Salg av klokker uten orginal boks og papirer.

Medlem
16. sep. 2009
Hei jeg har for tiden ute noen klokker jeg skal selge. Noen av disse kommer uten orginal boks og papirer. Klokkene er ekte og orginale. Hva kan man forvente å få for disse? Når f.eks listepris på en klokke er 12000, hva er en fornuftig pris og forlange..

Takker for svar...

Det kommer veldig ann på merket. Noen merker taper seg kraftig og noen få kan få gode priser selv uten boks og papirer.

Du må nesten være mer konkret...

Speedmaster automatic (reduced) finnes det mange av.
"Måneklokken" med manuelt verk, er derimot vanskeligere å få tak i.
Automatic med dia.39 i bra/pen stand, antar ca 6-7K.

Du kan jo sette opp en liste over hva du har, og helst bilder.
Mange her som vil ha flere klokker, meg selv ink. :mrgreen:

Jeg solgte en Speedmaster Auto på Finn i sommer. Lå også ute her på Tidssonen. Ingen papirer eller boks. Pen stand ellers, umaker-sjekket men ikke servet. Mange som kikket på, ble ikke noe action før jeg var nede i 6500.

Det hjelper uansett alltid å ha med en urmaker kvittering/takst. Det gjør de fleste for en billig penge og vil gjøre det lettere å selge til ok pris.

Frodo skrev:
Det hjelper uansett alltid å ha med en urmaker kvittering/takst. Det gjør de fleste for en billig penge og vil gjøre det lettere å selge til ok pris.

Hei jeg hørte med Bjerke ang ektehetsbevis og takst, men det var en tjeneste dem ikke utførte. Var også hos en urmaker i min hjemby, og dem utførte heller ikke den tjenesten...har du selv fått det og eventuelt hvor får man gjort det?

MvhPhillip

Du kan evt bed Bjerke om ett forsikringsbevis. Da må de skrive ned nummere og klokke reff, dette gjør de ikke hvis ikke den ekte.. så det er ett slags ekthetsbevis.

Erik N skrev:
Du kan evt bed Bjerke om ett forsikringsbevis. Da må de skrive ned nummere og klokke reff, dette gjør de ikke hvis ikke den ekte.. så det er ett slags ekthetsbevis.

Hva er prisen for dette?

150 kr er definitivt verdt det. Bjerke gjør det som forsikringsbevis.
Det samme gjelder de fleste urmakere.
Prisen varierer noe.

Just do it. Penger å tjene på det!

dangster skrev:
Erik N skrev:

Hva er prisen for dette?

650,- på Bjerke i Bergen hvis uret ikke er kjøpt der. Ville tro det var samme pris på Bjerke i Oslo, men det er ikke sikkert...

ArthurF skrev:
Har noen vurdert faren for at man faktisk kjøper tyvegods?

Hvis det er slik at det er fullstendig mangel av "bevis" enten på at man er eieren eller annet - og i tillegg prisen er forlokkende lav så bør det ringe en bjelle.

OK, vi vet jo at en stor andel av befolkningen gir "pokker" i det men...

Et "bevis" fra en annerkjent urmaker på at klokka er ekte kan i tillegg til en veltalende selger fungere perfekt som dokumentasjon på at alt er i den skjønneste orden.

Enten tar man en kalkulert risiko eller så bør man handle av kjente person og/eller forhandlere.

Endelig er det noen som nevner det jeg tenkte med en gang man så denne posten! Hvem pokker er det egentlig som selger en klokke (eller for den saks skyld flere) uten papirer, hvis den/de ikke er stjålet? Enten har man en svært god forklaring (og det tviler jeg ikke på at du har dangster), eller så er det noen som driver med litt shady business. Er klokken derimot 15 år gammel er det ikke like rart. For meg ligger ikke risikoen i å kjøpe en klokke uten papirer i om den er ekte eller ikke. Dette kan fort sjekkes hos en urmaker. Det virkelige problemet kommer om tre år når klokken er inne på service og servicesenteret nekter å returnere klokken - isteden kommer onkel politi og banker på døren.

