Samling på 4-6 klokker - hvillke typer?

Medlem
9. april 2010
Innlegg
37
For øyeblikket har jeg en liten ursamling med 5 klokker, men tenker stadig på å kjøpe nye og/eller gjøre utskiftninger. I den sammenheng synes jeg det er morsomt å ha klokker av litt forskjellige typer og til litt forskjellige bruksområder. Men hva bør egentlig en slik liten samling inneholde av typer? Hva mener folket her? Selv foretrekker jeg følgende typer:

Dressy Diver: En universalklokke som kan brukes i de aller fleste situasjoner. Jeg foretrekker de med sort skive og maks 41-42 mm. Tykkelsen bør også være begrenset. Og ingen spesielle komplikasjoner. "Juvelen" i min samling er en Omega Seamaster 2254.50, og dette er en klokke jeg neppe kommer til å selge noen gang. Synes generelt det finnes utrolig mye flott i denne kategorien fra Submariner og Planet Ocean til litt billigere ur som Glycine Combat Sub og Certina DS Action Diver.

Dressur: En enkel og stilren klokke som er diskret på armen. Personlig foretrekker jeg hvit/sølv urskive med sorte markeringer/tall. Gjerne romertall. Størrelsen bør også være begrenset. Maks 10-11 mm tykkelse og 41-42 mm diameter Det eneste jeg liker av komplikasjoner på slike er eventuelt en small seconds-viser. Per dags dato har jeg en Tissot Le Locle, men har ønske om å oppgradere til kanskje en Stowa Marine eller Longines Master Collection.

Chronograph: Skal man ha noe med komplikasjoner er vel chronograph førstevalget. Her har jeg foreløpig ingenting. Drømmer så klart om en Omega Speedmaster. Har dog også en Certina DS1 Chrono og et par andre billigere alternativer enn Speedmaster i kikkerten. Problemet på flere av disse for min del er tykkelen. Certinaen er vel oppimot 16 mm såvidt jeg har lest, og det blir for mye. Får se hva jeg til slutt ender opp med.

Tøffere diver: En litt større og røffere diver som kan brukes til litt mer sporty aktiviteter. Kan gjerne være litt større og tykkere. Selv har jeg en Victorinox Dive Master 500, og denne er jeg veldig fornøyd med. Drømmer om engang en Sinn U1 eller en Doxa. Sistnevnte må være det kanskje tøffeste merket jeg vet om, rent utseendemessig.

Etter disse blir jeg mer usikker på hva jeg selv ønsker. Mulig kan jeg rotere litt, eller være åpen for flere alternativer her. F.eks:

Litt tøffere dressklokke som Omega Aqua Terra eller Rolex Explorer.
GMT-klokke eller klokke med flere komplikasjoner. Litt usikker på hva jeg ønsker her.

Flere alternativer kan også være mulige. Håper at jeg om noen år kan sitte med en Speedmaster, Longines Master og en Sinn U1/Doxa i samlingen. Så får vi se hva som ellers skjer.

Men hva mener folket her om hva som bør være med i en litt mindre samling på inntil 6 klokker?
 
Redigert:
Du mangler en kategori som gjerne kan kombineres med en av de andre kategoriene:

Komplikasjonen:
Selvom chronograph jo er en komplikasjon så tenker jeg mer på eksempler som, alarm, månefase, tripledate eller jumping hour.

Ellers har du mange fine refleksjoner, og heg er sikker på at du har en fin tid foran deg:)
 
Jeg hadde gått for en sikker "Keeper" og hatt eventuelle andre som en bonus. Ulempen med denne tilnærmingen er jo at du handler en keeper, beholder denne og er så fornøyd at du vil fortsette med å handle flere ur i samme eller høyere prisnivå. :D
Tom
 
Blir jo veldig individuelt dette med hva man "trenger" og hvilke typer ur man ønsker å ha i sin samling.

Eks enkel tilnærming:
Daglig bruk
Sport / fritid
Pent

Selv tenker jeg noe som dette, og har et eller flere i samme kategori:
Daglig bruk
Flieger
Dykker "sport/bruks"
Dykker "dyr"
Chrono
Japansk
Pen-ur / dress
+ Rolex ;)

Synes du har gjort deg opp en god mening på hva som passer for deg - fortsett med det :) Hva slags ur du vil ha innen de kategoriene du beskriver er jo også avhengig av hvor mye du vil bruke på det enkelte ur. Både Aqua Terra, Explorer og Speedmaster er sikre og tidløse valg!

