Seiko Orange Monster - Mange varianter - Hjelp!

Medlem
23. mai 2013
Sted
Norge
Heisann, er ny på forumet etter at jeg fikk meg en Seiko Premier Kinetic Perpetual som er helt fantastisk lekker og tidløs, men nå har jeg fått dilla! Jeg MÅ skaffe meg en Orange monster, og i den anledning trenger jeg litt hjelp.
Jeg ser nemlig at det finnes ørten forskjellige varianter av denne (i hvertfall noen).

Jeg tenkte å bestille meg en helt ny - box fresh og har tittet litt på creationwatches.

Per nu så har de, så langt jeg kan se flere av disse...

SKX781K med 7s26 (billig)
SRP309J med 4r36? (litt dyrere)
SRP309K med 4r36 (enda litt dyrere) (utsolgt)

Hva er forskjellen på de to sistnevnte med samme movement?
OG, finnes det noen enda "bedre" og dyrere av disse?

Jeg synes i utgangspunktet prisen på disse ikke er så ille tatt rolex, breitling etc i betrakting, så jeg er ute etter den beste av disse monsterne.

Kunne noen opplyst meg en smule?

Mvh, newbie som har fått hekta.

Edit: jeg er ute etter den beste versjonen som er i hel sølv (bezel/kasse/lenke).

Redigert:
Heisann, er ny på forumet etter at jeg fikk meg en Seiko Premier Kinetic Perpetual som er helt fantastisk lekker og tidløs, men nå har jeg fått dilla! Jeg MÅ skaffe meg en Orange monster, og i den anledning trenger jeg litt hjelp.
Jeg ser nemlig at det finnes ørten forskjellige varianter av denne (i hvertfall noen).

Jeg tenkte å bestille meg en helt ny - box fresh og har tittet litt på creationwatches.

Per nu så har de, så langt jeg kan se flere av disse...

SKX781K med 7s26 (billig)
SRP309J med 4r36? (litt dyrere)
SRP309K med 4r36 (enda litt dyrere) (utsolgt)

Hva er forskjellen på de to sistnevnte med samme movement?
OG, finnes det noen enda "bedre" og dyrere av disse?

Jeg synes i utgangspunktet prisen på disse ikke er så ille tatt rolex, breitling etc i betrakting, så jeg er ute etter den beste av disse monsterne.

Kunne noen opplyst meg en smule?

Mvh, newbie som har fått hekta.

Edit: jeg er ute etter den beste versjonen som er i hel sølv (bezel/kasse/lenke).

Kan dele min begrensete kunnskap om Seiko.

Står det J i modellnavnet betyr det at den er produsert i Japan, Står det K er den produsert i Malaysia/Singapore/Sør Korea. Her må noen rette på meg viss jeg tar feil.
Det har vært utallige diskusjoner på de store klokkeforaene om det er noen kvalitet forsjell på J og K modeller og svaret er for det meste at det ikke er det.

SKX781 ble lansert i 2000 og er disconntinued, nå har SRP309 tatt over, forsjellen er vel litt kosmetisk og at urverket har hacking og handwind.

Når det kommer til valget så ville jeg hatt begge, men det er fordi jeg samler på Seiko badeklokker. Skulle jeg ha valgt en hadde det nok blitt SRP309 pga. handwind og hack funksjonen.

Angående J eller K modell sier allmenheten gå for den billigeste..... Jeg personlig velger J modell, men det er pga av personlig erfaringen med K vs J.

Lykke til med valget og husk unboxing når den tid kommer:)

Min SKX781 hilser, bilde er fra en tidligere post i dagens klokke.

Redigert:
Tusen takk for svar! Der lærte jeg noe nytt. Så dog at prisen på K-modellen var noe høyere enn på J-modellen, så tenkte det var en liten forskjell der. Rart at den japanske er hakket billigere.

@Hopie man kan vel si at J modellene er inhouse, mens K modellene ikke er det?

Redigert av en moderator:
man kan vel si at J modellene er inhouse, mens K modellene ikke er det?

Tja. Man kan vel si at både J- og K-modeller er inhouse, da eneste forskjellen på de er hvor delene settes sammen. Delene som settes sammen kommer fra samme sted :)

Sakset fra WUS:

(..) there is no perceptible difference between watches assembled in Japan versus those assembled in a Seiko factory located elsewhere.

Watches of this type assembled in Japan command higher prices largely as a result of buyer ignorance or prejudice. Some people feel that if they are going to buy a watch from a japanese brand that it should be made in Japan. Others erroneously feel that because a product is made in japan it is automatically of better quality than one that isn't. Lastly some even go as far as to think that because a watch is not manufactured in japan that it is likely to be a fake.

The truth is that there is no difference. Even those models assembled in Japan used parts and modules manufactured elsewhere.

Now, when speaking of higher end models things change. Many of seiko's high end model and japanese market models are exclusively manufactured (notice I didn't say assembled) in japan, to much higher and stricter tolerances than their less expensive volume products.

To my knowledge, Seiko does not manufacture any of its high end models outside of japan.

