Seiko Sumo sbdc001 VS Longines HydroConquest L3.642.4.56.6

• Trådstarter Uregistrert bruker 2159
  • Opprettet
U

Uregistrert bruker 2159

Guest
Jeg er på utkikk etter en ny klokke etter å ha solgt unna et par klokker.

Jeg ønsker en klokke jeg kan bruke til det meste.

Jeg har sett for meg to klokker som er på samme prisnivå. Men klarer ikke helt å velge mellom dem.

Seiko Sumo sbdc001:
SeiyaJapan | Grand Seiko | G-Shock | Seiko Spirit | Prospex | Marinemaster | Citizen | SEIKO Prospex 200M Diver 6R15 Automatic SBDC001

Longines HydroConquest L3.642.4.56.6:
L3.642.4.56.6 Longines HydroConquest Large Automatic Black Dial Bracelet Pris 6.595,-

Noen som har hatt disse to og kan sammenligne dem? Hvordan er lenken og passformen på disse to klokkene?

Hvilken ville du ha valgt?

Redigert av en moderator:
Longinesen kan jeg trygt anbefale!

20120824_080815.jpg

Men jeg er på utkikk etter en Sumo selv, så jeg har forståelse for dilemmaet...
Lykke til! ;)

Har både Seiko og Longines selv som du kanskje har sett i nyopprettet tråd. Har stor sans for Longines men her er jeg sannelig ikke sikker.
Hadde jeg fått tak i den nydelige modellen som boenna_69 har i sølv eller mørk skive hadde jeg ikke vært i tvil. Synes ikke den nye er like flott.

Aldri eid noen Longines HydroConquest selv, men prøvd en og fått fiklet litt med den. Men har en Sumo med sort skive, som jeg er veldig happy med.
Meget god kvalitetssfølelse for å være så billig. Og vil faktisk si at sammenlignet med feks min Omega SMP så er den tilsvarende om ikke på enkelte områder til og med bedre sånn rent kvailtetsfølelsesmessig ...Eneste jeg har å "utsette" på den er at bezel ringen godt kunne vært noe fastere, da den glir litt for lett synes jeg. Og den er rett og slett latterlig komfortabel selv med sine 44mm, pga utforming på kassen.

Blir sikkert bra uansett hvem av de du ender med, men holder en knapp på Sumo gitt:0)

En ting du bør vurdere ang Sumoen er at det er en stor kasse med forholdsvis smal lenke, ser fort veldig stor ut da. Hadde den hatt 22 eller helst 24mm lenke hadde jeg vurdert den sterkt. Det er i alle fall en klokke jeg ikke kjøper uten å ha hatt den på armen først. Ikke har den safirglass heller...

Takk for råd og tips folkens:)

Jeg er litt redd for akkurat det du sier at Sumoen vil se altfor stor ut.

Tror nesten at det blir en loddtrekning, hvis jeg ikke får prøvd dem får jeg bestiller.

Aldri hatt en hydroconquest,men kjøpte en Sumo som var påtenkt rollen som beater.
Og Seiko imponerer som vanlig.Faktisk så mye at jeg måtte skaffe meg to GX-56 for å skåne Sumoen fra de aller skitneste og tøffeste jobbene.
Kvalitetsfølelsen er helt enorm i forhold til pris,og den ligger utrolig godt på armen.(vel,på min arm i hvertfall)

Har aldri tenkt over det faktum at lugs er på 20 mm,kassen er ikke så høy som endel andre divere og den flate baksiden,samt utformingen av lugs` gjør at den ligger meget godt og stabilt på armen. (men det er jo veldig individuelt..)

Når det er sagt har jeg vel knapt brukt lenken,jeg satt på en av dissewatches88. Seiko 20mm Diver's Rubber Strap for SNDA13, SNDA15, SKA383, SKA385, SKA369, SKA371 etc. Code: 4KR3JZ,og så meg aldri tilbake.. :D

Jeg ville også gått for Seikoen her. Uten å ha sjekket lurer jeg dog på om den har Hardlexglass?? Isåfall kunne jeg nok heller tenkt meg sapphire men man kan ikke få alt her i livet..

Takk for linken Murias:)

Det stemmer at Sumoen har Hardlex. Hva er ulempen med dette?

Ser at Yobokies selger sapphire til Sumo. Er det fordel å bytte til sapphire?

Hvilken urmaker anbefales til slikt arbeid i Oslo?

Det stemmer at Sumoen har Hardlex. Hva er ulempen med dette?