Lykke til videre! :)
 
Redigert:
Dressur: En enkel og stilren klokke som er diskret på armen. Personlig foretrekker jeg hvit/sølv urskive med sorte markeringer/tall. Gjerne romertall. Størrelsen bør også være begrenset. Maks 10-11 mm tykkelse og 41-42 mm diameter Det eneste jeg liker av komplikasjoner på slike er eventuelt en small seconds-viser. Per dags dato har jeg en Tissot Le Locle, men har ønske om å oppgradere til kanskje en Stowa Marine eller Longines Master Collection.

[/QUOTE]


41-42 mm kan vel ikke kalles begrenset størrelsesmessig? Den vil virke større utseendemessig da skiven er større enn på en tilsvarende sportsklokke med bezel.


Ellers var det en god liste.
 
Og så er det forskjell på dress og dress også.. Nå til dags går jo mange i dress til daglig, og da mener jeg 42mm er helt greit. Til og med sub er, men bare såvidt ;) , greit. Til kjole og hvitt, eller middag hos kongen, når man virkelig skal dresse opp tar det seg bedre ut med noe mer diskré. Men hver sin smak, heldigvis.
 
Drømmesamlingen (idag)

...men kanskje ikke imorgen.;)

Dykkeren:

Rolex-Submariner-116610-LN7.jpg


Piloten:

BigPilot.8c5b1024e3821702e5e4f9107988aaf7.jpg


Dressklokken:

cellini_date_0002_840x10701458161914480Yxm


Alternativt:

rakish-watch-for-work-rolex-prince.jpg


Chronographen:

asset-version-07008284a4-navitimer-01.jpg


Den store badass posør klokken:

Franck-Muller-Conquistador-Replica-Watches.jpg



GMT:

sihh-roundup-high-end-watches-1.jpg
 
@OlavE - tilater meg å foreslå 1-2 klokker til ca 50k stk. fremfor 5-6 "budsjett" ur. Tror både eie glede og langsiktig økonomi blir bedre da.
 
Redigert av en moderator:
@OlavE - tilater meg å foreslå 1-2 klokker til ca 50k stk. fremfor 5-6 "budsjett" ur. Tror både eie glede og langsiktig økonomi blir bedre da.

For min del er ikke 10-15k "budsjettur" :)

Har forresten en Seamaster 2254.50 som jeg kjøpte av en bruker på watchuseek. Den blir neppe solgt!

Får se hva som skjer fremover. Jeg sparer kanskje opp til en Speedmaster på sikt, samt et bedre dressur (dog ikke et til 50k).

I mellomtiden blir det nok også en eller annen billig beater. Ser på en Steinhart Ocean Vintage Military som en grei hommage til Rolex Milsub. Med kun 3k er det ikke store innhogget i budsjettet til dyrere og mer eksklusive ur.
 
Redigert av en moderator:
For min del er ikke 10-15k "budsjettur" :)

Har forresten en Seamaster 2254.50 som jeg kjøpte av en bruker på watchuseek. Den blir neppe solgt!

Får se hva som skjer fremover. Jeg sparer kanskje opp til en Speedmaster på sikt, samt et bedre dressur (dog ikke et til 50k).

I mellomtiden blir det nok også en eller annen billig beater. Ser på en Steinhart Ocean Vintage Military som en grei hommage til Rolex Milsub. Med kun 3k er det ikke store innhogget i budsjettet til dyrere og mer eksklusive ur.

Har du lyst på Speedmaster, så selg unna alt annet enn Seamaster'n, så er du nesten der. Disse to ur vil være en topp basis koleksjon og dekke de fleste behov.
For al del ikke kast bort pengene dine på noe Steinhart "fake Rolex looking" ræl da.
 
Har du lyst på Speedmaster, så selg unna alt annet enn Seamaster'n, så er du nesten der. Disse to ur vil være en topp basis koleksjon og dekke de fleste behov.
For al del ikke kast bort pengene dine på noe Steinhart "fake Rolex looking" ræl da.

+1

Artig tråd, og en øvelse jeg selv liker å gjøre. Men 2254, Speedy med en haug med remmer samt en billig Casio superbeater dekker egentlig alle "behov".
 
Har litt samme problemstilling selv, og kan dele noen tanker, og tar gjerne imot innspill hvordan bygge opp en fin samling, både på kort og lang sikt. Er selv ganske fersk i denne hobbyen og sliter litt med å finne både kategorier og klokker, uten at det skal bli for mange og for dyrt generelt, men spesielt med tanke på flipping/kjøp/salg slik at man kan variere litt i boksen uten å tape for mye penger. Jeg har endel OK Quartz klokker fra bl.a. Certina, men etter at jeg fikk Submariner 116610LN og Speedmaster(ltd/panda), så får de andre mindre tid på armen, og føler at også i fremtiden Quartz klokkene mer eller mindre skal erstattes av enda mer respektable automatiske klokker.