Takker, i prinsippet så har de priset en strengt tatt identisk klokke forskjellig.. Eneste forskjellen er da hvor den er satt sammen. Vel da blir det en 309j;)

Jeg er en av dem som synes det er et poeng at en japansk klokke skal være "Made in Japan" - selv om den består av deler produsert ved de samme fabrikkene. :p

Digger klokken din hopie, men ble en SRP313J1 i stedet . Den kan jeg bruke på jobb uten at den blir for flashy. Fortsatt 4r36 med hack/wind som er viktig for meg ettersom jeg må kunne stole på den. - Så blir det spennende å se hvor godt klokka går. Håper den ikke raser i veien med flere minutter om dagen.

Denne var også noe billigere og da sikkert også grunnet gummireima, men det blir en perfekt beater som ikke stjeler for mye oppmerksomhet. Det var til jobb som var viktigst først.

Funker den bra, så kan det godt hende jeg smeller til med en SRP309J1 med lenke - denne da til fritidsbruk og gjerne om sommeren til bading og grilling. Den ser ganske så fresh ut.

Jeg har akkurat bestilt den så poster kun en link for de som ikke kjenner til den/husker den: Seiko Monster Automatic 200M SRP313J1 SRP313J SRP313

Takker! - Jaggu, jeg ser de er tomme nå. Får satse på at nettsidene deres var oppdatert mtp lagerstatus da jeg gjennomførte transaksjonen! Hvordan er det forresten å få tak i et par natoreiemer til denne? Tenker da på dimensjon jeg skal lete etter.

Edit: Et kjapt googlesøk gav meg svaret. Ordinært 20mm, men ser det er en del som bruker 22. Blir litt klemt ved luggsa, men bredden ellers passer visst bedre i forhold til resten. Da får vi se om vi finner noe vi liker!

Redigert:
Digger klokken din hopie, men ble en SRP313J1 i stedet . Den kan jeg bruke på jobb uten at den blir for flashy. Fortsatt 4r36 med hack/wind som er viktig for meg ettersom jeg må kunne stole på den. - Så blir det spennende å se hvor godt klokka går. Håper den ikke raser i veien med flere minutter om dagen.

Denne var også noe billigere og da sikkert også grunnet gummireima, men det blir en perfekt beater som ikke stjeler for mye oppmerksomhet. Det var til jobb som var viktigst først.

Funker den bra, så kan det godt hende jeg smeller til med en SRP309J1 med lenke - denne da til fritidsbruk og gjerne om sommeren til bading og grilling. Den ser ganske så fresh ut.

Jeg har akkurat bestilt den så poster kun en link for de som ikke kjenner til den/husker den: Seiko Monster Automatic 200M SRP313J1 SRP313J SRP313

Grattis @Fender77
OM kan bli litt flashy, skal ha men BM etterhvert og, men i det siste har klokkekontoen gått til noen andre modeller. Visst du liker Seiko dykkere så har jeg laget en oversikt over mine her.

Digger forsten klokken du valgte, de røde detaljene rundt skivemerkene var stilig, litt mer spensting enn en vanlig BM.

Husk unboxing når den tid kommer:)

Takker! Jeg tror den klokka jeg bestilte er litt elsk eller hat, men så en youtubevideo av den hvor den framsto bedre enn på bilde fra cw. Jeg tror den kommer til å gjøre seg på en brei, sort natoreim.

Btw, pokker så mange tøffe klokker du har! Digger spesielt Pepsi-diverne til seiko, men må ha en med hack/wind. Fant ingen hos CW som hadde dette. Kun 7s26 verk. Finnes disse med hack/wind verk noe annet sted?

Edit: @Hopie: er det 20mm reim på OM'en du postet bilde av tidligere her? Den ser ikke for smal ut i forhold til klokka på bilde. Får du samme inntrykk i det virkelige liv også?

Takker! Jeg tror den klokka jeg bestilte er litt elsk eller hat, men så en youtubevideo av den hvor den framsto bedre enn på bilde fra cw. Jeg tror den kommer til å gjøre seg på en brei, sort natoreim.

Btw, pokker så mange tøffe klokker du har! Digger spesielt Pepsi-diverne til seiko, men må ha en med hack/wind. Fant ingen hos CW som hadde dette. Kun 7s26 verk. Finnes disse med hack/wind verk noe annet sted?

Edit: @Hopie: er det 20mm reim på OM'en du postet bilde av tidligere her? Den ser ikke for smal ut i forhold til klokka på bilde. Får du samme inntrykk i det virkelige liv også?

@Fender77 Det er 20mm Nato:), jeg synes at 20mm passer utmerket:)

Så vidt jeg vet har bare Seiko Pepsi divere med 7SXX urverket, men jeg leste ett at grunnen til at de ikke ble fokusert på handwind på disse urverkene var "magic lever" systemet som var så effektivt at handwind ikke var nødvendig. Ett par rist var nok. Skal ikke si dette 100% men errindrer å ha lest det ett sted.

Er du ute etter flere Seiko dykkere så anbefaler jeg å ta en titt på "Sumo".

Akkurat, skal revurdere. Hadde vært greit med hack spesielt, men de klokkeren er jo heller billige i forhold til en del annet her på forumet;) skal titte på sumoen!

Bestilte meg forøvrig en 20mm real grey bond natoreim fra webshoppen her. Den tror jeg kan bli tøff i kombinasjon med draculaen.

Da var "drac'en" kommet. Se unboxing-tråden for bilder! Så spørs det om det blir en orange monster på lenke. En klokke til blir det i samme slengen, men har ikke helt bestemt meg. Sitter å titter litt på Helson med mer...