I likhet med det ArthurF skrev er heller ikke dette ment som noe angrep på deg Dangster, men kun noen velmente ord om temaet mer generelt. Skal man kjøpe en klokke uten papirer så gjelder det å kjøpe "selgeren". Og denne selgeren bør ha en troverdig historie bak de "manglende papirene". En forsikringstakst fra en urmaker er absolutt ingen garanti for at klokken ikke er stjålet. Dette sjekkes ikke når slike garantibevis skrives ut.

Klokkene jeg skal selge er 15 år +. Jeg fikk ikke med papirer eller orginalboks da jeg kjøpte dem..da jeg regner med at disse har kommet bort av naturlige årsaker som flytting etc. Kan kanskje være litt blåøyd, men jeg mener jeg har kjøpt disse klokkene hos seriøse aktører.. jeg ville har vært forsiktig med å kjøpt nyere klokker uten papirer..

Dette som dere tar opp har jeg tenkt endel på.
For min del ber jeg om historikk og det hjelper.
Vi må ikke glemme at for endel er papirer og esker bare "unødvendig ræl".

Med særdeles få unntak (kanskje faktisk bare èn) har alle klokker jeg har av nyere dato papirer.

PS
Det er jo selvfølgelig helt normalt en søndag morgen å logge seg på her! :mrgreen:

Når vi snakker eldre ur så er manglende sertifikat og esker mer normalen enn unntaket. Ofte koster eldre ur (15-50år) alt fra 10 prosent til 50 prosent mer dersom alt av sertifikater o.l. medfølger.

Ristilife: Det er noe som heter god-troerverv i norsk rett. Det er absolutt ikke gitt at urmakeren har noen rett til hverken å beslaglegge uret ditt etter service, eller at politiet har noe å fare med, dersom du har kjøpt et ur som viser seg å være stjålet. Du må huske at det ikke er noe sentralt løsøreregister hvor klokker (og annet løsøre) meldes stjålet - mange vet ikke om at flere urprodusenter fører egne lister. At mange derfor ikke sjekker disse listene, som uansett kan være mer eller mindre mangelfulle, hindrer dem ikke fra å ha gjennomført en forsvarlig handel og kjøpt klokken i hva man kan kalle "god tro".

Ellers gjelder uttrykket som alltid: By the seller, not the watch.

Skulle jeg kjøpt et ganske nytt ur ville papirer vært fint. Men stort sett handler jeg bare med ur fra 1970 og bakover. Da er ikke papirer like viktig.

Det gjelder og bruke hode. Det er viktigere med papirer på en Patek til 100 000, enn en Seiko dykker til 1000,-

Jarl

xe3l skrev:
Ristilife: Det er noe som heter god-troerverv i norsk rett. Det er absolutt ikke gitt at urmakeren har noen rett til hverken å beslaglegge uret ditt etter service, eller at politiet har noe å fare med, dersom du har kjøpt et ur som viser seg å være stjålet. Du må huske at det ikke er noe sentralt løsøreregister hvor klokker (og annet løsøre) meldes stjålet - mange vet ikke om at flere urprodusenter fører egne lister. At mange derfor ikke sjekker disse listene, som uansett kan være mer eller mindre mangelfulle, hindrer dem ikke fra å ha gjennomført en forsvarlig handel og kjøpt klokken i hva man kan kalle "god tro".

Vel, nå er det jo et par år siden jeg hadde dette på skolen og jeg regner med det sitter friskere i minnet for deg xe3l, men så vidt jeg husker lyder vel § 2 i lov om godtroerverv av løsøre noe i denne retning: "mottaker vinner ingen rett dersom tingen er fravendt eieren ved tyveri". Selvsagt kan det være diskutabelt om et servicesenter har rett til å ta "beslag" i klokken og oversende den til politiet, men det blir uansett et he.....tes mye styr av det. I tillegg er nå min mening at man uansett ikke skal kjøpe tyvgods, uavhengig av hvilke rettigheter til tingen man kan oppnå ved "godtro-erverv".