SBDC031 "Sumo" vs. SBDC029 "Shogun"

Medlem
6. aug. 2014
Sitter foreløpig med mitt første kjøp i nyere tid, Seiko SKX007 - fornøyd, men vil gjerne oppgradere noe.

Det skal være Seiko, sort, dykkerur, prospex, og har landet på enten Sumo eller Shogun. Ser at Sumoen omtales en del her på forumet, i motsetning til Shogun som ikke virker å være like populær. Sistnevnte er også noen tusenlapper dyrere. Personlig mener jeg Sumo har et sportslig preg mens Shogun er mer klassisk.

Legger merke til at urverket er identisk (CR15) så det koker ned til om kosmetikk og titan er verdt ca dobbel pris.

I skrivende stund heller jeg noe mer mot Sumo. Synspunkter?

SBDC029_MED.jpg SBDC031_MED.jpg

Tror du har destillert ned forskjellene ganske bra. Titan eller stål, og er titan verdt dobbelt pris? Jeg har vurdert begge to mange ganger, men landet på at Sumoen er for lang lug-to-lug for mine pikespeiderhåndledd, og Samuraien er for lite "bang for the buck". Til Shogun-pris er det mye annet morsomt, SBDC051 eller SBDC047, f. eks., eller å vente litt og gå opp en divisjon til MM300.

Når det er sagt, så liker jeg designet på Shogun særdeles godt, men her tror jeg bare du må følge magefølelsen.

Har hatt begge, synes ikke Shogun forsvarer dobbel pris av Sumo. Muligens at diashield? gjør at den holder seg bedre over tid. Var ellers noe med timeviseren og bezel som ikke gikk helt hjem hos meg. Men tror nesten den tar seg bedre ut på gummi enn lenke.
Har i dag en Sumo, godt fornøyd med den som røff beater. Domed saphire og MarineMaster viser hadde løftet den ytterligere. Bruker pt. min på gummi.
IMG_2434.JPG

Personlig hadde jeg gått for Shogun, da jeg synes Sumo blir litt for stor og uproporsjonert.
Men er ikke noe fan av titan, så hadde nok heller gått for en slik SBDC051

Sumo kan vel ses på som en litt flatklemt MM300 ;) Ville som de andre tatt steget opp og gått for den i midten, eller SBDC051 :D

Forresten kjipt at sumo med den brede kassen bare har 20mm lug width :(

363887d1327840434-mein-prospex-lineup-vergleich-von-sbdc001-sbdc007-sbdx001-sumo-shogun-mm-pict0044.jpg

Redigert:
Mange gode innspill. Tror sumo passer bra for øyeblikket, men blir vel neppe helt fornøyd før jeg får prøvd SBDX001.

Får en SBDX001 for 12-14k på bruktmarkedet er jo ikke det ille. Det er vel knapt mulig å få mer kvalitet for pengene i denne kategorien. Oppdatering følger!

Jeg hadde en Shogun (sbdc007) i et års tid. Den er behagelig på armen. Jeg veide min til 106g med full lenke, det er lite for en 44mm diver. Av en eller annet grunn syntes jeg ikke at den kler reimer spesielt godt, passer best med den originale lenken.

Vet ikke om det er mulig å oppdrive,
men en av mine Seiko-favoritter og sårt angrede salg er av "Spork" (SRP043)
Den har bedre proporsjoner enn sumo'n
og et heldig design og god nok lenke.
0067792391f322e3c779c3cbc39167c1--japan-dive.jpg

• Liker
Reaksjoner: Dr.Yes og ErlingK