Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Jeg ser det er noe forvirring vedr. hvilken modell som betegnes som Darth Tuna.
Dette er vel en SBBn0013?

Selger forteller det er en 7C46-0AA0.
7C46 er referansen til urverket. ;)

SBBN013 var gamle Darth'en, og SBBN025 (som jeg har) er den nye som ble lansert under Basel 2015. Det ble gjort mange oppdateringer av designet. Den første og mest åpenbare var introduksjonen av de nye pil-viserne, som både er tydeligere og mer estetiske etter min mening. I tillegg oppdaterte Seiko lumen til siste generasjon Lumibrite, som de sier skal vare 60% lengre enn tidligere. De gjorde skiven litt renere ved å fjerne rammen rundt dag/dato-vinduet, og fikk dermed plass til en timemarkør med lume klokken 3 som ikke var der før. I tillegg fjernet de innrammingen på alle timemarkørene, som nå er malt direkte på skiven med lume og har en annen form enn før. Til slutt introduserte de en høydeforskjell i skiven som gir litt mer dybde og dimensjonalitet.

Til sammenligning:

SBBN013:

Seiko-Darth-Tuna-SBBN013-Prospex-lifestyle-shot.jpg

SBBN025:

26389720835_5d9e0fa38c_b.jpg

Forresten, 7C46-verket tilhører en liten gruppe quartz-verk som selv de mest hardbarka mekanikkpurister må like. Det er en fullstendig "purpose built" tanks med kvalitetskomponenter i alle ledd, og vil sannsynligvis vare like lenge som de fleste mekaniske urverk om det bare tas vare på. Den første versjonen av dette urverket var ref. 7549 som ble lansert i 1978, og flere av disse tikker fremdeles fint den dag i dag. Litt mer informasjon om 7C46 kan leses i denne posten på WUS.

Redigert:
7C46 er referansen til urverket. ;)

SBBN013 var gamle Darth'en, og SBBN025 (som jeg har) er den nye som ble lansert under Basel 2015. Det ble gjort mange oppdateringer av designet. Den første og mest åpenbare var introduksjonen av de nye pil-viserne, som både er tydeligere og mer estetiske etter min mening. I tillegg oppdaterte Seiko lumen til siste generasjon Lumibrite, som skal vare 60% lengre enn tidligere. De gjorde skiven litt renere ved å fjerne rammen rundt dag/dato-vinduet, og fikk dermed plass til en timemarkør med lume klokken 3 som ikke var der før. I tillegg fjernet de innrammingen på alle timemarkørene, som nå er malt direkte på skiven med lume og har en annen form enn før. Til slutt introduserte de en høydeforskjell i skiven som gir litt mer dybde og dimensjonalitet.

Til sammenligning:

SBBN013:

Seiko-Darth-Tuna-SBBN013-Prospex-lifestyle-shot.jpg

SBBN025:

26389720835_5d9e0fa38c_b.jpg

Forresten, 7C46-verket tilhører en liten gruppe quartz-verk som selv de mest hardbarka mekanikk-purister må like. Det er en fullstendig "purpose built" tanks med kvalitetskomponenter i alle ledd, og vil sannsynligvis vare like lenge som de fleste mekaniske urverk om det bare tas vare på. Finnes fremdeles flere av de første versjonene av dette verket fra 1978 (7549) som tikker fint den dag i dag. Du kan lese litt mer om det her.

Ja og problemet for det 8L35 auto-urverket er at den må til Japan for å få seg en service.
Veldig få urmakere i USA eller Europa jobber på disse klokker...
Mer lume også på den siste utgavets visere: bedre sånn.

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jepp. Med tanke på 7C46 så tenker jeg å ta en full service hvert 5 år når batteriet uansett skal skiftes. Det er fint at klokken sier ifra når det er på tide ved å tikke hvert andre sekund når det begynner å bli tomt.