Dressy Diver: "En universalklokke som kan brukes i de aller fleste situasjoner. "
Rolex Submariner passer her, men jeg har også tenkt å komplettere med en Oris Aquis 40mm for å ha en ikke fullt så dyr og flashy sak til hverdags.

Dressur: "En enkel og stilren klokke som er diskret på armen. "
Usikker selv her, sjelden jeg går i dress og kan i de tilfellene trolig fint "komme unna" med f.eks. Speedmaster på reim.
På sikt blir det nok en dressklokke, men ønsker å starte med en litt tøffere med lenke, ala Aqua Terra. Men alt fra rimelige Seiko via Longines og til IWC og andre dyre klokker skal vurderes... Usikker på farge på skive, ønsker egentlig både blå, men også sort for mer hverdagslig, og hvit for finere anledning..

Chronograph:
Speedmaster passer i denne kategorien.. Men har også en Certina chronograf med hvit skive, og ønsker kanskje etter hvert en tilsvarende automatisk, gjerne med skinnreim som tar seg ut til skjorte (ikke for stor/tykk).

Tøffere diver:
Har en Certina DS Action med orange bezel som passer fint i denne kategorien, spesielt ved sjøen sommerstid.
Tror ikke det er aktuelt med noen annen stor dykker som er dyrere/automatisk, men i såfall skal Sinn vurderes.
Og planlagte Oris Aquis 40mm passer likevel litt i denne kategorien (med tanke på fritidsbruk etc), spesielt med gummireim.

Litt tøffere dressklokke:
Jeg går mye i skjorte og jeans, og er egentlig nå på utkikk etter en passende klokke, gjerne litt tøff/matcho, men ikke er for stor/tykk og som går fint til skjorte. Har blant annet sett på Sinn 856 og 856 UTC, selv om det er mer i kategorien beater/hverdagsklokke, og jeg da i tillegg gjerne skulle hatt noe litt finere, alla Aqua Terra. Men har også tenkt litt på rimeligere og andre klokker i denne kategorien, f.eks. Seiko, men også Longines, IWC, og andre oppover på skalaen. Sort Explorer 2 står også på ønskelisten (og passer i flere kategorier). Har også sett på Oris Artix, og Oris BC3 som hverdagsklokke.

GMT-klokke eller klokke med flere komplikasjoner:
Sort Explorer 2 står som nevnt på ønskelisten, men har også begynt å sikle på Rolex 116710BLNR GMT Master II med sort/blå bezel, både pga. "litt mindre vanlig" enn standard sub, og at baklokket bygger litt mindre (men vil da beholde Sub for å bruke denne lenken fremfor polerte midtledd). Men jeg ser det blir litt mye med 3 dyre Rolexer (som atpåtil ligner mye på hverandre).. Begge går også i kategorien tøffere dress/beater..

Beater/hverdagsklokke:
Kategorien mangler, men for min del er det todelt, samtidig som nevnt over, ser jeg etter en klokke som passer både på kontoret (under skjorten), og som ikke er for dyr og fancy til å brukes på fritiden. Helst litt tøff/macho, men ikke for stor/tykk. Både Sub, Explorer 2, Oris Aquis og Sinn 856, og chronograf passer egentlig i denne kategorien, selv om ikke alle (inkludert meg selv) streng tatt ønsker å bruke en dyr Rolex klokker som skikkelige beatere (spesielt bilmekking og annen røff bruk).. Har også sett på Oris Artix GT i forskjellige varianter..

Pilot:
Kategorien mangler, men den glir kanskje litt inn i kategoriene tøff dress eller beater/hverdagsklokke. For mitt tilfelle igjen kanskje en Sinn. På sikt IWC?


Som en slags plan/ønskeliste ser jeg for meg da denne samlingen på litt sikt;
-Rolex Submariner 116610LN (evt. byttes i nodate?), dressy diver
-Speedmaster (limited Panda), chronograf/tøff dress
-Oris Aquis 40mm (med både lenke og gummireim), diver/beater/tøff dress
-Sinn 856 (UTC?) beater/pilot
-Seiko, Longines, IWC eller Omega Aqua terra, dressklokke
-Rolex Explorer 2, fin beater/tøff dress
-(Rolex 116710BLNR GMT master II??)
-(Chronograf med hvit skive?)