Scuba diving med Seiko Sumo etter at klokken har blitt åpnet og justert?

Medlem
23. mai 2013
Sted
Norge
Etter å ha søkt og søkt uten å finne et tilfredsstillende svar, prøver jeg meg her.

Jfr. Seikos oversikt/informasjonskart over vann/trykk-bestandighet, Så rater klokka over "20 bar" -merkingen som kun anbefales til svømming og "shallow diving" som det heter. - Altså den står oppført som ei klokke som tåler Scuba diving (overraskende?).

Så strengt tatt så bør den ikke bare overleve en teoretisk test som simulerer stillestående vann, men også tåle svømmetak med mer på en dybde inntil 30-40 meter? Vel, så dypt skal jeg ikke, men kanskje halvparten.

Holder ikke min ovennevnte hypotese/egenressonement så bortfaller mest sannsynlig resten her, men det vet ikke jeg enda;)

Når klokka kommer fra fabrikk så er baklokket skrudd igjen med nm ut av en annen verden, maskinelt må være. Baklokket sitter hardt!

Sett at jeg får klokken åpnet og justert og at baklokket skrus igjen med håndkraft og et standard 2 eller 3 pins håndholdt verktøy. Jeg får så klokken trykktestet til 10 bar (standartest) hos urmaker. Den består.

Er det sannsynlig da at den vil ha trykkbestandigheten da hadde fra fabrikk, eller må jeg få noen med skikkelig utstyr til å skru igjen baklokket? (Skulle jo tro det holdt, da jeg ville tro at krona uansett er det svakeste leddet her?).

Noen her som vet, fysiker eller ei?

Edit: Litt usikker nå på om jeg postet i feil kategori.. Kanskje Urmakeri og DIY hadde vært bedre? Hvis-atte, om- atte... Sorry:)

Hei.

Jeg har selv vært på 20-30 meters dyp med en seiko som er merket med 10 bar. Så regner med dette skulle gå fint. ( denne hadde ikke skrukrone engang..)

Og med tanke på at krona er skrudd igjen for hånd så bør denne være det svakeste punktet ( mer slitasje på pakkninger også grunnet friksjon)
Men er vel ofte dobbel pakkning ved krona også? Ihvertfall på enkelte klokker.

Man skal vel også være forsiktig med og stramme baklokket for hardt? Ser ihvertfall på andre ting at om man strammer for hardt så kan det bli lekasjer.

• Liker
Reaksjoner: Fender77
Takker for svar! Det høres jo lovende ut! Ja, det er vel ikke noe poeng i å stramme så hardt at man ødelegger noe, men som nevnt så sitter baklokket steinhardt fra fabrikk. Så jeg tror at det skal noe til å gjenskape det manuelt med et håndverktøy

Tror den er festet med moment ( så ikke det blir for hardt) Min lokale urmaker bruker ihvertfall moment verktøy til montering av baklokk på dykke klokker ol. Gjøres for hånd har jeg sett.

Men om den besto 10 bar tror jeg du skal vri deg veldig i vannet for og få lekasje :p regner med pakkningen ble byttet.. : )

• Liker
Reaksjoner: Fender77