Segway

Medlem
11. okt. 2009
Sted
Oslo
Har lekt litt med ideen om å gå til innkjøp av en Segway, en tanke som ikke akkurat ble mindre etter å ha sett den svenske serien "Solsidan".

Kom over en på Finn.no som lå ute til 30.000, men den ble solgt rimelig kjapt. En kjapp tur over grensen til Sverige kan nok gjøre at jeg kommer over en lignende til tilsvarende pris.

Så er det dette med lovlighet. I følge politiet i Norge (partybremser de luxe) så er den ikke lovlig hverken på offentlig vei eller privat grunn. Men til bruk på hytta til og fra butikken og diverse småturer så kan det umulig være noe farlig. Tror aldri de veiene har sett en politibil noen sinne heller.

Er det noen her som har kjennskap til dette kjøretøyet? Det ser jo unektelig moro ut - og det trigger kjøpelysten noe så innigranskauen..

Utrolig moro en liten stund.

Hei. Prøvde NTNU sin Segway for noen år siden, og kan informere om at det er sykt moro å kjøre rundt på en i 5 min. så dabber det litt av. Når følelsen av det nye og spennende har gitt seg er det egentlig bare et rimelig ubrukelig fremkomstmiddel som man går lei av.

Ikke er det noe særlig opp bakker og du skal være veldig forsiktig hvis du skal over en dørterskel, så kan tenke meg at en fortauskant el. fort kan sette en enda raskere stoppe for moroa. Nå skal det sies at dette var en eldre modell som jeg prøvde, og at nyere versjonen/modeller muligens er litt mere brukbare utendørs.

Grunnen til at Segway er ulovelig i Norge er vel for at det ikke er noen sikkerhetsmekanisme/brems som kan stoppe den hvis føreren får et illebefinnende og falle el. når en står på, for da vil jo Segwayen i verste fall akselerere for å stoppe dette (er jo hele prinsippet bak. ivertert pendel) og man har da null kontroll. Så hvis dette skulle skje og man skulle være så uheldig å ødelegge noe (biler eller andre dyre ting som står gatelangs) eller skade noen, så tror jeg man sliter litt med forsikringen etterpå.

Hadde jeg hatt 30K jeg ikke kom til å savne så kan det jo være artig, men hvis ikke, så ville jeg dratt et sted det var lov og prøvd/leid en til det ikke var noe artig lengre. Men det er bare min mening da.

Håper mitt svar var til hjelp.

Takk for utfyllende svar, SimSVa. Kan forstå at interessen kan dabbe av etterhvert, opplevde det samme med vannscooter. Kjøpte meg det for et par somre siden og kan ærlig innrømme at de første turene var morsomst, men allikevel var det gøy å ha. Solgte den etter sommeren, men tar meg selv i å stadig vekk sitte på Finn.no og kikke rundt på en ny en for den kommende sommeren. Samme er det nok med Segwayen - men man vet ikke hvordan det er før man har prøvd.

Har i hovedsak kikket litt på i2 og X2-seriene, og tror forøvrig at X2 er den beste da den kan brukes på røffere underlag. i2'n er vel mer for bybruk på asfalt, og jeg tror jeg hadde glatt kommet i klammeri med politiet om jeg skulle farte rundt i Oslos gater på den. Prismessig så ser jeg at X2'n ligger en god del over i pris, men har kikket litt på eBay og der kan jeg få et pent eksemplar for rundt 35k. Og det frister. Voldsomt. Blir kanskje en tur over, med en særdeles velfylt koffert (og tung) på vei hjem :p

Alternativet blir å bruke de 30 k på en Rolex, et skummelt utsagn å komme med her på TS, men føler det er på tide med et lite leketøy igjen. Og der er Segway perfekt ;)

Prøvde en sånn en på en konsernkonferanse i 08. Morro i 10 minutter så overtok guttegenet i meg og jeg måtte pushe litt ekstra for å underholdes, noe som endte med at jeg krasjet i en gretten tysker.

Morro å prøve men for 30 lapper hadde jeg heller kjøpt en submariner eller en brukt cross/trial sykkel.

Hehe, kan forstå at det er lett å pushe det litt for langt og gå saftig på trynet. Dette YouTube-klippet viser det relativt greit: http://www.youtube.com/watch?v=pmLLGYn9Fo8

Fornuften i meg sier at jeg bør holde meg unna og la kronene gå til andre formål (les: et ur til..), men det virker bare så gøy! Gadget-faktoren er sinnsykt høy!

