Selges/byttes --S O L G T-- 1944 Omega chronograph caliber 320

Medlem
1. feb. 2008
Sted
Oslo
Klokken ble omtalt på forumet da jeg "kastet" ut min kjære Speedy Pro til fordel for denne LEKKERBISKEN!

Dette er altså en klokke produsert under andre verdenskrig. Jeg har lest at flere allierte hadde Omegaklokker i løpet av krigen, men dette er ingen krigsklokke, heller en sportsklokke. Begrepet kronograf er faktisk feil på denne modellen som ikke har timeteller, kun minutt- og sekundteller med stoppefunksjon. De kalles Duograph.

Kassen
-heter "2475" og er pen og ryddig, ser ikke polert ut overhode. Det er noen merker etter at nysgjerrige eiere (eller deres sønner) har vært bortpå, og en og annen urmaker. De to trykkerne er originale, og en av dem har jeg montert ny arm på. Kronen er original, uten logo.
Glasset
-er nytt, montert av undertegnede.
Remmen
-er ny Hadley Roma med en blankpolert spenne i rustfritt stål. Ikke Omega.
Tallskiven
-har noen få merker etter tidens tann, og ser bare sjarmerende brukt ut.
Urverket
Lemania laget dette verket til flere produsenter. De samarbeidet tett med Omega og Tissot på den tiden, og du kan finne verket i noen Tissotklokker også.
Urverket er usedvanlig robust og velfungerende, laget for å vare. Dette er belagt med blankt metall, jeg gjetter rodium. Disse ble kobberlagt senere, men dette er en av de tidlige modellene i serien. Caliber 320 er "lillebroren" til 321, det første urverket som ble plassert i Speedmaster, og som dro til månen minst en gang. Kronografdelen er en "stolpehjulskronograf", en sofistikert og dyrere måte å sørge for at trykkerne ikke stokker seg når du bruker funksjonene.
Dette er et rent og pent urverk med olje på de rette stedene, og ikke andre steder :) Det holder tiden meget godt, og jeg har ingen betenkeligheter med å gi et års garanti på driften av klokken. Denne kan gå i hundre år til eller mer, om den får slik stell som den åpenbart har hatt hittil.
Jeg må legge til at balansefjæren i hjertet av klokken er av typen "Breguet"; Den er spiralformet og siste runde er bøyd over i en "etasje" over resten. Denne typen spiralfjær har fantastiske egenskaper og sørger for stabil drift i alle posisjoner. En Breguetfjær er ikke like påvirket av tyngekraft som normale fjærer, men de er dyre og vanskelig å lage.

Jeg er ingen klokkesamler, men en urmaker. Da jeg fikk muligheten til å eie denne, klarte jeg ikke å takke nei! Nå vet jeg hva og hvordan, og i mitt virke vet jeg at jeg kommer borti slike igjen. Jeg har mange spennende prosjekter på gang, og velger å selge denne for å jakte på en slitt Speedmaster som jeg kan bryne meg på. Derfor selger jeg etter så kort tid.

Prisen er 20 000.- Har du en klokke, helst defekt, kan vi snakke om det:) Takk for at du leste helt hit!

10830624-05_zps67bdd076.jpg

10830624-07_zpsf572f030.jpg

10830624-08_zpsf142c689.jpg

10830624-04_zps2481e813.jpg

10830624-01_zps8bb7419f.jpg

10830624-02_zps96e37f3a.jpg

10830624-03_zps6ff15560.jpg

10830624-06_zps6eeccbae.jpg

Redigert: