Santos-Dumonts julekalendergalleri

Blir nesten litt malløs, rett og slett en fantastisk tråd:D Må legge til at du imponerer med meget gode skriveferdigheter også.

Nå overgår du deg selv, og alle de forventningene vi andre har hatt til fortsettelsen!

Jeg er ydmyk og takknemlig for all tiden og innsatsen du legger i å glede resten av oss. Julekalenderens høydepunkt!

Jeg pleier å lese julekalenderen på sengekanten før natti-natti. Akkurat denne gangen var det kanskje ikke så lurt :)

Gratulerer med en velskrevet historie, og sannsynligvis det mest originale innlegget på TS noensinne!

Vi har fått vår egen Jo Nesbø :D

Og nå vet vi hvordan du har finansiert 26 Zenither ;)

Dette er bare strålende, S-D!

Hvor du tar dette fra vet jeg ikke, men at du burde kunne leve av det du skriver er jeg bortimot overbevist om :)
Det forundrer meg ikke om du allerede gjør nettopp det.

Edit: Du burde straks ringe opp Georg og fortelle at du selvsagt hadde trukket opp klokken for å sjekke at den virket, og at du misforstod spørsmålet, men dette var fordi du er så bekymret for bestefar & overtagelsen. Deretter bør du nok kvitte deg med bevismaterialet på ulike steder, hvor de ikke vil dukke opp igjen. Aner ikke hvor det skulle være. Er dog redd at du vil få status som siktet dersom politiet benytter en hund som markerer ved liklukt. Da er det bare å holde på historien og skaffe seg en god advokat, og det betyr ikke nødvendigvis en du kjenner gjennom media ;)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Så.. etter 21 dager viser det seg. Du er ikke klokkeinteressert, du er bare en fyr som har arvet for meget med penger på uærlig vis:)

Jeg kjenner forresten en Georg, som er noe tykk.. og som igrunn burde ha arvet et konsern. Hmm, på tide å ringe politiet?

Dette skal få lov å være det mest

utrolige jeg har lest på ualminnelige tider. Om man skal forsøkte å hekte noen på en interesse for klokker er dette stedet å begynne.
Kunnskaper, innlevelse, skriftlig fremstilling, bildene...... Ja absolutt alt.

Dette er den beste forumtråd ever. Jeg er målløs!

En fantastisk tråd, timesvis med arbeid bygget på kunnskap om Zenith, bøyer meg i støvet. Keep up the good works.
Mvh Tom

Utrolig bra!
Og siden det ikke har blitt nevnt enda: flott klokke.

Det jeg gleder meg mest til på julaften nå er siste luke i denne kalenderen :)

Takk, Santos-Dumont! Du har et for lite publikum her på forumet. Jeg håper og går ut ifra at du har et større publikum i andre fora. Det fortjener du.

Du burde straks ringe opp Georg og fortelle at du selvsagt hadde trukket opp klokken for å sjekke at den virket, og at du misforstod spørsmålet, men dette var fordi du er så bekymret for bestefar & overtagelsen. Deretter bør du nok kvitte deg med bevismaterialet på ulike steder, hvor de ikke vil dukke opp igjen...

La du ikke merke til at Georg har stålkontroll på Zenith mens morderfetter er helt i tåka? Det er selvsagt Santos-Dumont som er Georg! Han fikk klokka si til slutt! :D

Takk for nok en fantastisk luke!

Du overgår deg selv dag for dag!!
Gleder meg som et barn til de gjenstående lukene :)

La du ikke merke til at Georg har stålkontroll på Zenith mens morderfetter er helt i tåka? Det er selvsagt Santos-Dumont som er Georg! Han fikk klokka si til slutt! :D

Neida, her tar du feil :D
Georg ble invitert bort på en mini-GTG, og lærer da S-D alt han vet om Zenith. Det Georg ikke vet er at S-D har hatt arsenikk i Napoleons kakekremen...og resultatet ser vi presentert i tråden her ;)

Ho ho.