Ingen :)
En kjapp googling og du finnner litt info om den.
Jeg har hatt to-tre ur med Hardlex og er superhappy med det ...
du kan jo uansett bruke den med hardlex først og så bytte HVIS det er tull

Hardlex er Seikos eget mineralglass og brukes vel på alt fra Seiko5 opp til Marinemaster og andre premium Seikos,så vidt jeg vet (?)
Det er mindre motstandsdyktig mot riper enn safirglass.
Jeg ville bare brukt den som den er,og heller byttet til safir hvis/når du har samlet opp nok riper til at det er plagsomt.;)

Eneste jeg ville byttet er bezelinserten,ikke overbegistret for font og størrelse på tallene.Kjøpte en insert fra Yobokies,men jeg er såpass klønete med klokker at jeg tør ikke prøve å bytte.. Så hvis du finner en urmaker som gjør sånt,si ifra!

De fleste skikkelige urmakere kan vel bytte insert? Jeg fikk Alf Lie til å bytte på min Sumo. (Da byttet jeg forøvrig tilbake til original, jeg likte ikke finishen på Yobokies' insert.)

Problemet med å bytte til safirglass til Sumo er at det er tilsynelatende plent umulig å få tak i ny pakning utenfor Japan. Det kan godt være at eksisterende pakning lar seg gjenbruke, men da Yobokies byttet glass i en SKX for meg gikk vanntettheten fløyten så jeg tar ikke sjansen.

Jeg inbiller meg at det er mulig å kjøpe denne ferdig moddet med safirglass fra yobokies... Ville jo tro at han trykktester klokken før han sender den fra seg...
Personlig hadde jeg ikke tatt meg bryet i første omgang, og heller byttet hvis/når dette ble et problem...

Jada, Yobokies er sikkert mer enn villig til å ferdigmodde en Sumo til deg. Men han trykktester den ikke, og tar heller ikke noe ansvar hvis den lekker - uansett hvor mye han har garantert at den skal beholde vanntettheten på email i forveien.

Med en SKX007 er det begrenset risiko, du får tak i fulle pakningssett på nettet og en urmaker tar noen hundrelapper for å bytte og trykkteste. Men jeg har lett etter ekstra pakninger til Sumo i flere verdenshjørner uten hell. De japanske forhandlerne jeg kontaktet sa at de ikke hadde mulighet til å få tak i disse løse fra Seiko, men at hele klokken måtte sendes til Japan.

Takk for hjelpen alle sammen.

Da går jeg for hardlex og så får jeg bytte etterhvert hvis det blir behov for det.

Det stemmer som du sier Edward at Yobokies ikke trykktester klokkene etter modding.

Fikk en mail av han idag:

Hi xxxxx,

I have the domed coated sapphire selling at US$53. A complete SBDC001 with sapphire installed is US$695 shipped. I don't sell gasket or do pressure test here.

Best,
Harold

Shipping time to the States will be longer due to the recent heightened aviation security measures taken by the United States of America (USA).

*All my prices already include registered air mail postage only. If you want faster/more secured service, you may go for EMS: US$18(US), US$25 (most European countries/Canada), US$30 (Italy) extra, insurance at cost. (not responsible for lost in mail or held-up with customs)

Nå har jeg funnet en som kan skaffe pakninger til Sumo:

Men hvilke er det jeg trenger?

Jeg har tenkt å kjøpe inn en pakning for å bytte ut hardlexen når det blir behov for det og jeg vil bytte ut casebacken til en caskeback med sapphire crystal.

Må jeg ha tre forskjellige pakninger for denne jobben?

Her er mailen jeg fikk av selger etter å ha etterspurt fem stykk:

I have two crystal gaskets in stock, the bezel and case back gaskets I would need to order, plus 3 additional crystal gaskets.

Let me get a total, plus shipping and if you want to go ahead I will send you a PayPal invocie and get everything ordered.

Godt jobba! Kan jeg spørre om kontaktinfo til denne personen pr pm?
Da SKXen min lekket byttet jeg crystal gasket, case back gasket og crown gasket. Bezel gasket tror jeg bare bidrar til å holde bezelen på plass.

Hadde gått for Longines Hydro Conquest her :) Klokke med gode egenskeper og bra utseende! Hadde tidligere den med grå skive og stål bezelring, og var veldig fornøyd:) Dessverre ble den solgt da PO tok alt for mye armtid fra den.. En Hydro Conquest bør du jo kunne få prøvd hos en av landets mange forhandlere før et evt kjøp.

064.jpg

Hadde jeg stått i dine sko ville jeg gått for Seikoen. Longines gir meg dessverre lite, mens Seikoen derimot ser knalltøff ut.

Har dog dårlige erfaringer med mineralglasset Seiko bruker på min Seiko "Tunacan" MM har jeg fått noen stygge riper. (men det er jo en beater så jeg gråter ikke)