Jeg prøvde en som NITO viste fram på HiO for noen år siden. Jeg kan vel bekrefte det de andre har sagt, det var gøy en liten stund, men den begrenser seg såpass at spenningen dabbet av ganske raskt. Tror neppe jeg hadde investert i en, hadde hell gjort som Divident sier og kjøpt meg en artig krosser eller lignende.
Men vi har jo alle forskjellige behov;)

Jeg leide en på torget i Firenze for et par år siden. Det var som alle andre sier, det var skikkelig gøy i starten, men jeg hadde problemer med å la meg underholde den halvtimen jeg leide den for. Hadde det vært lovlig og akseptert å kjøre rundt i byen på sightseeing med den hadde det vært noe annet, men jeg skjønner godt at det ikke er lov. Veldig lett å bli ivrig å sneie ned noen rundt et hjørne!

Fremkommeligheten er ikke allverden, og den jeg hadde kom seg omtrent like godt frem som en rullestol, vil jeg anslå. Det vil si at jeg var avhengig av handicapramper og lignende for å forsere hindringer høyere enn 4-5 cm.

Vi har to stykker på jobben, har til og med kjørt tur innover maridalen med de. Veldig velidg kule, men også relativt dyre å holde i drift. I sverige er det blitt lov å kjøre med de, i Norge mangler det fortsatt tilatelser. ...vi har aldri blitt stoppet av politiet

Vi har to stykker på jobben, har til og med kjørt tur innover maridalen med de. Veldig velidg kule, men også relativt dyre å holde i drift. I sverige er det blitt lov å kjøre med de, i Norge mangler det fortsatt tilatelser. ...vi har aldri blitt stoppet av politiet

Moro å høre!:) Når du sier dyre å holde i drift, hva tenker du på da? Mye vedlikehold?

Tror du trekker mer damer på en classy Vespa med tilhørende outfit og naturligvis 312 på armen.

Må si jeg liker engasjementet her ;) Er ikke dametrekking jeg hadde som mål for øye, men en mer morsommere måte å ta meg til butikken på. Men klart, det er jo en bonus! 312'n trekker vel mer damer enn alt til sammen, gjør den ikke? :D

Jenter har ikke snøring på klokker vettu.. man må ha en kar i lokalet som kan si wow for at jenter blir imponert.. og nå om dagen sier jo ofte rare karer wow for en stor nixon...

Det som funker best er enten en vespa, eller en kveld med slikt inntak/avslutning; http://www.aeirfc.co.uk/AEI photos/Misc/2007_Art_Birthday.JPG

(hvaslags klokek har han mon tro?) For ikke å nevne sverdet...

Må si jeg liker engasjementet her ;) Er ikke dametrekking jeg hadde som mål for øye, men en mer morsommere måte å ta meg til butikken på. Men klart, det er jo en bonus! 312'n trekker vel mer damer enn alt til sammen, gjør den ikke? :D

Leide Segway i Stockholm og var på sightseeing med den. Holdt vel på i nesten halvannen time, med de første 20 minuttene i et parkeringshus der vi ble kjent med de. Kjørte med broren min, og etter at vi klarte å bremse og svinge ble det jo et par vennskapelige kappløp mens vi ventet på resten, og så var det sightseeingen.
Jeg likte det ihvertfall veldig godt, og det ga absolutt mersmak. Nå kjørte jo ikke vi bare rundt på et messeområde, men vi kjørte på sykkelfelt og fortau gjennom Stockholm, og jeg hadde det dødsgøy hele tiden. Vi kjørte opp på gresset i parker, kappkjørte med hverandre, prøvde å få de til å spinne på grus og masse annet moro.
Skjønner godt at det blir kjedelig å bare kjøre de innendørs, og dessverre er det jo ikke lov å kjøre de i Norge, så vet ikke om jeg faktisk hadde kjøpt en så lenge jeg bor her. Hadde nok vurdert det kraftig dersom jeg bodde i et land der de har åpnet for Segway som fremkomstmiddel.

Drar opp en gammel tråd... Jeg tror jeg må ha meg en Segway!

Kawatching; hva har vært problemene med deres?
Ser X2 ligger brukt på eBay fra rundt $6k inkl frakt. Da kommer den vel på rundt 45k inkl. mva, det er jo en veldig god pris. Ser det finnes noen svenske forhandlere, får ta kontakt å høre hva de kan hoste opp.

Ta kontakt hvis du har en, fortrinnsvis X2, som de vil selge eller bytte i en klokke kanskje:confused:

Hei Mogens

Ja, vi har hatt problemer med begge vi har. Mest av alt småting, men sist nå måtte batteriene på begge byttes. Dette var en ganske kostbar affære uten at jeg husker eksakt beløp

Nå skal det sies at våre er blitt brukt ganske hardt:)

Tok noen måneder, men da er Segwayen på plass! Har jo kjørt noen ganger før, men følelsen av å cruise rundt i nabolaget tar kaka:D "The Segway-grin" er ingen overdrivelse og for en konversasjonsstarter! Alle skal ta en liten prat, fortelle om den gangen de leide eller se på vidunderet:p

[video=youtube_share;pmLLGYn9Fo8]http://youtu.be/pmLLGYn9Fo8[/video]