Såpe til rengjøring av Superavenger

Medlem
2. april 2011
Er det noen som kan tipse meg on den beste og "riktige" rengjøring og valg av såpe/blanding ?
Noen urmakere mener vanlig håndsåpe, noen sier zalo og salmiakk og andre har sagt grønnsåpe og salmiakk. Har erfart at baksiden av uret kan bli meget blankt med grønnsåpe og salmiakk, men dette har jeg bare prøvd på en eldre Colt Ocean. Resultatet ble glimrende. Det bør vel også være bestemt blandingsforhold dersom man ikke bare bruker håndsåpe. Har ikke brukt noe annet en håndsåpe på en helt ny Superavenger, men får ikke baksiden så fresh. Noen andre erfaringer.

Du skal være veldig forsiktig med å bruke såpe på klokken. Alle åpningene på klokken er beskyttet med pakninger for at klokken skal tåle vann. Disse pakningene er lagd i gummi og kan sprekke opp i kontakt med såpe. Jeg bruker rent vann og en brillepusseklut. Om jeg skal polerer klokken bruker jeg capecod.

Jeg bruker lunkent vann og en myk tannbørste. Cape cod for polering av blanke deler :)

Jeg bruker lunkent vann og en myk tannbørste.

Det gjør jeg også. Kunne sikkert brukt såpe på oyster lenken, men har ikke hatt behov for det enda.

Merker at det kommer tørre vannmerker på klokka etter at den er spylt svakt med vann, men litt gnikking med en microfiber klut så går det vekk. AR coatingen på enkelte klokker som Sinn, Omega og Breitling kan være litt sticky. Må av og til bruke litt makt med fiberkluten for å få vekk staints.

Det er allerede opprettet en tråd om emnet. Bruk søkefunksjonen for å finne den. Der ble det nevnt en type såpe/væske som er beregnet for å fjerne smuss på klokker.