Seiko nr.1 i Europeisk kåring

Godt spørsmål. Det har også vært diskutert tidligere her inne. Hvorfor er det ikke flere Spring Drive osv.

Den GS du linker til er vel nærmere en konkurrent til Explorer enn til Submariner, men det finnes også GS dykkere. Etter hva jeg har kunnet lese meg til på diverse klokkeforum er det Marinemaster SBDX001 som har flest tilhengere. Urverket er det samme som man finner i GS. Marinemaster har i enkelte kretser en form for kultstatus og mange mener at en klokkesamling ikke er komplett om denne mangler.

Nok om det.
Seiko er inhouse tvers igjennom. De beste urverkene fra Seiko kan måle seg med hva som helst fra ETA. Ifølge blodfansen kan disse verkene måle seg med hva som helst... Byggekvaliteten totalt er god - fullt på høyde med det beste fra Sveits, vil enkelte hevde. Kvalitetsfølelsen er topp. Mange av modellene faller godt i smak også i den vestlige verden. Ja, hvorfor finnes det ikke flere Seiko/Grand Seiko på sonen?

Et tenkt scenario:
Du skal kjøpe deg en diver. Du liker Submariner. Du finner ut at Grand Seiko Spring Drive Diver er et flott alternativ. Kanskje et enda bedre alternativ. Sannsynligvis minst like bra som Suben - på alle måter. Prisen er den samme, give or take a few dollars. Men, hva velger du?

Jeg tror du ender opp med Sub.

Hvorfor?
Tja. Merkevaren Rolex er vel blant de sterkeste i verden. Innen klokker er den udiskutabel. Det gir mer cred med Rolex i de aller fleste kretser og spesielt på Fugleberget (les: sonen). Annenhåndsverdien kan ikke sammenlignes - i favør Rolex.

Nei, nå får det være nok. Like før jeg hiver meg rundt og bestiller er Seiko :cool:

Kvalitet er ikke nok, det må være det riktige navnet også dessverre. For min del hadde GS titan diver vært svaret om den hadde vært 40-41mm og ikke 44,2mm. Den har alt bortsett fra størrelsen for min del.

I fare for og overeksponere denne klokken må jeg beklage hvis noen begynner og bli litt lei av denne.
Er bare så utrolig fornøyd med denne klokken......Alle mine klokker blir stort sett flippet etter kort tid. Finner ikke roen eller kjærligheten til div klokker. Men denne seikoen snakker rett inn i mitt horologiske hjerte. Dette medførte til at jeg kjøpte tilbake denne etter en tid. At jeg solgte den smerter meg fremdeles. Men nå er den min for evig tid.
Rart at en slik "dings" skal bety så mye for meg....Kan ta frem klokken på kvelden og sammen mediterer vi. Den gir meg faktisk energi,samt roer meg ned når en travel dag skal pulses ned. Da er den flytende sek viserer min terapaut. Kona syns jeg er gal....er jeg det kanskje ? nei da,- dette er lidenskap satt i system.

Så til opplevd byggekvalitet.....Kassen og finishen er helt enorm,samt lenken er pompøs og stoisk estetisk,og en ypperlig partner til kassen som igjen vokter på urverket.. Det og vite at hele skiten er skrudd sammen på seikos egen hjemmebane gir også en god rysning i kroppen.

Men som noen sier,annenhånds verdien er fort halvert etter at du clappser på deg klokken og stolt skrider ut fra ADèn din. En annen ting er at service på Spring drive verk er,og blir en lang reise for klokken. Det sies at kun er 5 urmakerer som kan ta service på disse. Og de spiser ikke geitost og vossafår.

Kan på det sterkeste anbefale denne klokken og Spring Drive verket.

Mvh
Timebandit

t021.jpg
[/IMG]
t024.jpg
[/IMG]
t023.jpg
[/IMG]
seiko001.jpg
[/IMG]
seiko031.jpg
[/IMG]
seiko022.jpg
[/IMG]
seiko030.jpg
[/IMG]
Seikohstbilder015.jpg
[/IMG]
Seikohstbilder018.jpg
[/IMG]

Så til opplevd byggekvalitet.....Kassen og finishen er helt enorm,samt lenken er pompøs og stoisk estetisk,og en ypperlig partner til kassen som igjen vokter på urverket.. Det og vite at hele skiten er skrudd sammen på seikos egen hjemmebane gir også en god rysning i kroppen.
t021.jpg
[/IMG]
Seikohstbilder018.jpg
[/IMG]
Du har jo vært innom det meste med visere etterhvert, kan du si noen ord om følt kvalitet osv opp mot de andre juvelene du har/har hatt inne?

Du har jo vært innom det meste med visere etterhvert, kan du si noen ord om følt kvalitet osv opp mot de andre juvelene du har/har hatt inne?

Kan jo eksemplere mot en Rolex YM jeg hadde.

ym032.jpg
[/IMG]

Dette var min første Rolex jeg kjøpte(2012).....etter "press" fra sonen:).
Dette er den klokken som har skuffet meg mest!! Hvorfor ?-....for det første er lesbarheten av tiden på skiven i skumringslys,dvs før lumen trår til og etter at dagslyset avtar,utrolig vanskelig og lese.

Det andre er datolupen,som er konstruert slik at du må ha hånden i rett vinkel mot ansiktet for og avlese dato.

Lenken var også etter mitt syn meget pinglete og bar preg av lavkost tankegang.

Total opplevelsen av klokken ble fort synkende,og ende etterhvert på nullpunktet.

Konklusjon:- Seiko Ananta Spring Drive (Pris kr 35,000) gruser Rolex YM i opplevd kvalitet,selv om disse klokkene har forskjellige komplikasjoner,samt at YM nå er noen oppgradert på lenke siden.

Blir kanskje litt uryddig og sammenligne så to forskjellige ur....

Om jeg ikke husker feil står det på Seiko sine sider at inspirasjonen bak designet til Ananta-serien er katana sverdet. Det insinueres også i disse reklamefilmene.

[video=youtube;rntgUiaheSw]http://www.youtube.com/watch?v=rntgUiaheSw[/video]

[video=youtube;Ih1GTidkCEM]http://www.youtube.com/watch?v=Ih1GTidkCEM[/video]

Må si jeg savner spring drive masse når jeg ser disse igjen.

Om jeg ikke husker feil står det på Seiko sine sider at inspirasjonen bak designet til Ananta-serien er katana sverdet. Det insinueres også i disse reklamefilmene.

[video=youtube;rntgUiaheSw]http://www.youtube.com/watch?v=rntgUiaheSw[/video]

[video=youtube;Ih1GTidkCEM]http://www.youtube.com/watch?v=Ih1GTidkCEM[/video]

Må si jeg savner spring drive masse når jeg ser disse igjen.

Takk Kohe321:eek:.....Du er kunnskapsrik og en berikelse for sonen.

Mvh
Timebandit