Seamaster som lekker!

Medlem
10. feb. 2009
Sted
Bergen
Har nettop vært på ferie på Lanzarote og badet i sjøen og bassenget hver dag. Til min store skrekk oppdaget jeg at det dugget i glasset på min Omega Seamaster 2531.80!! Den skal være vanntett til 300meter! Jeg fikk den trykktestet for ca 6 månder siden så dette er for dårlig Omega og Protidurmakere! Jeg kom hjem i kveld (lørdag) og fikk åpnet baklokket og lagt den til tørk. Det er ikke noe skade så vidt jeg kan se og pakningen virket myk og god. Skal få den levert inn på mandag for rep. Slapp unna med skrekken :)
En ting er sikkert Omega dykkerur er ikke Rolex submariner ;)

6mndr siden trykktest?
Hvor gammel er klokken?

Ville undersøkt mulighetene for at urmakeren som tok trykktesten også tok servicekostnadene nå. Det anbefales trykktest hvert år om du bader med klokken, og du er jo godt innenfor det..!

Helt enig med rousp, dette er grunnlag for reklamasjon.
Har god erfaring med Protid, så jeg tror helt sikkert at dette ikke er noe problem.

Klokken er fra 2006. Den har ikke vært i mitt eie siden ny men jeg fikk den trykktestet høsten 2010 av en Protid-urmaker i Bergen som selger Omega (uten å nevne navn). Jeg er ikke mye fornøyd med Omega! Mange sammenligner Seamaster med Rolex Submariner men jeg vil påstå at det er milevis i forskjell på kvalitet. Tror nok det blir min siste "moderne" Omega, får holde meg til vintage Omega.

Er vel heller urmakeren som er problemet her, ikke klokken.
Omega er flotte klokker av bra kvalitet, selv om bare Rolex er Rolex.:p

Håper det ordner seg, lykke til.

Er vel heller urmakeren som er problemet her, ikke klokken.
Omega er flotte klokker av bra kvalitet, selv om bare Rolex er Rolex.:p

Håper det ordner seg, lykke til.

Takk for det :) Jeg er bare ikke fornøyd med Omega og urmakeren, tenker det skal mye til å få en klokke som er vanntett til 300m til å lekke når pakningen i baklokket er myk og fin uten synlige skader. Det må være heliumventilen eller kronen som lekker.
IMG_2295.jpg

Alltid dumt når slikt skjer!

Men, et par spørsmål (uten å være kritisk):

1. På bildet later ikke kronen til å være helt innskrudd. Var den det da du badet?

2. Du har tatt av baklokket selv. Har du gjort det tidligere, altså etter trykktestingen i høst?

Dersom svaret er ja på ett, eller begge, bør du nok være ydmyk når du går tilbake til urmakeren ;)

Jeg har for øvrig aldri hatt problemer med de Omega-klokkene jeg har eid :)

Håper det ordner seg med urmakeren og at du ikke blir helt skremt bort fra Omega!

Jeg er alltid påpasselig med å skru inn kronen og event. heliumventil når jeg bader. Jeg har heller ikke for vane å åpne en trykktestet dykkerur ;) Grunnen til jeg tok av lokket er for å få tørket den ut i påvente av at jeg får levert den inn mandag. Med andre ord en nødreperasjon, det blir vel lenge til vi får døgnåpen "legevakt" for klokker :)

Er vel ingen vits å kalle alle Omegaer noe dritt når man har hatt litt dugg i én klokke. Tviler på at absolutt alle Rolexer som noen gang er produsert har holdt vannet..
Kjedelig at det skjedde, men det er ingen grunn til å nevne opptil flere ganger at Omega er noe dritt og at man bør kjøpe Rolex. Jeg har aldri hatt problemer med min 2255.80.

Når man legger 20-50k på bordet for en klokke som skal være vanntett til 300m så skal den være tett, uansett om det er en Rolex eller Omega semmern.

En trykktest beviser kun at klokken er tett der og da, hvordan skal urmakeren kunne vite om den er tett om 6mnd hvis pakninger ikke er byttet?

De fleste urmakere sier at man trenger service ca hver 5 år og min klokker er ikke fullt 5 år men jeg har fått den trykktestet med jevne mellomrom.

En urkasse vil ALLTID inneholde fuktighet da luft generelt vil inneholde en viss mengde vann. Når en bruker en klokke i feks basseng eller badstu, vil en ofte kunne se konsentrert dampskygge på innsiden av glasset. Dette er ikke pga en utett kasse, men den "naturlige" fuktigheten i kassa vil konsentrere seg på innsiden av glasset grunnet varmen som kassen blir utsatt for. Derfor skal en ikke bruke klokker (uansett type) i veldig varme rom som badstu. En kan også få den konsentrerte duggskyggen på innsiden av glasset når en bruker klokka i sola og ved særlig varme dager.
Dette gjelder som sagt både dykkerur og penur og har ingenting med tetthet og gjøre i det hele tatt.

Dette problemet forteller ingen verdens ting om klokkemerker og skjer like gjerne på en Rolex som en Omega eller Seiko for den saks skyld. Dette problemet er eliminert på klokker med gass eller oljefylt kasse, noe en kan finne hos merker som Sinn.

Har opplevd akkurat det samme.. 2 ganger, faktisk! Med to forskjellige seamastere.. 1. gangen husker jeg ikke helt hva som skjedde (8 år siden..) 2. gangen var jeg på 50 meters dyp, da jeg oppdaget at heliumventilen var åpen. Hadde skrudd den til ordentlig før dykket, men den hadde på ett eller annet vis åpnet seg. Jeg kommer ikke til å bade mer med den klokken! Hvis jeg har den på meg og skal dusje sjekker jeg alltid ventilen før jeg går inn i dusjen. Et fåtall av gangene har jeg merket at den har vært åpen. Fortsatt noen ganger for mye, i og med at det er en dykkerklokke, som skal være vanntett til 300 meter.

For meg dreier kvaliteten på en klokke seg nesten like mye om serviceapparatet rundt som selve klokken. Dette dreier seg om finmekanikk som aldri vil være 100%. Jeg har sluttet å sette som absolutt krav at det aldri skal være feil med dyre ur. Har innfunnet meg med at (som ellers i livet) et eller annet alltid vil gå galt også med high-end ur. Det som imidlertid er ekstremt viktig for meg er å bli behandlet bra når noe går galt. Når jeg bruker mye penger på en klokke forventer jeg at forhandler tar meg på alvor når jeg kommer med en reklamasjon. Så lenge det er på plass kan jeg leve med at det innimellom er ting som er galt med klokka.

Takk for det :) Jeg er bare ikke fornøyd med Omega og urmakeren, tenker det skal mye til å få en klokke som er vanntett til 300m til å lekke når pakningen i baklokket er myk og fin uten synlige skader. Det må være heliumventilen eller kronen som lekker.
IMG_2295.jpg

Hei!
Tipper det er krona som bør byttes, pakningen blir tørr og bør byttes etter 2-3 år.
Hvis du kikker i instruksjons boka, tror jeg det står noe om det der;)
Lykke til