Seiko Spring Drive

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.356
Sted
Oslo
Noen som har noen erfaring med disse klokkene? Var en tur innom hos Christensen i Stortingsgata, de har tre stykker, hvorav to er GMT-modeller. Veldig fine klokker, med et interessant urverk!

For de som ikke vet, er Spring Drive-verkene mekaniske verk, med en liten generator som lager en ørliten spenning. Denne driver en quartz-krystall som sørger for at balansen går helt nøyaktig. Dette er 100% mekanisk hele veien, ingen kondensator, ingen batteri, de har tradisjonell fjær som trekkes av en helt vanlig rotor. Nøyaktigheten er på quartz-nivå.

Klokkene er superpene, og sekundviseren flyter svært trinnløst, du har ikke sjanse til å se noen tikking.

Her er et mobilbilde jeg tok i butikken, sammen med min 44mm Nav-B.
01092009102.jpg
 
Jeg synes teknologien er kul, men jeg har ikke sett noen modeller i Norge jeg liker.

Kunne derimot fint leve med denne 8)

gsdiver.jpg
 
Det er ingen tikking eller hakking da balansehjulet blir bremset av "generatoren". Dette svinger da følgelig ikke frem og tilbake på vanlig vis, men glir i en retning hele tiden, bremset av magnetisme. Dette brukes jo også i markedsføringen av verkene.

Spennende teknologi, men noe dyrt etter min mening. Gir vel heller ikke noe kred og har en lav annenhåndsverdi, dessverre...
 
Serviceintervallene er 3 år etter hva jeg har hørt, og ville ikke forundre meg om klokkene må sendes tur-retur Japan for å få det gjort. Så vidt jeg har forstått er det begrenset med urmakere som håndterer mekaniske Seiko klokker i Norge, om noen..
 
JonasV skrev:
Serviceintervallene er 3 år etter hva jeg har hørt, og ville ikke forundre meg om klokkene må sendes tur-retur Japan for å få det gjort. Så vidt jeg har forstått er det begrenset med urmakere som håndterer mekaniske Seiko klokker i Norge, om noen..
Vet ikke noe om serviceintervall, men det stemmer at det ikke er noen urmakere i Norge som er sertifisert for disse klokkene. På Christensen mente de imidlertid at det var en god sjanse for at det var noen i Sverige, da det er solgt en del Spring Drive-ur der.

Anders: enig, hadde ikke hatt noe i mot en slik. GS selges for øvrig kun i Japan.
 
krille skrev:
På Christensen mente de imidlertid at det var en god sjanse for at det var noen i Sverige, da det er solgt en del Spring Drive-ur der.
.

Det vil si at de selger klokker de ikke er sikre på hvem som utfører service på?
Her ligger kjerneproblemet for meg hvertfall. Jeg kjøper ingen klokker jeg ikke kan få rask og god service på lokalt.
 
JonasV skrev:
krille skrev:
På Christensen mente de imidlertid at det var en god sjanse for at det var noen i Sverige, da det er solgt en del Spring Drive-ur der.
.

Det vil si at de selger klokker de ikke er sikre på hvem som utfører service på?
Her ligger kjerneproblemet for meg hvertfall. Jeg kjøper ingen klokker jeg ikke kan få rask og god service på lokalt.
Nei, de sa at de kunne sende dem Japan, og det var default-løsningen. Tror ikke de hadde undersøkt om det var noen i Sverige ennå, men at det kunne være det var blitt noen nå. Det er ikke solgt mange slike i Norge, så service-problemstillingen er vel ikke hverdagskost der nede.
 
Flott klokke Arild og velkommen til forumet :D
Hadde vært flott med et nærbilde av urverket
 
Vet ikke noe om serviceintervall, men det stemmer at det ikke er noen urmakere i Norge som er sertifisert for disse klokkene. På Christensen mente de imidlertid at det var en god sjanse for at det var noen i Sverige, da det er solgt en del Spring Drive-ur der.

Anders: enig, hadde ikke hatt noe i mot en slik. GS selges for øvrig kun i Japan.
Er vel kommet et servicesenter i Nederland nå ifølge Optura.
Blir vel og sende den dit via en norsk Seiko AD.
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71