Nei, du har gjerne rett, JoLu. :)

Utrolig bra. Som tidligere nevnt blir det gjerne til at jeg ser bildene på dagen og leser teksten på kvelde. Her har jeg altså sittet og glodd på bilder uten å få med meg at det er en fantastisk novelle mellom dem:p

22. luke - 2 dager igjen til jul

I dagens kalender så skjuler det seg nok en dobbel. Det begynner å dra seg til nå, og dette paret er to av mine aller største favoritter.

1Kalender.jpg

De er begge fra midten av 70-tallet, og altså den siste krampetrekningen før Zenith bestemte seg for å slutte å produsere mekaniske ur. (som nevnt tidligere, så tok de til vettet etter en stund)

De er i nær slekt. 03.0210.415 og 20.0210.415

2Beggestatic.jpg

Det vil si at den første har sølvskive og den andre er gullbelagt. Det er for øvrig den eneste gullbelagte kronografen Zenith laget på 60 og 70-tallet.

3WSgull.jpg

Den med sølvskiven ble produsert i 4.000 eksemplarer, mens den i gull ble produsert i 1.000. (samt 1.000 for det amerikanske markedet).

4WSSolv.jpg

Jeg har sagt og skrevet det meste om Zenith og El Primero fra denne perioden, så jeg lar heller parhestene være poster-klokker når jeg besvarer spørsmål dere har stilt. De som ikke har fått nok av El Primero-kronografer fra 69-75 kan sjekke ut denne glimrende forumsposten fra watchuseek.

5Beggemork.jpg

Q&A
Aller først vil jeg si tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger og fine kommentarer på kalenderen så langt. Jeg har ikke vært så flink med å svare tilbake i tråden, men jeg har lest hver eneste kommentar og uten disse tilbakemeldingene, tror jeg det hadde stoppet opp lenge før juleaften.

6TettSolv.jpg

Så noen spørsmål og svar.

Må innrømme at mine forventninger til luke 24 begynner å bli store.
Hører jeg tikkingen i det fjerne av denne:

(Video av Zenith Christophe Colomb til 1,4 millioner)

Jeg var aldri i tvil om hva som skulle i den siste luken, og jeg håper jeg klarer å overraske dere litt, men det er nok ingen Colomb, så jeg håper ikke folk blir skuffet. Å planlegge stigningen i kalenderen har i det hele tatt vært en liten utfordring. Man vil jo gjerne trå til litt fra start, men ikke gå tom. Og jeg hadde heller ikke lyst til at det skulle være et stort gap med mindre interessante klokker midt på.

I ettertid kunne jeg nok vært enda flinkere til å porsjonere ut klokkene, men da jeg først hadde tatt bildene i kalenderen var det vanskelig å gjøre om på rekkefølgen, så det ble som det ble.

I utgangspunktet hadde jeg egentlig tenkt å ha noe spesielt til hver søndag i advent, men tror jeg rotet det litt til da jeg la kabalen. Derfor virker nok rekkefølgen litt tilfeldig.

Men det er jo mye pent også, da… ;) (alle med El Primero-urverk samlet på et sted)

7AlleElPrimero.jpg

Hva slags kamera bruker du?

Jeg bruker et Canon EOS550D med en Sigma 17-70mm macroobjektiv.

En stor grunn til at jeg ikke har unbokset og vist frem så mange av klokkene tidligere, har vært mangel på skikkelig fotoutstyr. Så da kona ymtet frempå at det kanskje var på tide med et nytt kamera, så var jeg ikke så vanskelig å be.

Det er utrolig hvor mye bedre bildene blir med et skikkelig kamera, men mest avgjørende er muligheten for å sette innstillingene på manuell. Jeg er ingen mesterfotograf overhodet, men vet sånn noenlunde hva som skjer hvis man tar større og mindre åpning på blenderen. Ellers er det bare å sette på manuelt og skru på alle knappene og se hva som skjer. Gleden ved digital fotografering er at det bare er å prøve seg til det blir sånn noenlunde riktig.

En lysboks var også et must fant jeg ut. Og heldigvis så finnes det masse rimelige alternativer på nettet. Og med noen spotter og dimmere fra Clas Ohlson, så er man i gang.