Hvem som skal gjøre dette for meg vet jeg ikke enda, vi får se hvilke opsjoner som finnes når tiden kommer. Jeg har brukt urmaker Gulbrandsen til et par reparasjoner og har vært strålende fornøyd med arbeidet hans, så om han vil ta utfordringen på å åpne monocoque-kassen og skru på et urverk han neppe ser hver dag så er det godt mulig jeg gir ham jobben. Om den må sendes "hjem" til Japan for å bytte batteri, så leverer jeg den nok bare inn til en forhandler av Grand Seiko i Norge og lar dem ta seg av frakten. Så er det bare å vente noen få uker så er den god for 5 nye år. :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Furch og Hammerfjord
Ja og problemet for det 8L35 auto-urverket er at den må til Japan for å få seg en service.
Veldig få urmakere i USA eller Europa jobber på disse klokker...
Mer lume også på den siste utgavets visere: bedre sånn.
Intressant om detta stämmer med tanke på 62MAS SLA017 har just ett 8L urverk!?

Intressant om detta stämmer med tanke på 62MAS SLA017 har just ett 8L urverk!?

Ja som du sier...
Folk snakker om 2 som kan gjør det i USA : IWI og MCWW.
I Europa kan de som gjør service på Grand Seiko ta jobben på en 8L35 : som sagt, 8L35 er et GS uten pynt og regulering.
Jeg har lest om en mann som gjør det i Danmark men vet ikke helt hvem det er.
Sikkert Poulhalse: de er de eneste som er GS forhandler i Danmark og de har 3 urmakere som jobber på verkstedet.
@Kohe321 for deg også, det er bare å spørre.
http://www.poulhalse.dk/

• Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Xalle
Ok tack för svar :) jag har noll koll dock så avskräcker inte ett 8 L urverk mig att köpa en Seiko. Till din info så postade jag samma fråga på Klocksnack inte för att inte tror på dig men bara för att få mer information. Men tack igen!
Xalle

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Fra det jag har lest er det mange steder i Europa en kan ta service (UK, Nederland, Tyskland, Frankrike etc). Usikker på Norge/Sverige. Sende til Japan er vell også et godt alternativ. Selv er jeg ikke redd for service. Det jeg lurer på er hvem som kan regulere verket og hva det vil koste.

Er det noen vet lug-width (og evt. lug-to-lug) på de moderne 62mas urene? (SPB051/053)

Jeg spør fordi det bare er 7-8 måneder igjen til jeg får min SPB051 i posten... og da er det jo på lang tid å begynne å finne passende reimer!! :eek:

Fra det jag har lest er det mange steder i Europa en kan ta service (UK, Nederland, Tyskland, Frankrike etc). Usikker på Norge/Sverige. Sende til Japan er vell også et godt alternativ. Selv er jeg ikke redd for service. Det jeg lurer på er hvem som kan regulere verket og hva det vil koste.
IMG_0973.PNG

Jag frågade exakt samma fråga på Klocksnack! Och ja på 8l i SLA017 kommer justeringen vara tillgängligt för utmanaren eller någon trevlig urmakare ;) På svenska kallar vi det och rucka urverket!

Er det noen vet lug-width (og evt. lug-to-lug) på de moderne 62mas urene? (SPB051/053)

Jeg spør fordi det bare er 7-8 måneder igjen til jeg får min SPB051 i posten... og da er det jo på lang tid å begynne å finne passende reimer!! :eek:

Med skyvelæret basert på diameter på 42.6 så kan det se ut som 20/49mm. Men kan være lurt å vente med innkjøp til det er offisielt. :)

• Liker
Reaksjoner: Deleted member 6349

Digger SPB053, skulle bare hatt den med lenken fra SBP051. Har du bestilt @MacGyver? Kan jeg spørre hvor du har bestilt fra?

• Liker
Reaksjoner: Deleted member 6349
Hei! :)

Tenkte å selge min Seiko-klokke siden jeg uansett ikke bruker den. Modellnummer 6t63-00f0. Noen som vet hva prisen er på en sånn klokke? Har virkelig ikke peiling på klokker.
1492853223644-190386074.jpg

Digger SPB053, skulle bare hatt den med lenken fra SBP051. Har du bestilt @MacGyver? Kan jeg spørre hvor du har bestilt fra?
Jeg bestilte fra klockia.se - som absolutt er å anbefale.

Hvis du ikke finner en spesifikk klokke i sortimentet på nettbutikken så sender du dem bare en e-post - de fikser biffen! :D