Seiko SNK809

Medlem
16. juni 2011
Er det noen som vet om alle de Seiko SNK809 som ligger ute til salgs på eBay er ekte?
Der varier prisene (omregnet) i fra under kr 300,- til oppunder kr 1000,-. Noen er med box og papirer, mens andre er uten! Men alle hevder, selvsagt, at klokkene de selger er 100% autentiske.

Det ville jeg tro, rimelige Seikoklokker er vel generelt lite kopiert? Om du legger deg en hundrelapp over den rimeligste, bør du i hvertfall være safe, skulle jeg anta.

mine tanker

Hei

Jeg skal ike skryte på meg å kjenne Ebay miljøet bedre enn noen annen, men jeg sitter kanskje med en litt annen oppfatning, her er i allefall mine tanker:

Jeg vil råde alle til å yte litt forsiktighet når dere skal handle på E-bay når det gjelder Rolex osv, og SPESIELT når det gjelder litt rimeligere ur som Seiko, Tissot ol.

En skulle tro at det ikke er spesielt stort marked å selge fake varianter av billigere klokker, men saken er desverre stikk motsatt! Det er på de rimeligere modellene at piratvirksomhetene virkelig blomstrer (under radaren til de fleste)

Å lage en kopi en av en Sub er vanskeligere mtp finishkvaliteten er høyere og at kjøperne er mer suspekte og har et større apparat rundt seg til å assistere dem til å identifisere ekteheten.

Det florerer f.eks av fake Tissot T-touch modeller. Målgruppen av kjøpere er gjerne ikke fullt så kritiske som de som legger 30.000kr på bordet for et mer eksklusivt ur. Og det sier seg selv at en fake Tissot som koster 20$ å lage som går for 200$ på nettet er langt mere lukrativt i gamble på en fake rolex så lenge opplaget er større og sjansen for å bli rettslig forfulgt er mye mindre.

Men, som en tommelfingeregel og i grunn hovedregel angående kjøp over nett (WUS/Ebay/Finn): kjøp selgeren først! Er selgeren legitim så er som regel uret også legitimt.

Erik