Jeg har kjoept endel klokker fra Japan, og jeg har det inntrykket at Japan er det sikreste stedet aa faa klokker fra, vel og merke Japanske merker. Har bare kjoept en vintage Longines derfra, og den var helt ok. Derimot er det flere andre land i asia man boer vaere forsiktig med aa handle fra:
Philipinene: Klokker herfra har som oftest aftermarket deler saasom skiver, visere etc. Noen selgere opplyser om dette, andre feier det under teppet. Ogsaa mye polerte kasser ute og gaar her. En annen ting er at posten her er utrolig dyr, treg og mye forsvinner under veis.
Soer Korea: Overpolerte kasser og om-malte skiver, gjerne i farger som ikke kom originalt. Svarte, blaa og til og med roede King og Grand Seiko herfra. Hoeye priser paa dritten og.
Hong Kong: Vaer varsom, litt gambling her. Mange bra selgere, men mye franken og forfalskninger ute og gaar. Har kjoept to klokker herfra, og vaert heldig kanskje, men det var ingen dyre klokker. Risken her er som ellers, jo hoeyere status, jo mere fusk.
Thailand: Bor her selv, saa jeg driter vel litt i eget rede her naa, men det er mye rart ute og gaar her. Kommer mye fra India hit, men saa lenge man klarer aa sortere ut disse er det noen selgere her som er ok, selv om prisene kanskje er litt hoeye i utgangspunktet, men det finnes prutningsmonn.
Singapore: Styr unna alt fra Singapore paa Ebay, her er det mye Indisk og kinesisk ute og gaar, og ren og skjaer svindel florerer. Finnes dog bra online butikker, men sjekk noeye for referanser paa forum worldwide foer du sender noe penger, og betal alltid med Pay-pal. Aksepterer de ikke PP, gloem det.
Kina: Say no more....