil, når jeg sammenligner med andre 6mx klokker er serienummer 18372 sannsynligvis fra tidlig 80-tall.

Alt er overdimensjonert, selve urverket med messinginkapslingen veier over 2 kilo, bare bezelen i forgylt messing og med det tykke glasset veier 365 gram! Størrelsen på balansen imponerer også, men som man ser av bildene er det ikke bare gedigen vekt her, urverket er også meget pent laget...

OOb2Dg6.jpg

lXc0Q3c.jpg

QHTx4Qh.jpg

Wiaj3Qg.jpg

xaX75JE.jpg

eSeFVe8.jpg

5KB7xPe.jpg

zIFhHGy.jpg

LAaVvTQ.jpg

VFmYEtL.jpg

Redigert:
Grattis igjen!

På NATO-reim tror jeg den blir steintøff! ;)

Beklager, klarte ikke å dy meg...

Fett ur!