Sånn apropo spørsmål til dere nye "urmakere"

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Satt her på kontoret og hørte plutselig et lite klikk i det gamle lommeuret her. Jaggu gikk ikke fjæra i fjærhuset.
Hvor tror dere (og @Greg) jeg får tak i nytt fjærhus med fjær i og med tilsvarende størrelse?

Redigert av en moderator:
Hvis man har mulighet til å oppsøke en grossist, tar du med deg fjær og går dit og viser den frem slik at de kan hjelpe deg der og da å finne riktig erstatning. Hvis dette er umulig skal man ta den ut, måle lengde, høyde samt bredde (tykkelse om du da heller vil) og ringe til grossist.

En liten digresjon til de som ønsker å leke seg med fjærhus. Det er moro, jeg skal bytte en fjær på Omega i kveld. Bare det at du alltid skal benytte deg av vernebriller når du holder på med å demontere, eller montere en fjær. Det er usedvanlig mye krefter i den lille rakker som sitter i de små mekaniske vidundrene våre, og første gangen vil det med nittifire komma syv prosent sannsynlighet komme til det punkt at fjæra flyr seg en tur gjennom rommet... Det finnes en mengde saker du kan pirke deg i øyeeplet med framfor en fjær. Jaj låver daj kamerat ;)

@Entropy

Sjekk eBay for samme type ur. Finner du et der så koster det sannsynligvis en brøkdel av alle andre påfunn. Så har du reserveanker også.

En liten digresjon, eller egentlig ikke. Da det fortsatt var urmaker her oppe leverte jeg noen "gromme" lommeur som jeg ønsket service på. Han likte spesielt godt det ene av dem, det var inngravert Breguet på verket og han nevnte en del detaljer som gjorde urverket interessant, sjeldent og verdifullt - og han tafset litt på dette. Pling, sa det, så gikk det en fjær ad undas. Da var plutselig ikke det uret så veldig gromt allikevel, han mente til og med at Breguet var feilstavet - og det var visstnok umulig/ikke verd å få gjort noe med det.

Det uret skal jeg fanker'n meg plukke fra hverandre ...

Redigert av en moderator:
Det blir kult å følge! Likte godt når du drev å plystra på skruer som stakk av for deg, haha!

Jeg ville nok også prøvet eBay. Mange der som er raske også.

Aporopos å plystre; det virker av og til på PC'er også....

Min Pilot-klokke har gått utrolig fint i dag! :cool:

:cool: