Sandanger's urhistorie og bildetråd (oppdatert 22.10.14)

Medlem
17. mars 2013
Sted
Vestfold/Oslo
Jeg har vært alltid vært glad i klokker, og en klokke har vært på håndleddet hver dag siden jeg fikk min første klokke når jeg var 6 år. Det var en Casio, som jeg brukte gjennom mesteparten av barneskolen. Og har vært en del quarts klokker siden den. Jeg føler meg rett å slett naken uten en klokke på armen til en hver tid :p
Men, det var først når jeg kjøpte min første mekaniske klokke nyttårsaften 12/13 at interessen virkelig kom frem. Et par mnd senere var jeg kommet meg inn på TS og var blitt hektet, og det tok ikke lange tiden før jeg forsto at en ordentlig klokke ikke var nok. Mange flere klokker enn jeg forventet gikk ut og inn av samlingen i 2013, men gud så moro denne flippesyken er :cool:

Jeg tenker å bruke denne tråden for og vise hva jeg så langt har gått igjennom av klokker, og kansje litt ekstra bilder innimellom. Setter og pris på inspill til samlingen, og forslag til hva neste klokke bør bli :)

2013:

Breitling Superocean Chrono 46 (solgt)

Dette var mitt første kjøp, og den ble kjøpt flunket ny fra AD. Flere familiemedlemmer hadde Breitling, og jeg likte Breitling godt. Jeg virkelig elsket utseendet på klokken, og på mesh var den helt nydelig. Men fant etterhvert ut at den var alt for stor for mine puslete håndledd, så jeg lot den gå.

________________________________________________________________________________________

Hamilton Jazzmaster Viewmatic 40mm (solgt)

Jeg så først denne klokken i en annonse her på TS med Norgesnato, men jeg rakk ikke kjøpe den. Samme kveld ble ny klokke bestillt fra bukta og norgesnato fra TS-shoppen. Klokken ble brukt 17Mai, men ble så liggende i boksen, derfor røk denne etterhvert ut.

________________________________________________________________________________________

Seiko SXK007 (solgt)

Etter jeg etterhvert fikk satt på super oyster fra WJean gikk denne inn til å bli en av mine favorittklokker. Men etter min far fikk prøve den mens hans klokke var en tur hos urmakeren ville han ikke gi den tilbake :(

Seiko SRP307 black monster

Tøff klokke, dette er primærbeater til jobben. Får ellers lite armtid.

Rolex Submariner 16610 (solgt)

Dette var min første krone, kjøpt usett uten å noengang ha prøvd en Sub på armen :p Men den ble en soleklar favoritt. Denne klokken gjorde meg glad, og gav en herlig følelse når jeg fikk den på armen når jeg kom hjem fra jobb. Den gikk desverre ut av boksen Jan 2014 i bytte mot en annen klokke. Dette er den eneste klokken som har gått ut som jeg virkelig savner, og denne skal en gang tilbake.

Rolex Datejust II (solgt)

Dette er en lekker klokke, men som 22åring følte jeg at den ble litt gubbete å bruke til hverdags :p Jeg fikk heller ikke helt godfølelsen, og syntes den ble akkurat litt for stor. Taklet heller ikke polerte midtledd :p Derfor forsvant denne ut igjen etter kort tid.

Steinhart JG74 ltd. (solgt)

Fikk denne i bytte og det var min første flieger. Digget looken, men den ble litt for stor. Denne gikk ut etter at en mindre flieger kom på markedet.

Maurice Lacroix Pontos Day/Date (solgt)

Fikk denne i inbytte. Pen klokke, men fikk ikke så mye armtid desverre.

Omega Seamaster Professional Ceramic (solgt)

Denne klokken falt jeg for gang på gang når det kom bilder av den i "dagens klokke". Denne skiven i ute i solen er helt nydelig. Så etter å ha solgt DJII, brant det i lommen etter å handle. Urmakeren ba meg ta den med ut i solen, og etter det var det bare å ta med seg klokken hjem :) Desverre fikk jeg ikke helt lenken til å passe, og den breie låsen uten mikrojustering falt ikke helt i smak.

Seiko SXK009

Når min far nektet å gi meg tilbake min SKX007, benyttet jeg sjansen til å kjøpe meg en SKX009 istede. Beater som skiller seg litt ut fra alt det sorte i boksen. Vurderer å kjøpe en WJean super jubilee også.

IWC Pilot Mark XVI (solgt)

Denne fikk meg til å lyse opp hver gang jeg så en i "dagens klokke", og jeg hadde planer om å kontakte et medlem her inne og høre om han var interessert i å selge. Men så dukket det en opp til salgs før jeg rakk å spørre. Fant til slutt ut at 39mm ble litt for lite og 44mm som jeg hadde fra før ble for stort. Så en 41mm flieger må inn i boksen en dag.

2014

Helson Sharkdiver 42mm (solgt)

Denne klokken skulle jeg egentlig vente til sommeren med å kjøpe men når det dukket en opp med sort skive og en grisekul rem fra @Olando måtte jeg slå til. Gleder meg til sommeren så jeg får gitt den litt patina :)

IWC Ingenieur 3228 (solgt)

Dette er en sjelden liten sak. I 2007 ville IWC teste markedet for en 40mm Ingenieur. Denne kommer med innsyn og inhouse urverket cal. 80111. Det skal kun være laget 5-800 unummererte eksemplarer. Jeg liker klokken, men den får desverre litt for lite armtid. Derfor vurderer jeg å selge/bytte den.

2014-01-16%2013.45.15.jpg

Rolex Submariner 116610 (Solgt)

Jeg byttet min kjære 16610 mot denne. Mest fordi jeg ønsket den nye låsen, men og pga den mer moderne kassen. Savner den gamle kassen, men dette er definitivt en keeper ;)

Omega Speedmaster Pro 3570.50 (solgt)

En klokke jeg siklet på lenge, men aldri fikk rotet meg til å kjøpe. De er jo såpass sjeldent ute til en grei pris brukt, så når jeg fikk et godt tilbud fra AD ble det flunket ny Omega på meg nok en gang :D Elsker virkelig denne klokken, og lyden av urverket er hypnotiserende deilig og høre på. Det eneste jeg ikke liker er lenken, føler at den er av lavere kvalitet enn lenken til f.eks. en Seamaster Pro. Den kjennes lett ut og jeg sliter med å synes den er behagelig på armen. Men når jeg hentet klokken hos AD ble ny rem og clasp bestillt, så da blir det nok bra. Inntil da får den være på nato. En ting er sikkert og det er at denne blir en keeper :D

Rolex Explorer 214270 (solgt)
Dette var klokken som fikk meg til å bli nysgjerrig på Rolex. Jeg har likt den siden første gang jeg så den, og var en gang "fast bestemt" på at dette skulle bli min første og siste Rolex :p Vell, det ble den fjerde, men nå er den endelig i boksen :D

2014-03-03%2018.28.29.jpg

__________________________________________________________________________________________

Audemars Piguet Royal Oak 15300 (solgt)
Fantastisk klokke, ikke så mye å si om denne. Keeper med stor K :cool:

2014-03-14%2008.11.50.jpg

__________________________________________________________________________________________

Rolex Submariner 114060
Jeg har blitt student, og da måtte det omprioriteres. Jeg måtte selge ned samlingen litt, og lot AP RO gå. Måtte ha en hverdagsklokke som tålte studentlivet og valget falt selvfølgelig på Sub. Dette er min tredje Sub, og denne gangen prøver jeg uten dato. Jeg tror at den eneste klokken jeg kunne byttet den mot måtte ha vært en annen sub eller seadweller :)

2014-10-02%2012.19.02%20HDR-1.jpg

Rolex Explorer 214270 (Solgt)
Andre gangen jeg har EXP 1 i boksen. første gang ble den en uke før den måtte gå til fordel for AP RO, og denne gangen ble den heller ikke værende lenge :p
Elsker klokken, men fikk ikke nok armtid i forhold til Submarineren. Hadde jeg ikke hatt Sub ved siden av hadde den nok blitt, men ble nok litt for mange likhetstrekk for min del til å ha begge på en gang. Kansje jeg gir denne et tredje forsøk en gang jeg ikke har Sub i boksen (Hvis det noen gang skjer :p )

2014-03-18%2010.27.24.jpg

Omega Seamaster Planet Ocean 2500 42mm
PO er en klokke jeg lenge har hatt lyst på, og vært nære å kjøpe flere ganger men da PO8500. Grunnen til at det aldri har blitt handel av PO8500 er høyden på kassen, den blir rett å slett for høy for meg. I det siste har det vært lite 42mm PO 2500 på markedet, og når denne kom ut slo jeg til så fort jeg kunne, men var ikke rask nok. Heldigvis kom den på markedet igjen etter en drøy uke, og handel var i boks få minutter etter annonsen ble lagt ut :p
Jeg liker den lavere kassen til PO 2500 mye bedre og etter bare noen timer på armen har jeg funnet ut at dette er en klokke for meg. Tror at det kommer til å bli en keeper. :D

2014-10-22%2016.45.08-1.jpg

Boksen pr. 22.10.14

2014-10-22%2021.23.15.jpg

Denne tråden vil bli oppdatert med tiden som går :)

Redigert av en moderator:
I denne posten kommer noen av mine klokkebilder. Jeg er på ingen måte noen fortograf, men de jeg er fornøyd med eller er morsomme kommer her :)

Photo%2004.03.14%2011%2041%2038.jpg

2014-03-06%2011.29.40-2.jpg

2014-03-05%2013.56.49.jpg

2014-03-14%2011.04.44.jpg

2014-03-14%2010.32.21.jpg

Redigert:
artig lesing og en spennende klokkehistorie ;) Mye snadder der inne, hva blir neste da?

Hyggelig lesing en lørdagskveld. Samlingen er fin som snus, men flippingen gir seg nok ikke nå. Jakten er halve moroa, og du - og din bror - har fått smaken på dette ;)

Men det er godt å se at sharkdiveren holder stand :p

artig lesing og en spennende klokkehistorie ;) Mye snadder der inne, hva blir neste da?

Takk @andres
Må si jeg savner den gamle oyster kassen etter jeg byttet til maxi. Så kansje det blir en GMTII Pepsi eller en EXPII Polar. Men er alltid mange fristelser der ute, og det mest riktige svaret på hva som blir neste er nok: Det som jeg tiltaler meg mest når klokkekontoen er klar igjen :p

Hyggelig lesing en lørdagskveld. Samlingen er fin som snus, men flippingen gir seg nok ikke nå. Jakten er halve moroa, og du - og din bror - har fått smaken på dette ;)

Men det er godt å se at sharkdiveren holder stand :p

Takk @sjuli_123
Jakten er alltid morsom :p Sharkdiveren skal brukes mye til sommeren ;)

Mange fine klokker du har vært gjennom :)

Må si meg litt uenig med deg angående Speedy-lenken dog.. Eneste som plager meg er mangelen på mikrojustering.

Mange fine klokker du har vært gjennom :)

Må si meg litt uenig med deg angående Speedy-lenken dog.. Eneste som plager meg er mangelen på mikrojustering.

@acnorway

Etter å ha satt på lenken igjen etter noen uker på nato har den vokst litt på meg :p Men skulle gjerne hatt et hull eller to til på mikrojusteringen.

2014-02-23%2015.24.14.jpg

Et halvt år siden jeg oppdaterte sist, så tenkte det var på tide :p

Synes selv jeg har holdt meg ganske rolig det siste halve året, bare vært innom 3 nye klokker :mrgreen:

I dag kom denne i posten, rakk ikke engang å fjerne plastposene den var pakket i fra gulvet før jeg måtte ta et WS :p

2014-10-22%2016.00.51.jpg