Seamaster ca 1954

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Hei. Jeg er ny her på forumet og er vel ikke akkurat hva man kalle spesielt kunnskapsrik på området. Men jeg har alltid hatt en viss interesse for klokker og min nysgjerrighet har økt etter hvert som jeg nå pakker ut en del gamle klokker som jeg nettopp arvet etter min far.

En av disse er en gammel Seamaster hvor kronen mangler og jeg tror at skiven har en litt for gyllen patina. Skive, visere og tall har omtrent samme farge. Antar at skiven ikke skal være fullt så gullfarget. Viserne på min har ikke sortlakkerte spisser, de er i gull (gullforgylt) helt ut. Kasse og lokk er i stål og det ser veldig bra ut. En jeg fant på nettet med nesten identisk serienummer var fra 1954, så jeg antar at denne også er det.

Dette er en klokke jeg ønsker å beholde og bruke en gang i blant. Jeg liker størrelsen og designen, men kunne gjerne vært foruten den gulaktige skiven.
Jeg ønsker ikke full restaurering, men den trenger sikkert en skikkelig service, ny krone og kanskje litt pussing av skiven.

Noen som vet hvilken farge skiven hadde da den var ny?
Kanskje skiven bør forbli urørt og dermed beholde patinaen som den er?
Hvor bør jeg levere den til service, fortrinnsvis på østlandet?
(...jeg bor i Valdres)

Om noen ønsker å dele litt av sin kunnskap om akkurat denne klokken vil det selvsagt bli satt stor pris på også :)

Legger her til noen bilder av min egen klokke. Beklager kvaliteten, men det var det beste jeg fikk til:

OmegaSeamaster001.jpg

OmegaSeamaster003.jpg

OmegaSeamaster004.jpg

OmegaSeamaster005.jpg

Jeg fant blant annet en gammel Seamaster og etter litt leting på nettet har jeg kommet frem til at den er så og si identisk med den i linken under her. Min er nok i noe bedre "shape", men kronen mangler og jeg tror at skiven har en litt for gyllen patina. Skive, visere og tall har omtrent samme farge.

Kanskje skiven bør forbli urørt og dermed beholde patinaen som den er?
Hvor bør jeg levere den til service, fortrinnsvis på østlandet?
(...jeg bor i Valdres)

Om noen ønsker å dele litt av sin kunnskap om akkurat denne klokken vil det selvsagt bli satt stor pris på også :)

Hei,
Jeg ville beholdt skiven med patina. Orginal skive er best. Dessuten er det relativt dyrt å få laget en ny. Ta med klokken til en urmaker, han vil gi deg pris på rens, ny stem/krone, glass, pakning. Helst bør kronen være orginal med Omega logo.

Heisann, nå fungerer ikke linken du har lagt ut der. Du kunne ikke tatt noen bilder av klokken og lagt ut? Mye lettere å si noe fornuftig da. :)

Heisann, nå fungerer ikke linken du har lagt ut der. Du kunne ikke tatt noen bilder av klokken og lagt ut? Mye lettere å si noe fornuftig da. :)

Sånn, da var det gjort.

Den ville nok tatt seg litt bedre ut om jeg hadde pusset litt på den, men her er den slik den var da jeg plukket den opp fra skuffen.

Det er en nydelig Omega Seamaster med et bumper urverk.

Bumper betyr, som du kan se selv på urverket, at rotoren ikke snurrer fritt 360 grader. Den blir stoppet av to bumpere. :)

Såvidt jeg kan se er det cal. 344 urverket du har der. :)

Om du søker på Omega Seamaster cal. 344 vil du finne en del info. Orginalt har nok fargen på urskiven vært kremhvit, men jeg ville ikke endret på denne.. Misfargingen og ripene er en del av urets historie i familien. :) Puss glasset og kos deg med det! :)

Jeg synes også i utgangspunktet at patina er fint, og spes da patina på et ur med høy sentimentalverdi. Men i motsetning til mange av de andre, vil jeg råde deg til og sjekke opp hva det vil koste deg og få skiven "ny". Jeg synes den var såpass ujevnt patinert og flekket.
Men uansett, en nydelig vintage omega!

Tar meg den frihet og slenge opp ett bilde av min:) seamaster 1964
DSC00115.jpg

Takker for gode tilbakemeldinger.

Den 64-modellen var virkelig flott, og ettersom min klokke ikke har vært i familien fra begynnelsen av, og dermed ikke har noen affeksjonsverdi for meg, vil jeg nok vurdere en oppgradering av skiven. Må finne en fin rem, likte den sorte som du har på din.

Skal logge meg inn på omega.ch i løpet av natten og se om jeg kan tilegne meg litt mer kunnskap.

hm, kan se ut som om det har begynt og koste spenn. Før kunne man da virkelig bare logge seg inn, kunne man ikke det da? Det mener jeg at jeg i alle fall har gjort tidligere.

http://62.73.172.167/cu_vintage/index.php

Her er det i alle fall muligheter til en del info, er det ikke??

Flott, takk skal du ha. Her fant jeg alt jeg lette etter - og vel så det ;)
Vet ikke om det å gå inn på den siden er av det lureste jeg har gjort. Kjenner på meg at det blir lite mat på kjerring og unger i tiden som kommer...

Bare hyggelig:) Brukt dette selv til å finne en del info om mine to vintage Omega! Og jeg liker godt at Omega selv har laget et slikt "vintagemekka" for deres ur!

Jeg har en Seamaster ( 600? ) som jeg fikk tilbake i går etter reparasjon og service. Det kom på nærmere 3K inkl. ny, uoriginal lærreim - men jeg synes det var verd hver ei krone! Den ser prikk likedan ut som bildet av en Seamaster 30 her i tråden, men det står bare "Seamaster" på min. Det står "automatic" på tallskiva, men det er det definitivt ikke! Den må trekkes.

Uret fikk jeg av min far tidlig på -70tallet. Den har ligget uvirksomt i ei skuff i over 20 år, med sprukket glass. Sakka kraftig gjorde den også, så nå var det på tide med overhaling. Den er passe stor, enkel - minimalistisk, nesten. Den må trekkes og vises oppmerksomhet anna hver dag - og etter overhalinga, ser det jaggu ut til at den går tilfredsstillende stødig. Den har ikke hatt noe avvik på over et døgn, og jeg vil tro at noen sekunder + - på et eldre, erverdig urverk fra seint -50tall eller tidlig -60tall, må sies å være heilt akseptabelt?

Jeg har ikke rukket å ta bilder enda, men det kommer. Noen som kjenner til urverk eller andre detaljer om disse godt voksne Seamaster'ene?