8Lysboks.jpg

Jeg skulle ønske at jeg hadde hatt mye bedre tid til å ta bilder, og noen av urene fikk jeg bare tatt bilder av i en setting. (som dagens bilder). De gangene jeg har plukket frem urene flere ganger har jeg fått litt mer ut av dem.

9MedDeLuca.jpg

Også gleder jeg meg til denne kalenderen er over, så jeg kan sette meg ned i ro og fred en dag og virkelig prøve meg frem.

24 stk JLC i 2012??? :D
Drar du 24 luker med Hublot neste år? ;)

Jeg er sikker på en ting. Dette gjør jeg ikke igjen med det første. Da skal jeg i hvert fall være mye bedre forberedt. Men det er klart. Kommer det et klokkemerke og sponser neste års kalender, så…

Nei… Jeg tror det ville ha blitt litt tamt. Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde oppe trøkket uten å være ekte entusiastisk – slik jeg er i forhold til Zenith.

Men hvis det er noen andre som har lyst til å prøve noe tilsvarende en annen gang så hadde det vært helt topp. Man trenger jo ikke ha et ur til hver dag heller. Det er en glimrende måte å bli bedre kjent med urene sine på også, og selv om jeg visste litt om dem fra før, har denne kalenderen fått meg til å lære mye mer.

Hvis du noensinne vil prøve noe lignende, har jeg følgende råd:

1. Vær ute i god tid.
Og selv om du begynner tidlig, så kjør på underveis. Det hjelper ikke å være godt forberedt den første uka hvis du ikke gjøre noe underveis. Jeg har heldigvis ikke ligget bakpå så jeg er nødt til å niskrive morgendagens kalender ti på tolv, men jeg har kjent på følelsen av hvordan det må være å gjøre det, og det føles ikke godt.

2. Bruk tid på fotograferingen.
Å ta gode bilder av klokker tar utrolig lang tid, og jo lenger tid man bruker jo flere bilder tar man og jo lenger tid tar det å sortere ut de som ikke skal med.

3. Ha det gøy.
Ellers er det ikke noen vits.

10Detaljsolv.jpg

Er meget takknemlig for det ikke rent lite arbeid du har lagt i dagens luke (har du mistet jobben?)

Har ikke mistet jobben, men føles av og til som jeg har fått en ny en.

Jeg har alltid hatt som mål å fullføre det jeg setter i gang, og prøve å fullføre med stil. Hver gang jeg sliter litt med prosjekter og har lyst til å gi opp så tenker jeg på Dave Sim. Dave Sim er en tegner/tegneserieforfatter som en gang på 70-tallet bestemte seg for å lage en parodi på Conan kalt ”Cerebus the Aardvark”. Og han bestemte seg etter hvert for å distribuere den selv, og satt seg som mål å tegne 300 utgaver av bladet. 300 månedlige utgaver.

Det er mange utgaver. Totalt 25 år med tegneserietegning. Etter hvert så ble han en eremitt som bare tegnet og skrev, og deler av hans personlige liv og et par leie forhold til damer skrives inn i serien. Men han kjører på. Måned etter måned. Ting henger ikke alltid helt sammen, og referansene er etter hvert så mange at bibelen virker lettlest i forhold. I den siste boken begynner han faktisk å tolke sine egne tekster i forhold til bibelen, så han virker etter hvert litt gal.

Men uansett: Jeg liker innstillingen. Det blir en slags: ”The Show must go on” – følelse over det hele. Man kan ikke gi opp. Det er ikke et alternativ. Jeg skal ikke på noen måte sammenligne med min lille runde i desember, men jeg ser at akkurat som Sim har jeg hatt kontakt med leserne underveis, og det har alt hjulpet veldig på inspirasjonen.

11Gulldetaljer.jpg

Er (sett inn tilfeldig Zenith her) et godt kjøp?
Hvor mye er denne (sett inn tilfeldig Zenith) verd?

Først og fremst. Tusen takk til dere som har tiltro til at dere kan få gode kjøps- og salgsråd av meg. Mine egne penger og klokker er jeg rimelig slepphendt med, men jeg synes det er vanskelig å gi råd. Her er fire tommelfingerregler for de som har dobbelt sett med hender.

