Seiko sitt største problem...

Medlem
7. jan. 2016
Sted
Akershus
Må bare lufte ut litt frustrasjon her, men tror ikke det blir dårlig lesning av den grunn.

Seiko har et problem, et stort problem. Eller rettere sagt har jeg et problem med Seiko;
- De lager for bra klokker! :D

Da jeg oppdaget "klokkeverden" for et halvt år siden så jeg nemlig for meg å skaffe meg en Hamilton Kahki Field, samt et par andre Hamilton klokker. :) Oppdaget jo fort Creationwatches.com, og før jeg kjøpte en "dyr" Hamilton der måtte jeg først teste siden, og kjøpte en Seiko 5. (skulle jeg ikke gjort...)

Da ble jeg selvfølgelig frelst, fikk øynene opp for Seiko, og videre bar det med en SARB035, og en Giugiaro SCED039 fra Seiya.

Og tilbake til problemet mitt; jeg kommer aldri til å få kjøpt med en av Hamiltonklokkene jeg vil ha. Det dukker nemlig alltid opp en Seiko i veien, og hjernen min tenker da "den må jeg ha", og glemmer Hamilton. :(

Er det ikke bare å bestille Hamiltonen du vil ha da? Så ikke problemet :p
Man får aldri nok klokker ;)

For oss som ikke besitter uendelige midler er dette et reelt problem :D
Har lenge hatt planer om å spare opp penger til bursdagsklokke (blir 30 neste år), men så går alltid pengene til en Seiko, denne måneden også :p Men neste måned, DA! :D

• Liker
Reaksjoner: Pamnir og netrom71
For oss som ikke besitter uendelige midler er dette et reelt problem :D
Har lenge hatt planer om å spare opp penger til bursdagsklokke (blir 30 neste år), men så går alltid pengene til en Seiko, denne måneden også :p Men neste måned, DA! :D
Da må du klare å legge bånd på deg et par måneder, så har du den. Jeg har heller ikke feit konto, og må holde den horologiske interessen i de lavere klasser, men er mye gøy inne mikrobrands og vintage under 10k. Og for meg sitter ikke gleden i prisen, men i følelsen for uret på armen.

Seiko har jo et meget stort utvalg av modeller i alle prisklasser - kanskje du finner en Seiko som kan erstatte Hamilton-modellen du vil ha...? Problemet løst :)

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Enig, jeg synes også Seiko har et problem, de lager diver modellene sine alt for store, med unntak av SKX.
Hadde de hatt noen mid-end divere i 40-42mm hadde dette vært veldig interessant for min del.

• Liker
Reaksjoner: Habs
Når jeg tenker meg om, så er det som blir nevnt rett over verdt å reflektere rundt.

Hvorfor lager Seiko så store urkasser, når den gjengse japaner ikke har store håndledd? Er det fordi det har vært / er et "store-klokker-er-kult"-image i Japan?

• Liker
Når jeg tenker meg om, så er det som blir nevnt rett over verdt å reflektere rundt.

Hvorfor lager Seiko så store urkasser, når den gjengse japaner ikke har store håndledd? Er det fordi det har vært / er et "store-klokker-er-kult"-image i Japan?

Av samme grunn Toyota lager mange biler med rattet på venstre side.

Og hvorfor gikk gjennomsnittlig diameter på high-end ur ned i størrelse rundt 2008-10? Fordi mesteparten av kjøperne var i et annet marked enn opprinnelig tiltenkt.

Grand Seiko lansert utenfor Japan for noen år siden også.

• Liker
Reaksjoner: Charliefoxtrot
Interessant tema dette med Seiko og preferanser.
Når det først dukket opp en dykker med keramisk bezel og saffirglass til overkommelig pris måtte jeg ha. Men skulle gjerne sett at min TransOcean var 42mm...
Japan er en isolerte øy ute i havgapet. De har en helt særegen kultur, et umulig språk og kanskje viktigst i denne sammenheng, et gigantisk internmarked. Americas, Europa og Afrika er bare spillovers. Hjemmemarkedet og Asia er nok det som styrer preferansene og personlig antar jeg at det er hold i teorien om at klokker skal være store, uansett størrelse på lanke der.
Det samme er nok gjeldende med misalignment problematikken. Jeg tipper flesteparten av disse er innenfor produksjonsspecs og ikke en kvalitetsfeil slik vi påstår med våre OCD-øyne. For asiatene er det nok helt innafor.

Strategien til Seiko fremover er å bli mer globale og styrke klokkemerket. Dette ved blant annet å fokusere på mid- og high-end:) Kanskje vil de høre på Amerikanere og Tyskere fremover, dessverre er det vell fint for den gjennomsnittelige amerikaner med stor klokke til ditto arm.

Og PADI og andre lanseres pga. Toyotateorien? Ok. :)

Vel, PADI er amerikansk selskap stiftet av 2 amerikanere fra Illinois, og ideen om selskapet dukket opp når de drakk en flaske Johnnie Walker.

Uff, ikke meningen å være bitter eller noe. Ei heller å forsøple tråden.

• Liker
Reaksjoner: UJU
Seikos kvalitet er vel først og frelst ditt største problem og ikke seikos? :p
Akkurat. Men hadde jeg vært i målgruppen i Japan/Asia hadde det i større grad hvert Seikos problem også.

Når det er sagt har jeg ingen problem med mine Seikos kvalitetfølelse. Det blir nok heller flere enn færre Seikos på meg:)

Akkurat. Men hadde jeg vært i målgruppen i Japan/Asia hadde det i større grad hvert Seikos problem også.

Når det er sagt har jeg ingen problem med mine Seikos kvalitetfølelse. Det blir nok heller flere enn færre Seikos på meg:)

Mente det mer i retning av at de er så sykt bra at du kjøper flere og flere = ditt problem mer enn seikos - er vel snarere en opptur for seiko :)

• Liker
Det samme er nok gjeldende med misalignment problematikken. Jeg tipper flesteparten av disse er innenfor produksjonsspecs og ikke en kvalitetsfeil slik vi påstår med våre OCD-øyne. For asiatene er det nok helt innafor.
Har hatt flere ur fra Rolex og Omega med usentrert bezel enn på div. Seiko divers. Og jeg har hatt flere Seikos enn sveitsere. Så syns ikke Seiko er så gærn på dette. Men ja størrelsene plager meg mer. Skulle gjerne sett en Padi i 40-42mm

• Liker