Sebago Spinnaker Docksides - spørsmål om impregnering

Andreaskh

UTESTENGT
Medlem
6. juli 2013
Sted
Oslo, Nordstrand
Hei alle skoentusiaster!

Jeg har nylig kjøpt meg noen Sebago Spinnaker Docksides som er i nubuck/skinn. Da jeg tidligere har bevist jeg ikke klarer å ta vare på skotøyet mitt, ønsker jeg nå å ta vare på disse. Kanskje det blir et par til utover sommeren om disse ikke blir stygge med en gang.

Av det jeg har lest på nettet bør man børste av skoene med en børste før impregnering. Skoene er uprøvd, antar da at man ikke trenger å bruke noen børste? Videre leser jeg at man bør bruke Mokkaspray og eventuelt impregnere skoene om de tiltrekker seg vann. Hjemme fant far frem en Boston Raingard Allover sprayboks som det står egner seg for både skinn, nubuck, mokka og tekstil.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør gå frem nå. Funker den boksen jeg har liggende hjemme? Hvis ikke, hva bør jeg eventuelt kjøpe og bruke?

Bilde av sko:

sebago_spinnaker-25573981-1_zpso0uahqlz.jpg
[/URL][/IMG]

link til sprayen hjemme:

http://www.timarco.com/no/sko/skopleie/boston-raingard-allover

Skulle gjerne ringt en skoforretning, men dette kom jeg ikke på før det meste var stengt i dag. Takker derfor på forhånd for alle svar og bidrag!

Ønsker ellers alle en god påske! :)

Andreas

EDIT: Jeg har gått utifra at skoene er nubuck, men noen som har disse og vet med sikkerhet? De kan vel være semsket skinn og, antar jeg..

Redigert:
Hei alle skoentusiaster!

Jeg har nylig kjøpt meg noen Sebago Spinnaker Docksides som er i nubuck/skinn. Da jeg tidligere har bevist jeg ikke klarer å ta vare på skotøyet mitt, ønsker jeg nå å ta vare på disse. Kanskje det blir et par til utover sommeren om disse ikke blir stygge med en gang.

Av det jeg har lest på nettet bør man børste av skoene med en børste før impregnering. Skoene er uprøvd, antar da at man ikke trenger å bruke noen børste? Videre leser jeg at man bør bruke Mokkaspray og eventuelt impregnere skoene om de tiltrekker seg vann. Hjemme fant far frem en Boston Raingard Allover sprayboks som det står egner seg for både skinn, nubuck, mokka og tekstil.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør gå frem nå. Funker den boksen jeg har liggende hjemme? Hvis ikke, hva bør jeg eventuelt kjøpe og bruke?

Bilde av sko:

sebago_spinnaker-25573981-1_zpso0uahqlz.jpg
[/URL][/IMG]

link til sprayen hjemme:

http://www.timarco.com/no/sko/skopleie/boston-raingard-allover

Skulle gjerne ringt en skoforretning, men dette kom jeg ikke på før det meste var stengt i dag. Takker derfor på forhånd for alle svar og bidrag!

Ønsker ellers alle en god påske! :)

Andreas

EDIT: Jeg har gått utifra at skoene er nubuck, men noen som har disse og vet med sikkerhet? De kan vel være semsket skinn og, antar jeg..

Nå vet jeg at du etterspør råd om impregnering, men utifra egne erfaringer så trengs ikke impregnering på disse i spesielt stor grad. Er selv inne i tredje sesong med et par av mine spinnaker nå (lyse/beige og blå) og de er fremdeles like fine. De har dog ikke blitt brukt unormalt mye. Har et par vanlige docksides også som ble kjøpt samtidig, som jeg så og si har bodd i hver sommer siden de ble kjøpt. De begynner å vise tegn til slitasje først nå, og det er etter å ha vært innom en del av Europas dansegulv i fjor sommer