1. Eldre Zenither er som regel ikke så mye verd som man håper på. Hvis det ikke står noe spesielt (annet enn Zenith og eventuelt automatic) på skvien, så er den heller ikke så interessant for samlere. (det finnes et par unntak her, men de er få).

2. Hvis man skal gi råd om hva slike klokker er verd, så er det lettest å gi råd etter å ha sett urverket. Da kan man også til en viss grad regne seg frem til hvordan klokken ellers bør se ut, og om det er en re-dial eller franken av noe slag.

3. Når du ser en klokke er til salgs, så er det i utgangspunktet ikke et røverkjøp. Hvis den er et røverkjøp, så er det som regel noen som har vært ute før deg.

4. Det er mulig å gjøre kupp på for eksempel E-bay, men da må du være forberedt på å ta en sjanse på noen dårlige bilder eller lav feedback.

Som for eksempel bildet av et av dagens ur som var det eneste i annonsen.

12Forferdeliggull.png

Jeg kjente modellen og regnet med at den var penere enn på bildet. Og det hadde jeg jo rett i.

13Pengull.jpg

Jeg er litt nysgjerrig på hva du har lagt ut for klokkene med el primero...ser at man må opp i noen tusen USD for å komme noen vei..:)
Men du har gjerne samlet over en del år før prisene på vintage svingte seg oppover?

Jeg har vært fascinert av Zenith noen år, men kom nok ikke inn i markedet tidlig nok. Det dukker av og til opp noen auksjonsresultater og annonser fra salgssider fra noen år tilbake hvor det rett og slett er hårreisende lave priser på stilige klokker.

Men jeg forsøker å være så orientert at jeg ikke gjør dårlige kjøp. Men vet ikke hvor flink jeg egentlig har vært. Man kan være heldig å få kjøpt et ur med El Primero så billig som kanskje 1.000 usd, også koster de derfra og oppover.

Samlingen er heller et resultat av at jeg har prioritert et merke foran en bestemt og veldig dyr klokke. Med et par-tre unntak så er det ikke veldig dyre (tenker 30.000+) klokker i samlingen min, og da jeg for en stund siden fikk lyst til å klinke til skikkelig og kjøpe en ordentlig dyr (200.000+ klokke), så bestemte jeg meg heller for å fordele på flere klokker enn å kjøpe den ene. På den måten så har jeg klart å beholde ursamling som en hobby.

Tanken på å selge alle og kjøpe noe skikkelig fint, er jo der, men hvordan skal jeg kunne kvitte meg med disse?

14Meddelucatett.jpg

Hvor finner du klokkene du kjøper?
For det meste på Ebay og Chrono24.com – Annonser på klokkesider som Timezone er også fine, men hvis det er et godt kjøp så forsvinner de fort. På e-bay kan man som sagt gjøre kupp hvis man er villig til å ta sjanser. Men for å gjøre et godt kjøp, bør du derfor sørge for å være i dialog med selgeren. Gjerne be om bedre/andre bilder, og få navn som du kan sjekke ut på nettet.

Bortsett fra ”Prototype Diver” klokka som ble presentert i luke 14, så har jeg ikke blitt lurt på ebay, og den er jo også litt i grenseland.

På Chrono24.com så handler det om å få en god dialog med selger, og selv om klokkene som legges ut der ofte prises høyt, så er det av og til gode muligheter for pruting.

Jeg har også et par andre steder å kikke, men er såpass egoistisk at jeg holder dem for meg selv. Alle stedene er for så vidt funnet etter å ha surfet på nettet etter klokker, så det er ingen hemmelige sider, men jo færre om beinet, jo lettere er det jo å få tak i slike ur:

15Begge.jpg

Helt til slutt på jeg gjenta at det har vært veldig gøy så langt, og i dag fikk jeg tatt de siste bildene, så nå vet jeg at jeg kommer i mål. Og det er en god følelse, for det ble litt tidkrevende. Heldigvis har jeg nok av klokker å se på underveis.

16MorkSolv.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Denne tråden har vert helt fantastisk å følge :) ! En fantastisk prestasjon, å dele dette eventyret med oss på en så informativ og estetisk vakker måte :)

Takk for alt du vet, takk for at du deler !

Léon ;)