Seamaster alder/verdi

Medlem
4. nov. 2018
Sted
Moelv
Jeg har arvet en Omega Seamaster fra min bestefar. Klokka har egentlig bare ligget i en skuff i mange år, men fant den fram igjen under en rydderunde i går. Jeg ble litt nysgjerrig på alder evt verdi på denne. Begge mine besteforeldre er døde så ingen av dem kan naturligvis svare på når den ble kjøpt. Jeg kan bare huske at bestefar alltid brukte klokka og at det var stas å få lov til å trekke den opp. Klokka er i grei stand. Huset ser normalt slitt ut, glasset har en del riper og noen sprekker i kantene, tror det faktisk er i plast. Lenken er av metall og det står fixo-flex på den. Ellers så står det ikke noe annet på klokka enn Omega Seamaster og Swiss made nederst på skiven. Håper noen kan hjelpe meg med dette. Legger ved et par bilder så kan dere ta en titt.
20181103_153336.jpg
20181103_153302.jpg

• Liker
Reaksjoner: Larsnie
Hei @ArneK og velkommen til TS.

Det ligner på en Seamaster 30 Sub-seconds med manuelt verk Caliber 269. Uret har plexi-glass - så det stemmer med beskrivelse. Jeg er ingen ekspert, men tipper tidlig 60-tall. Verdi er avhengig av tilstand og hvorvidt det er original skive og visere. I tillegg øker verdien dersom uret kommer med original boks og eventuelle papirer. Lenka er som du skjønner ikke original men en fin utgave av fleksi-lenke fra et kjent merke.

Det er vanskelig å gi noen verdi på denne. Det er solgt noen tilsvarende i god original stand for et par tusen-lapper, Catwicki og EBay.

Personlig mener jeg du burde ta den med til en urmaker, få en service og deretter beholde uret!
Flott vintage som burde brukes.

Hei! Et flott ur som fortjener litt pleie. Er nok fra rundt 1960, fin størrelse og meget godt urverk. Jeg ville tatt det med til Simen Solvold (urtjenesten.no) eller Erik Sutterud (sutterud.no). Hvis du velger å selge, så kan du nok gå ut litt høyere enn to tusen, original sort skive trekker opp, i tillegg ser det ut til at kasse er i god stand. Men personlig ville jeg levert den til en av de ovennevnte urmakerne og satt på flott skinnreim. Lykke til!

Er storfornøyd med min fra 1959, servet av Simen S.:
IMG_4934.JPG

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Takk for svar. Var innom lokal urmaker for å høre om han kunne si noe om klokka. Han hadde ikke veldig god greie på disse, men han åpna klokka så vi fant serienummeret. Og etter det jeg har funnet ut på div nettsider så er det en 60 modell med 268 urverk. Denne blir å beholde. Urmakeren polerte glasset, og det ble veldig mye bedre. Bytta også ut eksiterende lenke med en sort i skinn. Regner med at denne ikke er restaurert av noe slag. Fikk bekreftet av min mor at bestefar hadde kjøpt denne ny, sannsynligvis hos en urmaker i Gudbrandsdalen. Legger ved noen bilder så får dere se.

Vedlegg

• 20181106_100027.jpg
    20181106_100027.jpg
    122 KB · Visninger: 0
  • 20181105_142436.jpg
    20181105_142436.jpg
    117 KB · Visninger: 0
  • 20181106_100001.jpg
    20181106_100001.jpg
    94,8 KB · Visninger: 0
Har selv to slike men med sølv skive og 269 verk, har merket meg at verdien sannsynligvis har steget endel på disse de siste årene og flere i normal original stand har oppnådd priser på mellom 4-5000 kroner på eBay, ser at noen forsøker å selge de til opp mot 8-10k uten at man vet om de faktisk blir solgt for slike summer.....

• Liker
Reaksjoner: ArneK