Så var det ventetiden da......

Medlem
5. mai 2009
Innlegg
6.022
Sted
Oslo
Jeg har en liten forkjærlighet for sorte klokker av en eller annen grunn og plutselig dukket Rolex Pro Hunter tråden opp hvor det ble postet litt ting og tang som var alternativer til nettopp de klokkene.

Tidligere denne uken lanserte Steinhart som lovet den helt sorte Triton utgaven sin fristelsen ble for stor..... sukk.

Så nå sitter jeg her og fantaserer om potensielle lær-reimer til noe slikt. Sukk.

Jaja, blir spennende å se hvor lang tid den bruker på å komme seg opp fra tyskland ;).
 
Hey grattis..

Din klokke blir nok den første inn i landet. Det må da være gjevt :)

Poste en hel masse bilder! :D
 
Hvordan blir det med toll og mva når man bestiller fra utlandet og pakkene sendt til Norge?
 
Bilder og en liten review skal vi nok fikse ja =).

Toll er et ikke-issue, men mva må nok betales om alt går som normalt i posten. Da blir det kjøpssum med frakt (dvs ca 4.200,-) som skal momses inn, mao ca 1050,- i mva pluss sikkert en hundrings eller to i gebryrer til transportøren (dvs posten, ups eller hva dette sendes med).
 
Da blir det kjøpssum med frakt (dvs ca 4.200,-) som skal momses inn, mao ca 1050,- i mva pluss sikkert en hundrings eller to i gebryrer til transportøren (dvs posten, ups eller hva dette sendes med).

Pass på her! Når gjenstanden koster mer enn 1000,- så tar Posten et eget gebyr på cirka 25% for fortollingen. Jeg bestilte en Seiko fra chronograph.com for en stund siden. Denne kostet cirka 1100,-. Jeg endre derfor opp med 25% i mva og cirka 25% i avgift til posten for at de skulle tolle inn varen for meg. Totalt endte jeg opp på cirka 500,- i mva + fortollingsgebyr. Koster varen under 1000,- så tar posten kun et gebyr på cirka 90,-.

Slik jeg har forstått det slipper man dette gebyret til posten om man selv møter opp hos tollverket og betaler mva. Vet som sagt ikke helt hvordan dette fungerer, men greit å sjekke ut med posten før du evt går på en "smell" som jeg gjorde. Var i alle fall glad det ikke var snakk om en klokke i ti-tuen-kroners-klassen....

Slik jeg har forstått er nok andre fraktfirmaer billigere enn Posten, men her er jeg nok på litt tynn is for å kunne uttale meg med sikkerhet.

Uansett; grattis med ny klokke på vei. Ser frem i mot bilder og wrist-shots!
 
Pass på her! Når gjenstanden koster mer enn 1000,- så tar Posten et eget gebyr på cirka 25% for fortollingen. Jeg bestilte en Seiko fra chronograph.com for en stund siden. Denne kostet cirka 1100,-. Jeg endre derfor opp med 25% i mva og cirka 25% i avgift til posten for at de skulle tolle inn varen for meg. Totalt endte jeg opp på cirka 500,- i mva + fortollingsgebyr. Koster varen under 1000,- så tar posten kun et gebyr på cirka 90,-.

Slik jeg har forstått det slipper man dette gebyret til posten om man selv møter opp hos tollverket og betaler mva. Vet som sagt ikke helt hvordan dette fungerer, men greit å sjekke ut med posten før du evt går på en "smell" som jeg gjorde. Var i alle fall glad det ikke var snakk om en klokke i ti-tuen-kroners-klassen....
Der satte jeg nesten kaffen i halsen her :) (Ikke fordi jeg har bestilt klokke utenlands fra nylig, men fordi Postens nådegave vedrørende frekkhet tilsynelatende ikke kjenner noen grenser.) Men er du sikker på at det ikke bare tilfeldigvis ble 25% på din klokke? På denne linken ser det ut til at Posten tar et flatt gebyr på 217,- for forsendelser med verdi over NOK 1000,-. Hvis varen koster mindre enn 1000,- eller man fortoller selv, tar Posten et gebyr på drøyt hundrelappen.

Med alle mulige forbehold, mitt dyreste klokkekjøp på eBay var på godt under tusenlappen :)
 
Etter å ha tilbrakt alt for mange timer på tollbehandlingssenteret på alnabru (vet ikke om det finnes lenger engang) er jeg glad for at posten ahr innført forenklet tollbehandling som de kaller det ;).

Det er helt korrekt som du sier at det er forskjellige gebyrsatser for over og under 1000,- men heldigvis er det fastbeløp her også :). De 25% er momsen og de slenger de jo på uansett, men gebyret er på ca 100,- for forenklet tollbehandling (verdi under kr 1000,-) og ca 200,- for ordinær tollbehandling.

Sistnevnte tar litt lenger tid og kan være litt mer styr dersom man må skaffe tolldokumentasjon, som oftest er det dog bare snakk om kjøpskvitteringer som skal til.

Tro meg dog når jeg sier at dette er bedre enn å løpe frem og tilbake mellom Tollens og Postens disker som var i samme lokalet på alnabru... det var en surrealistisk opplevelse i byråkrati, hentet rett ut av Prosessen :D
 
Det er helt korrekt som du sier at det er forskjellige gebyrsatser for over og under 1000,- men heldigvis er det fastbeløp her også :). De 25% er momsen og de slenger de jo på uansett, men gebyret er på ca 100,- for forenklet tollbehandling (verdi under kr 1000,-) og ca 200,- for ordinær tollbehandling.

Fant frem kvitteringen og forstod at jeg hadde tatt litt feil ja.... Pris på fortolling var 217,-. Dog stod det 25% etter og jeg forstod det da som at det var 25% av kjøpesummen. Der tok jeg feil... man betalte selvsagt 25% mva på gebyret. Tydeligvis er det 217,- i fortolling for gjenstander med verdi over 1000,- og cirka 100,- om verdien er under 1000,-.

Puh... da slipper jeg være redd for at Posten skal ordne fortollingen neste gang jeg får en klokke sendt fra utlandet!
 
Grattis med elendig impulskontroll :)

Blir spennende å se noen bilder av denne som ikke er skrytebilder fra Steinhart, klokka ser jo steintøff ut!
 
Håper for guds skyld at du har store håndledd..for at triton er litt av en monster :D
Hadde den "gamle" versjonen og den var HUGEEEE, men det er sånn jeg liker de ;)

Og for å ikke nevne servicen! Gunter har tatt ordet service til en helt annet nivå som de få klare å leve opp til! Terningskast 6


Congratz med ny anskaffelse, you gonna LOVE it



PS: venter på bilder(evt. Unboxing) ;)
 
Hehe, er vel ikke akkurat noen tømmerstokker jeg har, så blir spennende å se ;). 42mm PO'en kunne dog godt ha vært større har jeg funnet ut så er ganske spent på Tritonen :)
 
Par bilder som gjør ventetiden enda hardere ;) hohoho

tri100atmblack02.jpg


attachment.php



Sorry,jeg måtte bare :p
 
Haha, har heldigvis sett dem før =).

Andre bildet der er vel fra prototypen om jeg ikke husker heeeelt feil?

Synes remmen på første bildet er utrolig kul, ingen som har noen ide om hva slags rem det faktisk er?
 
Jaggu! Takk for tips! :D

Får se ann litt mer original gummi i starten først og finne noe som er litt moro å ha på. Men brun og sort skinnreim ala baseball ser jo veldig stilig ut synes jeg :).