Safirglass

ora

Medlem
16. mai 2009
Jeg lurer på om det er mulig å få riper i safirglass?

Jeg har alltid trodd at det var nærmest umulig, stemmer det, eller kan det ripe som det meste annet?

Det er jo i utgangspunktet vanskelig å ripe safirglass, men et uhell mot en keramisk flis vil jo gjøre jobben. Eller en diamantring.

Derimot er de ikke så vanskelig å få et hakk i. Dersom du slår kanten på et litt høyt safirglass i et stålkarm får du lett en liten chip i glasset.

Safir er veldig hardt men sprøtt. Derfor er det ganske ripesikkert men slett ikke uknuselig.

Plast eller hesalitt som du finner på Omega Speedmaster, eldre Rolex og andre fra den tiden er relativt lett å ripe opp, men vanskeligere å knuse da det finnes litt fleksibilitet i glasset.

Alt har sine fordeler og ulemper.. :|

Jeg klarte faktisk å få en ripe i safirglasset på min B&M Capeland for noen år siden. Hunden min oppdaget en katt og dro til noe jeg ikke var obs på, klokken skrapet hardt mot en stolpe av stein og dermed var skaden gjort. Resultatet var en ripe i glasset og et forferdelig stygt hakk i ringen rundt. Sikkert unødvendig å si at jeg bannet grovt og lenge.
Klokken er i dag degradert til til å være med på de verste møkkajobbene og de tøffeste aktivitetene jeg bedriver, med andre ord en "beater" og vel så det.