Samlerobjekt selges. Disse ser man ikke mange av. Mye av årsaken er at de ble produsert i et begrenset opplag mellom ‘91 til 96’, kun for det japanske markedet.
Da denne klokken ble produsert, kom den med det som var verdens første quartz kronograf som kunne måle hundredeler.
Med dette urverket viste Seiko hva de var gode for, og klokka ble på denne tiden ansett som en teknologisk nyskapning.
Selv i dag er det sjeldent man ser urverk som er like innholdsrike som denne.
Denne klokka kan som nevnt måle tid ned til hundredelen. I tillegg har den også en gmt-funksjon for å måle tiden i andre tidssoner.
Tar man en titt på klokka, ser man hele 9 visere (!) Dette urverket ble laget av Seiko i forbindelse med OL i Berlin i ‘92.
Dette eksemplaret har integrert lenke. Lenka har god tyngde og føles på ingen måte skranglete. Den er nå tilpasset 18cm håndledd, og to ledd medfølger for å utvide ved behov. Lenka er i meget god stand og har ingen stygge riper eller skrammer.
Det samme gjelder selve kassen. Her er metallet blankt og fint som det skal være, og du skal se nøye for å oppdage riper. Viser til ærlige bilder for stand. Her mener jeg den ser enda bedre ut i virkeligheten.
Mineralglasset har derimot litt skrammer. Disse ser du i det rette lyset, men de «forsvinner» også i andre type lys. Som f.eks innendørs. Skulle du få lyst til å kjøpe nytt glass finner du dette på eBay (jeg har en link til rett glass der).
Denne klokka har akkurat vært hos urmaker for bytte av pakning på baklokket og batteribytte. Den besto og trykktesten, men anbefaler likevel ikke å ha denne i nærheten av vann. Til opplysning ble den ved produksjon laget vanntett til 150m, slik en real sportsklokke bør.
Tørre fakta
1. Urkasse i rustfritt stål. 41 mm diameter på det bredeste punktet, 38,5 mm ved bezelen, 10 mm tykk.
2. Vannbestandighet på 15 bar (avhengig av modellen).
3. Flatt mineralglass
4. Ni visere.
5. Luminiserende materiale basert på promethium for time-/minutt-/sekundvisere og på indeksene.
6. Ur med lenke veier omtrent 115 gram.
7. Quartz-mekanisme med stoppfunksjon og uavhengig justerbar 12-timers og 24-timers viser for militærtid (GMT) eller andre tidssoner.
8. Dag-/datovisning med hurtigskifte.
9. Kronograf med 1/100-dels sekund og 12-timers funksjon, inkludert brukerjusterbare visere på alle kronografens avlesninger.
Den sitter utrolig komfortabelt på armen, med sin lave profil og komfortable lenke.
Den er nå klar for ny eier og selges til 5000 kr + valgfri frakt. Hverken boks eller papirer medfølger, men legger den i en tredjepartsboks ved frakt.
Instrukser for dette urverket ligger på nettet. Kontakt meg, så kan jeg sende link.
Har mange kjøp og salg bak meg, og kan vise til referanser.
Spesielt interessere bør ta en titt på demofunksjonen av klokka her.
Vedlegg
Redigert: